Pet ključnih pitanja u slučaju Banožić: Bilo je 6 ujutro, sav alkohol je odjednom 'ispario'
U tijeku je suđenje bivšem ministru Mariju Banožiću. Izdvojili smo pet ključnih pitanja slučaja, od samo sudara u šest sati ujutro do svjedočenja sudskog vještaka.
Kako je došlo do nesreće?
Kobnog 11. studenoga 2023. godine Banožić je oko 6 sati iz Vinkovaca, već je javno objavljeno, krenuo u lovište u Lužane, koje se nalazi između Slavonskog Broda i Nove Gradiške. Lov je organizirala skupina lovaca iz Hercegovine. U optužnici se navodi kako je vozio automobil marke Nissan vinkovačkih registracija te se kretao desnim prometnim trakom državne ceste iz smjera Vinkovaca prema Županji, pisao je Luka Safundžić za Express. No pretječući, na lijevom prometnom traku prednjim je dijelom svog vozila udario u prednji lijevi dio teretnog vozila pulskih registracija kojim je upravljao Goran Šarić. Suprug i otac dvoje djece je od posljedica nesreće i preminuo. Zadobio je nagnječeno-razderne rane glave i lijeve noge, krvne podljeve glave i nogu, prijelome rebara, nagnječenje pluća i brojne druge ozljede. Preminuo je na licu mjesta.
Za što se Banožića tereti?
Bivšem HDZ-ovu ministru se na teret stavlja kazneno djelo protiv sigurnosti prometa - izazivanjem prometne nesreće u cestovnom prometu, za što je kazna zatvora i do osam godina. Suđenje je započelo nakon godinu i deset mjeseci.
Što je rekao svjedok?
Express je prije nekoliko mjeseci uspio razgovarati i s jedinim svjedokom ove prometne nesreće, vozačem tegljača osječkih registracija. On je, kako nam je i sam rekao, u strahu zbog mogućeg utjecaja bivšeg ministra, ali je ipak odlučio progovoriti za Express i ispričati što je vidio tog 11. studenoga 2023. godine. - Nesreća je bila iza mog kamiona, bio je frontalni sudar i to je to čega se sjećam. Nisam tad znao da je riječ o Banožiću. Ja sam mu došao među prvima pomoći, bilo je iza mene još auta, neki su prošli, a neki su stali također pomoći - opisao nam je vozač kamiona osječkih registracija.
Gdje je ispario alkohol?
Ni u jednom dijelu optužnice se ne spominje alkohol, niti kod Banožića niti kod Šarića. Podsjetimo, u javnost je dospio nalaz iz vinkovačke bolnice koji je pokazao da je bivši ministar imao alkohola u krvi otprilike pola sata nakon nesreće. Nalazom je ustanovljeno da je u krvi imao koncentraciju od 0,21 promil alkohola. Kasnije je objašnjeno kako je taj nalaz bio za potrebe liječenja, dok je nalaz koji pokazuje da je Banožić imao 0 promila uzet nešto kasnije i poslan u Centar za forenzična istraživanja. Banožićevi odvjetnici govorili su pak da je preminuli Šarić bio pod utjecajem alkohola.
Koliko je brzo vozio?
Danas je svjedočio sudski prometni vještak Dražen Jedžud, čije izuzeće je tražila obrana.
- Na mjesto događaja došao sam u 10.30 sati. Ne znam da li su preko tragova nesreće prolazila druga vozila. Kada sam došao cesta je bila zatvorena za promet. Kada sam izvršio mjerenja nikome nisam predao dokumentaciju, to je moje interno. Dokumentacija policije i vještaka je usklađena, vršena su oba zapisnika paralelno i usklađeni su zapisnici. Mjerenja smo vršili zajedno. Vršio sam i mjerenja oštećenja na vozilu, u prostoru PU Vukovarsko-srijemske. (...) Na poseban upit o tragovima evidentiranim pod 1 i 2 u spisu, kazao je da je trag 1 zanošenje prednjeg desnog kotača osobnog automobila kojim je upravljao optuženi, a o tragu 2 se ne može očitovati jer je za to potrebno izvršiti analizu dinamike prometne nesreće, postavljanje vozila u sudarni položaj, a što mu nalogom za vještačenje nije dano u zadatak. - svjedočio je vještak.
Na pitanje tužiteljice što je zatekao na mjestu događaja rekao je da je zatekao oba vozila koja su sudjelovala u prometnoj nesreći, Banožićev auto prevrnut na desni bok, i teretni automobil kojime je upravljao Šarić koji je bio na travnatoj bankini. Oba su auta bila u istom kolničkom traku. Žrtva se još nalazila u vozilu.
Prometni vještak Andrija Repušić iz Zagreba, koji je u ožujku 2024. godine sačinio svoje vještačenje prometne nesreće, danas je na sudu rekao:
- Sudar dvaju vozila ne može se riješiti ni analitički ni numerički. Kada se ne može do detalja pratiti neki proces, onda se problem pokušava riješiti koristeći univerzalne zakone fizike. Znao sam brzinu kretanja kombija i vodio sam se zakonom o sačuvanju impulsa.Tako sam došao do toga da je brzina kretanja vozila Nissan morala biti veća od brzine kretanja kombija. Odnosno, kombi se kreće u jednom smjeru s 90 na sat, u suprotnom smjeru kreće se Nissan, nepoznatom brzinom. Da bi odredili tu brzinu možemo iskoristiti podatke da su oba vozila približno jednakih masa, te da je kombi promijenio smjer kretanja nakon sudara s Nissanom. Odnosno, kombi se nakon sudara kretao unazad. Znači da je promjena brzine u sudaru bila veća od brzine kojom se kombi kretao prije sudara, znači više od 90 km na sat" pojasnio je svjedok i dodao da je brzina kretanja kombija utvrđena na temelju kazaljke na satu kombija koja je zaustavljena između 90 i 95 km na sat. To je dovoljan tehnički podatak za utvrđivanje brzine kretanja.
Sve o današnjem ročištu na suđenju Banožiću može pratiti OVDJE.