Mogu li klubovi prodajom dresova isplatiti transfere?
Cristiano Ronaldo napustio je nogometni klub Real Madrid i odlazi u Juventus, a za njega je plaćeno više od 112 milijuna eura. "Stara je dama" gotovo odmah (unutar 24 sata) prodala majici u vrijednosti 51 milijun eura.
Uz to, 33-godišnji će nogometaš dobivati 560 tisuća eura po tjednu, a njegova će plaća "pojesti" 40 posto cjelokupnog budžeta namijenjenog za plaće.
Postavlja se pitanje može li klub od prodaje dresova otplatiti transfer, a odgovor je, piše Independent, apsolutno ne može. To je zabluda, kaže sportski odvjetnik Jake Cohen, o raširenoj ideji.
"To ne može biti dalje od istine. Nije ovdje riječ o klasičnim sponzorstvima nego o dogovorima koji omogućavaju proizvođačima da koriste ime kluba kako bi se prodavala sportska oprema. Klubovi zauzvrat dobivaju godišnju apanažu. Manchester United, primjerice, dobiva 84 milijuna eura od Adidasa, Chelsea dobiva 67 milijuna od Nikea, a Arsenal dobiva oko 33 milijuna eura od Pume, i na to još ide 10-15 posto profita od prodanih dresova.
Takvi su, objašnjava Cohen, dogovori izrazito povoljni za obje strane. Proizvođači ne plaćaju klubovima da mali logo izvezu na dres, nego rade investiciju koja će im se višestruko vratiti. Šef Adidasa Herbert Hainer rekao je kako će kompanija tijekom perioda od desetljeća od Manchester Uniteda zaraditi 1.68 milijardi eura.
Neki se pitaju i zašto klubovi sami ne preuzmu proizvodnju pa zadrže i sto posto profita. Jednostavan je odgovor zato jer nemaju distribucijsku mrežu i uvjete da proizvedu, dostave i prodaju stotine tisuća, a u nekim slučajevima i milijune dresova. Neki čak drugim kompanijama daju da vode njihove online trgovine i web shopove jer nemaju mogućnosti da to sami rade.
"Nogometni klubovi nemaju pristup potrebnoj infrastrukturi. Čak i najveći klubovi na svijetu su mali u usporedbi s divovima poput Adidasa i Nikea. Nike zaradi više u tri mjeseca (gotovo osam milijardi eura u tri mjeseca 2017.) no što će Chelsea u svojoj 112-godišnjoj povijesti.