Splitski šoping centar postao je centar nasilja
Mall of Split, divovski trgovački centar koji bi uskoro trebao biti otvoren, postaje još jedna bolna građevinska afera u gradu pod Marjanom. Dojam je kako se u Splitu ne može ni semafor postaviti, a da posao ne obilježi nekakav skandal.
Sjetimo se samo podzemnih garaža koje su trebale biti građene još 2006. godine, a koje se nikad nisu ni počele graditi. Pa onda uređenja rive i svađa oko čuvenog “tehnobetona” te astronomske cijene od 80-ak milijuna kuna.
Pa Spaladium Arene iz koje i danas strše zahrđale armaturne mreže. Ili čuvene Kerumove Zapadne obale, čiju su gradnju također pratile optužbe i prepucavanja. A tek škola na Pujankama, gradila se “stoljećima”...
Najbolje nas tek čeka, s dvadesetak godina zakašnjenja gradi se škola na Pazdigradu, a ne treba uopće sumnjati da će i tu nešto zapeti unatoč nadljudskim naporima roditeljaočajnika. Čeka nas i dovršetak Vukovarske ulice, probijanje Manđerove, bit će afera...
Ali vratimo se na Mall of Split, trgovački centar od 189.000 kvadrata i investiciju od 177 milijuna eura. Centar bi trebao imati tri etaže sa 62.000 kvadrata, parking za 2000 vozila, a u centru bi trebalo raditi oko 1600 ljudi. Zvuči sjajno, ali je po splitskom običaju - zapelo.
Sukobili su se investitor, tvrtka Mejaši prvi i glavni izvođač radova, tvrtka Mucić&Co, a toliko je eskalirao da su se prije nekoliko dana sukobili zaštitari jedne i druge tvrtke.
Naime, zaštitari koje je angažirala tvrtka Mejaši prvi zapriječili su ulaz na gradilište radnicima tvrtke Mucić&Co, koje žele isključiti iz posla iako su gotovo dovršili gradnju centra.
Lakše je stradao muškarac iz Patronus primus, kojeg je angažirala od strane izvođača radova Mucić&Co.
Domagoj Goluža, glavni inženjer gradilišta i rukovoditelj sektora graditeljstva u tvrtki Mucić&Co, rekao je da dio problema leži u tome što nema pristupne ceste.
Vlasnik većeg dijela zemljišta tih cesta je tvrtka Mejaši Deveti. Ta je tvrtka u blokadi već 700 dana, a zemljište je pod ovrhom Hypo banke, što znači da se ne može predati u posjed tvrtki Mejaši Prvi, pa Gradu Splitu kako je ugovoreno.
Osim toga, ta tvrtka nije još ni otkupila sve čestice zemljišta na kojem treba biti sagrađena cesta, rekao nam je Goluža i nastavio:
"Kad smo mi to krajem prošle godine saznali, pokušali smo u razgovoru s investitorom riješiti problem. Naime, posljednjih 15 posto od ugovorenog iznosa investitor izvođaču radova treba platiti do 90 dana od stavljanja objekta u upotrebu. Mi smo shvatili da to neće biti uskoro i tražili smo zajedničko rješenje. Oni su nam nakon toga gotovo potpuno prestali plaćati ugovorene obveze, da bi nas nedavno jednostranim raskidom ugovora pokušali isključiti iz posla. Ali nema sumnje da je ugovor koji smo mi potpisali s njima i dalje valjan te ćemo se u skladu s njim i dalje ponašati. Oni ovako samo žele skrenuti pažnju s činjenice da nemaju riješene nikakve preduvjete za gradnju cesta, a nas žele posvađati s kooperantima."
Dodao je kako su od investitora od početka godine dobili 1,35 milijuna eura, dok realna potraživanja tvrtke iznose oko 20 milijuna eura, pa ispaštaju i oni i njihovi kooperanti.
Natalija Bradarić, osoba zadužena za odnose s javnošću u tvrtki Mejaši prvi, ispričala nam je njihovu stranu priče:
"Društvo Mejaši 9, koje je vlasnik zemljišta, nema nikakvih dugovanja prema Hypo Alpe banci, a to se može vidjeti iz financijskih i revizorskih izvještaja društva. Budući da naše institucije ne rade baš najbrže i što je u spomenutoj banci došlo do restrukturiranja, hipoteka na navedene čestice zemlje na trasi ceste nije obrisana. Kako bismo zaštitili svoje interese, ishodili smo odgodu ovrhe, kao i privremenu mjeru, te će navedeno zemljište, nadamo se, uskoro biti oslobođeno od tereta. Osim toga, ceste ne služe isključivo i samo za trgovački centar Mall of Split nego za cjelokupni DPU P-26, na kojem se ubuduće predviđa realizicija 30-ak projekata različitih investitora. U sklopu realizacije i gradnje navedenih cesta gradi se kanalizacijski sustav, kanal oborinskih voda, kao i ostala infrastruktura za šire područje Mejaša i Dragovoda. Sasvim je razumljivo da društvo Mejaši prvi, koje je investitor u trgovački centar, nije vlasnik cjelokupnog zemljišta za ceste, nego samo onog potrebnog za trgovački centar."
Zatim je dodala:
"U našem ugovoru s glavnim izvodačem, konzorcijem Mucic & Co. i Stipić Grupa, točno su definirana prava i obaveze, kao i dogovoreni rok za dovršenje objekta Mall of Split. Navedene obveze nisu ispoštovane, pa čak ni uz dodatne rokove završetka koji su bili pruženi konzorciju. Nadalje, glavni izvođač mora biti tehnički i ekonomski sposoban za izvršenje svojih obveza. Sama činjenica da je društvo Mucić&Co u procesu predstečajne nagodbe i da je kontinuirano otpuštalo radnike, dovelo je i naš projekt u pitanje jer glavni izvođač nije bio u stanju izvršavati dogovoreno. Glavni je izvođač evidentno radio protivno interesima projekta i namjerno opstruirao radove, a sve s ciljem da se investitora primora da isplati veći iznos novca od ugovorenog. Zbog svega navedenog investitor je iskoristio svoja prava iz ugovora o građenju te, kako bi zaštitio interese projekta, jednostrano raskinuo ugovor. Jedna od bitnih odredbi iz tog ugovora je, među ostalim, i da glavni izvođač redovito plaća podizvođače te nama kao naručitelju šalje dokaz o plaćanju i podmirenosti njihovih potraživanja. Glavni izvođač se ove odredbe nije pridržavao. Stoga smo se mi kao investitor-naručitelj morali pobrinuti da u što većem obimu i u skladu sa zakonskim mogućnostima direktno plaćamo podizvođače koji rade na našem projektu, a sve kako bi iste i zaštitili."
Na kraju je Bradarić zaključila:
"Angažirani su novi glavni izvođači te će oni početi s radovima čim im se omogući ulaz na gradilište. Naše društvo se nada da će u ovom pogledu sve relevantne institucije odraditi svoj posao, utvrditi stvarno činjenično stanje i zaštititi naša prava kao investitora."