Za Hollywood je Iron Man, za zaposlenike tiranin
Besplatan internet za sve na Zemlji koji stiže iz svemira, naseljavanje Marsa, auti koji ne zagađuju okoliš i koje svatko može kupiti, solarni krovovi na svakoj kući...
Zvuči kao utopija ludoga genija? Očito niste čuli za Elona Muska, čovjeka koji planira sve nabrojeno provesti u djelo u idućih pet godina.
Najviše deset. I to na globalnoj razini, ne samo u Silikonskoj dolini. Biznismena, inženjera i inovatora nazivaju stvarnim Iron Manom, a za drugi dio istoimenog holivudskog spektakla o bogatom inovatoru Tonyju Starku koji postaje superheroj glumac Robert Downey Jr. pripremao se u Muskovoj tvornici SpaceX, gdje se dio filma i snimao.
Kao osmogodišnjak čitao je i po deset sati na dan, a kad više nije imao što pročitati u knjižnici, uzeo je enciklopediju Britannicu.
Sam je naučio programirati i već s 12 godina napravio prvu kompjutorsku igru koju je prodao za oko 500 dolara.
Navodno je već kao 15-godišnjak odlučio da će njegova misija u životu biti “spasiti čovječanstvo”.
Roditelji su mu se razveli pa je s 18 godina otišao živjeti u Kanadu, odakle je njegova majka.
Dijelom je to bio odraz njegove egzistencijalne krize, a većim dijelom izbjegavanje vojnog roka. U Južnoafričkoj Republici još je na snazi bio apartheid.
"Nisam imao problem s vojskom kao takvom, ali služiti u vojsci koja podređuje crnce nije mi se činilo kao dobar način provođenja vremena", rekao je kasnije.
Dobio je državljanstvo i počeo studirati na sveučilištu u Ontariju, a onda se prebacio na sveučilište u Pennsylvaniji, gdje je diplomirao fiziku i ekonomiju.
Upisao je i poslijediplomski studij primijenjene fizike, ali od toga je odustao kako bi se posvetio biznisu.
Musk je s bratom 1995. godine osnovao svoju prvu internetsku tvrtku Zip2, koja se bavila izradom online vodiča velikih gradova, a kapital od 28.000 dolara dao je njihov otac.
"Na fakultetu sam shvatio da postoji nekoliko glavnih područja kojima se čovječanstvo treba posvetiti. To su održivi razvoj, internet i naseljavanje drugih planeta. Već tad sam se intenzivno bavio idejom elektrificiranih automobila, ali bilo je vrijeme za internet. Nisam znao hoće li moje ideje uopće uspjeti, a nisam htio propustiti priliku s ovim", rekao je Musk.
Prva tri mjeseca spavao je u uredu i napokon uspio dobiti novce od investitora.
Kratko je vrijeme bio izvršni direktor PayPala, no posvađao se s drugim vlasnicima pa je bez te pozicije ostao.
Nakon što su tvrtku 2002. godine prodali e-bayu zaradio je 165 milijuna dolara. I prije toga intenzivno je razmišljao o komercijalnim svemirskim putovanjima pa je već 2001. osnovao Space Exploration Technology Corporation, odnosno SpaceX.
Nekoliko je puta pokušao kupiti rabljene ruske rakete, no cijena mu je bila previsoka.
Na kraju je zaključio kako ih može sam izraditi za puno manje novca. Točnije, s prijateljem inženjerom Steveom Jurvetsonom, s kojim je kasnije osnovao i Teslu, izračunao je da će kupnja materijala za izradu letjelice koštati tek tri posto ukupne cijene rabljene ruske rakete.
"Kad sam počinjao sa SpaceX- om, računao sam da je šansa za uspjehom oko 10 posto. Izgubit ću sve, ali možda ću ipak nešto poboljšati i neka druga tvrtka će nastaviti tamo gdje sam počeo, pa će nešto dobro ispasti od toga", rekao je Musk.
U SpaceX uložio je sto milijuna dolara, a o građenju raketa učio je iz knjiga.
"Shvatio sam da sve tvrtke koje se bave izradom svemirskih letjelica ne žele uvoditi radikalne promjene u svoj posao. Sve što su radili su minimalna poboljšanja stare tehnologije iz godine u godinu, a nekad im ni to ne bi uspjelo. Tehnologija se ne poboljšava iz inercije, nego kad jako pametni i sposobni ljudi naporno rade na tome godinama", zaključio je, a to se ispostavilo točno i u njegovu poslu sa svemirskim putovanjima koji nije išao bez problema.
Štoviše, trebalo mu je nekoliko godina da uspije. SpaceX-ova prva raketa Falcon1 eksplodirala je pri prvom pokušaju lansiranja 2006. godine. Unatoč tome, dobili su ugovor s NASA-om da dostavljaju teret na Međunarodnu svemirsku postaju.
U međuvremenu, Musk se priključio Martinu Eberhardu i Marcu Tarpenningu, koji su 2003. godine osnovali Tesla Motors, tvrtku koja proizvodi električne automobile.
Sa sobom je doveo Jeffreya Briana Straubela, inženjera kojeg je upoznao nekoliko godina ranije i koji je, baš poput njega, bio entuzijast koji je htio proizvoditi električne automobile.
Uz Muskovo poslovno iskustvo i golemu ambiciju, Tesla je okupio dobar tim investitora koji su uložili u proizvodnju prvog modela, Tesla Roadster 2008. godine.
Proizveli su 2500 komada koje su prodali u 31 zemlju po cijeni od oko 760.000 kuna. No bio je to rijedak bljesak uspjeha te 2008. godine.
Treća SpaceX-ova raketa tad je eksplodirala u još jednom neuspjelom pokušaju lansiranja, korisnici Tesla Roadstera brzo su primijetili sistemske pogreške u automobilu i bili su bijesni tražeći svoj novac nazad, a iste godine njegova supruga Justine zatražila je razvod.
Justine i Elon u braku su bili osam godina i imali su pet sinova. Upoznali su se na fakultetu u Kanadi, a njihov prvi sin Nevada Alexander preminuo je s deset tjedana od sindroma iznenadne smrti dojenčeta.
Par se nikad nije oporavio od toga, iako je Justine medicinski potpomognutom oplodnjom kasnije rodila blizance Griffina i Xaviera te trojke Damiena, Saxona i Kaija.
"Postala sam njegov trofej, ali nisam bila dobra u tome. On je stalno radio, a od mene se očekivalo da kupujem odjeću, družim se s drugim suprugama uspješnih direktora i kimam glavom dok oni razgovaraju o bitnim stvarima. I, naravno, da imam platinasto plavu kosu", izjavila je kasnije Justine.
Ubrzo nakon razvoda Musk je upoznao i zaprosio mladu britansku glumicu Talulu Riley, s kojom se vjenčao i razveo dva puta, u listopadu ove godine posljednji put.
Svakako, 2008. godina za njega je bila prijelomna. Imao je još 75 milijuna dolara na računu, što je bilo jedva dovoljno da organizira još jedno, četvrto lansiranje Falcona u svemir.
"Da to nije uspjelo, bankrotirao bih. To je bio sav novac koji sam imao. Teslini investitori su se povukli i ta je tvrtka bila na rubu bankrota, a SpaceX imao je samo još taj jedan pokušaj. Nikad u životu nisam bio tako blizu sloma živaca, mislio sam da ću poludjeti", rekao je Musk, kojemu su se molitve uslišale i četvrto lansiranje bilo je uspješno – kao i svako od tada za SpaceX.
Gotovo istodobno, i to samo nekoliko sati prije bankrota Tesla Motors, investitori spašavaju i tu tvrtku. Tu počinje gotovo neprekinuti uzlazni put Elona Muska.
Već iduće godine, 2009., predstavlja Model S, električni automobil koji će početi proizvoditi 2012. godine i koji je prvi takav auto koji se počeo masovno prodavati diljem svijeta.
Cijena mu je tad bila oko 670.000 kuna, a proizvodi ih u staroj Toyotinoj tvornici koju je kupio nakon što su je oni napustili.
Novi Model X predstavio je 2015. godine, a osim automobila, Tesla Motors proizvodi i sustave za električne i hibridne aute te ih prodaje Daimleru i Toyoti.
S obzirom na to da mu je do danas jedini ozbiljni konkurent Mate Rimac sa svojim Conceptom One, Musk je odlučio ne patentirati ni jedan dio proizvodnje električnih automobila, nego dopušta svakome da koristi njegove nacrte “u dobroj vjeri” kako bi se ubrzala masovna proizvodnja električnih automobila. Unatoč tome, Elon Musk inzistira na tome da nije ekolog.
"Moja primarna zadaća je održivi razvoj. Trenutačno čovječanstvo provodi eksperiment koji se otprilike zove ‘koliko ugljičnog dioksida možemo proizvesti i odbaciti u atmosferu dok se ne dogodi ekološka katastrofa’. Općenito, inzistiranje na korištenju nafte kao glavnog energenta najgluplji je eksperiment u ljudskoj povijesti. Igramo ruski rulet sa Zemljinom atmosferom i svake godine stavljamo sve više metaka. A nafte će i tako ponestati, nemamo je u neograničenim količinama. Činjenica da se još nismo potpuno prebacili na korištenje obnovljivih izvora energije je suluda", smatra Musk.
Zato je s rođakom osnovao tvrtku SolarCity 2006. godine, koja je danas najveći proizvođač solarnih panela u SAD-u. Prije nekoliko tjedana SolarCity postao je dio Tesla Motors kompanije.
Solarni paneli moći će se tako kupiti na istim mjestima kao i električni auti, a dobivenu struju možete koristiti u svojem domu ili njome puniti Teslu.
Uz to, predstavio je i tzv. solarni krov – funkcionalni krovni pokrov koji je ujedno cijelom površinom solarni panel. Proizvodnja je tek počela, a Musk kaže da će cijena biti manja od onoga koliko plaćamo za krov plus solarne panele na njemu.
A zbog rapidnog uništavanja Zemlje Musk planira putovanja na Mars, gdje do 2040. godine planira imati ljudsku koloniju od 80.000 stanovnika.
Potpuno je uvjeren u uspjeh. Prvi let prema Marsu planira za 2022. godinu, dok će dvije godine kasnije, prema njegovim planovima, izvesti prvi let s ljudskom posadom.
"Čovječanstvo danas ima vrlo jasan izbor – ili ćemo ostati na Zemlji dok ne izumremo ili ćemo se širiti na druge planete", uvjeren je Musk, koji je izračunao da bi putovanje jedne osobe na Mars koštalo 10 milijardi dolara.
Njegovi se planovi često čine suludima pa ga javnost tako nerijetko smješta na spektar između genija i luđaka. No gotovo sve što je dosad zamislio proveo je u djelo – ili je počeo ozbiljno pomicati granice tog područja.
U odnosu na početak rada SpaceX-a, Musk je smanjio troškove putovanja u svemir za šokantnih 90 posto.
Još jedan projekt na kojem radi je HyperLoop, revolucionarni način prijevoza ljudi u kapsulama koje bi jurile vakuumskom cijevi brzinom od 1200 km/h.
Zahvaljujući upravo njemu, to više nije znanstvena fantastika. Nekoliko je tvrtki već počelo s gradnjom testnih pogona.
Prije nekoliko dana Musk je od NASA-e tražio dopuštenje američke vlade da u svemir postavi 4425 satelita koji bi okružili planet i tako svim stanovnicima Zemlje dali internet.
Musk u Tesli od 2014. ima plaću od jednog dolara godišnje, odnosno zarađuje samo od prometa dionicama, a bogatstvo mu se procjenjuje na oko 11 milijardi dolara te je 83. najbogatiji čovjek na svijetu.
Zapošljava oko 35.000 ljudi, no nikako nije savršeni šef.
2Njegov odnos prema zaposlenicima mogao bi se opisati kao odnos vlasnika koji udara psa jer mu ovaj nije pročitao misli", napisao je u anonimni bivši zaposlenik SpaceX-a.
Ako ste procijenili da je za neki projekt potrebno godinu dana rada, Musk će vam dati rok od tjedan dana.
"Želiš li imati hobi, viđati svoju obitelj ili vidjeti bilo što izvan radnog mjesta, SpaceX nije za tebe", piše bivši zaposlenik, na što Musk odgovara da su njegovi zaposlenici pod golemim stresom, ali i svjesni da rade jedan od najvažnijih poslova na svijetu.
"Uostalom, nitko ne želi ići na Mars sa slabićima", zaključuje.