Liberalna i konzervativna Amerika za linč spremna!
Četrdesetosmi film Woodyja Allena, “Kišni dan u New Yorku” (A Rainy Day in New York, 2018.), možda je posljednji koji će taj američki redatelj snimiti u New Yorku i Americi, jer je danas iz svoje zemlje i svojega grada doslovno prognan.
A to zvuči gotovo nevjerojatno jer je New York njegov filmski grad, više nego Scorseseov. Allen je najviše svojih filmova snimio u New Yorku jer nije volio putovati, a sve što ga je zanimalo našao je na svojemu Manhattanu i u Central Parku. Allenov je New York pitomi, intelektualni, umjetnički, boemski, načitan, obrazovan i, na njegov neponovljivi način, smiješan i duhovit grad.
To je New York kina, kazališta, knjižara, kafića i restorana, oslobođen politike, rasnih drama, socijalnih tema i kriminala, okrenut osobnim odnosima svojih stanovnika, njihovim ljubavima i strahovima, snovima i sumnjama, čežnjama i razočaranjima, uspavan u glazbi jazza i big bandova tridesetih i četrdesetih.
A odnosi se poput Torquemadinih inkvizitora ili krvožedne rulje iz starih vesterna koja želi objesiti sumnjivog konjokradicu ne pokazujući nimalo zanimanja da provjeri je li čovjek doista ukrao konja. Traži se vješanje, a kad je posrijedi američka strast za vješanjem, tad zakon linča, danas oplemenjen političkom korektnošću, potporom udruga i agresivnih društvenih mreža, postaje jedino mjerilo kojim se sudi osumnjičenima.
Nije važno što nikad nije dokazano da je Woody Allen napastovao dijete koje je usvojio sa svojom tadašnjom partnericom i glumicom Miom Farrow. Nije važno ni što Allen daje potporu pokretu Me Too, koji ga optužuje za navodno zlostavljanje te tvrdi da o zlostavljačima misli isto što i oni. Također nije važno, kako sam kaže, što među stotinama glumica s kojima je tijekom pedeset godina radio nema nijedne jedine koja ga optužuje (kao što mnoge optužuju zlostavljača Harveya Weinsteina) za napastovanje, silovanje ili barem ružan pogled.
Također nije važno što u svih 48 filmova, koliko ih je Woody Allen do danas snimio, nema ni traga onoga za što ga optužuju, a film ne laže i nijedan redatelj ne može, ma koliko se trudio, u svojim filmovima sakriti nijednu od svojih sklonosti. Allenova žena s kojom živi više od četvrt stoljeća, Korejka Sun Yi (koju je Mia Farrow također posvojila i koja se kao 22-godišnja djevojka zaljubila u Allena), tvrdi da je Woody naivan i prostodušan kao dijete te da ni ne shvaća što mu Amerika radi.
Još se nada da će se “Kišni dan u New Yorku” prikazati u Americi, unatoč tome što je zbog oživljenog davnog skandala Allenov producent, moćni Amazon, s njim raskinuo ugovor, što nijedan američki distributer ne želi prikazati njegov novi film i što se većina glumaca, u strahu od gubitka posla, odrekla Allena. Oni koji su mu ostali vjerni, poput Scarlett Johansson, dospjeli su na crnu listu i pitanje je kad će dobiti iduću filmsku ulogu.
Kad su pred prošle izbore Allen i Sun Yi u znak potpore poslali novčanu donaciju demokratskoj predsjedničkoj kandidatkinji Hilary Clinton, novac im je vraćen kao da su poslali virus kuge. A kad pogledate Allenovu romantičnu komediju “Kišni dan u New Yorku”, priču o mladom paru koji dolazi u New York i prestaje se voljeti jer se zaljubljuje u grad i neke druge ljude, neće vam biti jasno zašto Amerika danas toliko mrzi autora toga filma.
Kad se u populistički orkestriranoj mržnji udruže oni koji se ponose nesnošljivošću i oni koji vjeruju u toleranciju, onda je to potpuno nova vrsta totalitarizma kakvu nije mogao izmaštati ni najlucidniji dijagnostičar te pošasti, George Orwell.