"Moj otac stvorio je 'A je to' u našoj kuhinji, od ljuske jajeta"

lubomir beneš
Marek Beneš, redatelj i producent filma 'Pat i Mat' koji upravo igra u kinima, prisjetio se kako je njegov otac Lubomir prije 40 godina stvorio dvojicu simpatičnih trapavaca
Vidi originalni članak

Express: Kad se rodila ideja za dugometražni igrani film o Patu i Matu?

- Ideja da Pata i Mata dovedem u kina rodila se 2016. kad su njih dvojica proslavili 40. rođendan. Zapravo prvi put su se pojavili u kinima prije 40 godina jer je prva epizoda i bila napravljena kao kratki film namijenjen kino-dvoranama.

Express: Kako ste pronašli ekipu s kojom ste napravili 'dugi metar' i jesu li se producentske kuće zainteresirale za financiranje projekta? 

- Ovaj put je sve išlo obratno. Film „Pat and Mat“ je zapravo trebao biti serijal napravljen za televiziju, ali smo ju povodom 40. godišnjice pustili i u kina kao film. Sve je radio jedan animator, a ja i moja producentska kuća smo sami financirali film bez ičije pomoći.

Express: U koliko zemalja se prikazivao do sad serijal i u koliko zemalja se upravo prikazuje?

- Moj otac je rekao da je seriju, prije 30 godina, otkupilo više od 80 zemalja, a moj film se upravo prikazuje u 20, među kojima su i Hrvatska, Južna Koreja, skandinavske zemlje, Francuska i naravno Češka i Slovačka.

Express: Koliko ste imali godina kad je vaš otac Lubomír počeo raditi Pata i Mata s kolegom ilustratorom Vladimírom Jiránekom? Je li vas uopće zanimalo što rade, budući da je serija bila zapravo namijenjena odraslima? 

- Točno se sjećam da sam imao 16 godina kad su se Pat i Mat rodili u našem stanu, točnije - u kuhinji. Od prvog dana svjedočio sam njihovoj slavi. Prijatelje iz razreda i meni posebno drage djevojke, često sam vodio u očev studio.

Express: Od kojih materijala su nastale lutkice, a od čega ih danas izrađujete i čuvate li originale? 

- Originalne glave Pata i Mata napravio je moj otac i to od ljuske jajeta. Ljuske je napunio gipsom, nalijepio im uši i zvijezde su bile rođene. Originalnih lutkica više nažalost nema jer su se slomile od upotrebe. Ipak, čuvamo još neke njihove dijelove u studiju, ali današnji Pat i Mat su napravljeni točno prema originalima. Jedina razlika je da danas njihove glave printamo u 3D printerima.

Express: Tko im je kreirao odjeću i kako je ona nastala?

- Scenografi su napravili sav njihov alat, namještaj, opremu, kao i odjeću i obuću. Nešto od toga su originali, poput bušilice koja je stara 40 godina, a mnogo toga je i novo. Baš nedavno smo kupili crvenu i žutu tkaninu za njihove pulovere. Budući da su morale izgledati isto kao na originalima, istkane su posebno za Pata i Mata. Zato je najmanja narudžba bila 25 četvornih metara, tako da sad imamo materijala za idućih 1000 godina.

Express: Pa koliko su zapravo Pat i Mat visoki? 

- Dvadesetak centimetara.

Express: U doba socijalizma upravo je u bivšoj Čehoslovačkoj cenzorima zasmetala boja njihove odjeće. U čemu je bio problem? 

- Zabranili su prikazivanje prve epizode jer je Mat imao crveni, a Pat žuti pulover što su bile zaštitne boje tadašnjeg SSSR-a i Kine, pa su rekli da ismijavaju prijateljske zemlje. Zato je Mat privremeno nosio sivi pulover.

Express: Cenzori su tvrdili da Pat i Mat imaju 'manjak socijalističke svijesti'. Što je to točno značilo?

- Prigovarali su da Pat i Mat samo zabavljaju djecu, umjesto da ih educiraju. Smatrali su da njih dvojica pokazuju djeci kako da uništavaju stvari, a zapravo je bilo sasvim suprotno. Djeca su mom ocu u razgovorima često govorila kako bi Pat i Mat trebali nešto napraviti, a da ne stvore štetu. Djeca uvijek sve razumiju. Cenzura je trajala sve do 1989. godine. Danas primjenjujemo samo autocenzuru.

Express: Kako su dobili imena? Je li to po šahovskim potezima? 

- Ne, to je skraćenica od 'Patlal' i 'Matlal', češkim izrazima koje je teško prevesti, ali bi otprilike značilo 'Nespretni' i 'Trapavi'. A kad smo već kod šaha, moj otac je obožavao igrati šah - preko praznika smo bili ljutiti rivali.

Express: Što je najteže animirati?

- Pa najteže je animirati elemente poput vatre, vode i vjetra. Na to potrošimo najviše vremena. Treba nam
silno mnogo da to snimimo, a ti kadrovi na ekranu traju sekundu-dvije, a gledatelji to smatraju normalnim i
ne znaju koliki trud stoji iza te dvije sekunde.

Express: Koliko vam obično treba vremena od inicijalne ideje do finala?

- Neke ideje se realiziraju brzo, neke ne. S animatorom ponekad radimo i po tri mjeseca da bi snimili 8- minutnu epizodu. Nakon toga još neko vrijeme provedemo u studiju da bi snimili glazbu i zvučne efekte. Glazbu je komponirao Petr Skoumal posebno za svaku epizodu. Nažalost, napustio nas je prošle godine i sad tražimo novog kompozitora.

Express: Napravili ste dvije epizode još 90-ih dok je vaš otac bio živ. Je li bio zadovoljan s vašim radom? 

- Počeo sam se baviti filmom kao amater. Kasnije sam radio s mojim ocem u studiju, a nakon njegove smrti 1995. godine nastavio sam njegov rad. Bio je presretan što ima nasljednika. Inače, moj sin se također zove Lubomir, prema mom ocu.

Express: Jeste li ikad razmišljali što bi bilo da je obitelj živjela u Hollywoodu, koliko bi danas imali novaca?

- Prije svega, bilo bi divno da smo imali holivudske uvjete, ali smo i otac i ja uvijek bili presretni zbog Patove i Matove popularnosti.

Express: Jeste li ikad bili u Hrvatskoj ili planirate doći? 
- U Hrvatskoj smo često ljetovali u doba Jugoslavije, i planiram ponovno doći na vašu obalu.  

Posjeti Express