Od labavog Tesle do ozbiljnog Moliera
Dominacija dinamičnog, polemičnog, vitalnog i angažiranog – tako je programsko vijeće 32. Gavellinih večeri najavilo ovogodišnju konkurenciju festivala koji svake jeseni u zagrebačkoj Gavelli predstavlja lepezu ponajboljih kazališnih ostvarenja protekle sezone u Hrvatskoj i regiji. Među deset predstava, koliko ih se ove godine natječe za festivalske nagrade, tek su dvije "nehrvatske" – "Moja ti" čestog zagrebačkoga gosta, beogradskog Ateljea 212 i "Medeja" SNG-a Maribor.
No sudeći po onome što smo vidjeli u prvoj polovici festivala, neosporno su raznolike i po redateljskim poetikama i po temama, koje se kreću u rasponu od obiteljske drame u predstavi "Ljepotica iz Leenanea" šibenskog HNK, preko propitivanja granica konvencija u međuljudskim odnosima u autorskom projektu Anice Tomić i Jelene Kovačić "Magic Evening" zagrebačkog Teatra &TD i "hommagea" Nikoli Tesli u Gavellinoj predstavi "Tesla Anonimus" Filipa Šovagovića, pa do razorno emotivne ZKM-ove "Črne mati zemle" Kristiana Novaka i "uozbiljenog" Moliereova "Mizantropa" u produkciji riječkog HNK Ivana pl. Zajca.
Mahom je, dakle, riječ o suvremenom dramskom pismu, a ono što ih možda najviše povezuje je – propitivanje. Festival je 11. listopada otvorila "Ljepotica iz Leenanea" redatelja Dražena Ferenčine, priča o usamljenoj usidjelici na pragu 40-ih i njezinoj manipulativnoj majci po tekstu Irca Martina McDonagha u glumačkoj interpretaciji Franke Klarić i Biserke Ipše, koju je zagrebačka publika dočekala s oduševljenjem.
Iz sirotinjske kuhinje irske provincije s početka 1990-ih festival je gledatelje potom odveo u moderan stan suvremenog para u komadu "Magic Evening", zgodno realiziranoj kazališnoj igri jukstapozicije vanjskog i unutarnjeg postavljanjem protagonista u situaciju straha.
Istraživanje je druga ključna riječ koja se može povezati s ovogodišnjim festivalskim line-upom, nastavljeno i u sljedećoj predstavi, Gavellinu "Tesli Anonimusu" u kojemu autor i redatelj Šovagović labavo povezuje fragmente iz Teslina života, oslanjajući se na općepoznata biografska mjesta koja slaže u vremenskom i prostornom diskontuitetu.
Neupitna uspješnica protekle sezone zagrebačkih kazališta svakako je ZKM-ova "Črna mati zemla" u režiji Dore Ruždjak Podolski, s čijom je pažljivo skrojenom dramatizacijom u koju je ugradio sve ključne točke hvaljena Novakova romana Tomislav Zajec pokazao impresivnu dramaturšku vještinu.
No smisao je festivala zagrebačkoj publici ponuditi nešto što još nije vidjela, što ona s nestrpljenjem i očekuje, a sudeći po reakcijama, s najvećim je iščekivanjem dočekan "Mizantrop", kojeg je u riječkom HNK-u postavio hvaljeni Igor Vuk Torbica.
Sam redatelj je tom prilikom izjavio kako je njemu intimno to najdraža predstava, a ono što smo vidjeli brutalno je ozbiljna, teška drama o posljedicama odbijanja društvenih konvencija i inzistiranja na principima, u novom, ozbiljnom i osuvremenjenom čitanju Moliereove društvene satire iz 17. stoljeća, koje bi se svakako moglo opisati kao jedan od dosadašnjih vrhunaca ovogodišnjih Gavellinih večeri.
Zagrebačka je publika vjerojatno najtoplije ipak dočekala srpske goste, komad Ateljea 212 "Moja ti" u režiji Saše Milavić Davies, glazbenu bajku o ljubavi i pripadanju u kojoj smrt nije kraj čak ni za one koji ne vjeruju, u kojoj tri glavne uloge igraju tri velike srpske glumice: Svetlana Bojković, Gorica Popović i Tanja Bošković. Dakle, u konkurenciji je niz odličnih komada – bit će zanimljivo vidjeti kakvu će odluku donijeti ovogodišnji žiri nakon odgledanih svih deset predstava.