Ako je Blurred Lines plagijat, onda je plagijat skoro svaka pjesma

Youtube
Svijet glazbe je u šoku. Zamislite samo na koliko bi glazbenika mogao utjecao rast sličnih presuda kao u slučaju pjesme 'Blurred Lines'
Vidi originalni članak

Pjesma koja je prvo uzburkala javnost svojim spotom, i dvije godine nakon objave u žiži je javnih rasprava. Nakon što je hit Robina Thickea 'Blurred Lines' 12 tjedana bio na vrhu Billboardove ljestvice, uslijedila je pravna bitka.

Naime, tekstopisci Pharrell Williams i Thicke našli su se pod javnom optužbom da su kopirali ključne elemente hita kojeg je još 1977. godine napisao Marvin Gaye: 'Got to Give It Up'. Williams i Thicke su optužili Marvinove nasljednike želeći dobiti potvrdu da nisu kopirali stari hit. Presuda koja je stigla ovog tjedna, šokirala je mnoge: dvojac je kriv za kršenje autorskih prava i trebaju isplatiti odštetu u visini od 7.4 milijuna dolara.

Iako dvojica glazbenika neće bankrotirati nakon ove presude, pravi gubitnici su ljubitelji glazbe, jer je ova presuda jedna od najvećih u glazbenoj industriji, po pitanju plagijata. I postavlja se pitanje gdje počinje, a gdje završava kopiranje tuđih radova, budući da 'Blurred Lines' nije kopirao niti jedan određeni zvuk iz starijeg hita. Riječ je tek o preuzimanju obrasca određene glazbene kompozicije i osjećaja koje sa sobom nosi pjesma koja je oda određenom glazbenom razdoblju.

Nimalo ne pomaže činjenica da Thicke danas tvrdi da ustvari nije napisao 'Blurred Lines', svoju najpoznatiju pjesmu, kao što je dosad tvrdio, iako ovaj slučaj uopće nije trebao završiti na sudu, a kamoli s ovakvom presudom.

Iako nema sumnje da je Pharrell, skladatelj pjesme, bio inspiriran Gayeom i izvukao najbolje iz njegovog rada, što je i sam priznao, ovakva bi presuda mogla značiti da je svaki skladatelj potencijalni kriminalac. Pitanje nije je li Pharrell posudio od Gayea, nego je li Gaye uopće pojedovao 'to' što je posuđeno.

Kao što smo naveli, Pharrell je posudio tek opći stil pjesme, zahvaljujući čemu dvije pjesme nalikuju, no reći da nešto zvuči slično nečem drugom ne bi smjelo biti dostatno za optužbu, jer bi tad cijela glazbena industrija slobodno mogla izumrijeti.

Ovo nije slučaj poput onoga kad je Vanilla Ice u svojem hitu 'Ice Ice Baby' iskoristio početni riff iz pjesme Queena i Davida Bowieja 'Under Pressure', dodavši tek jednu notu. Uostalom, ni kraljica popa, Madonna nije tužila Lady Gagu zbog kopiranja 'Express Yourself' pjesmom 'Born This Way'. A i tijekom upravo zavšenog suđenja Pharrellov odvjetnik je istaknuo da 'Blurred Lines' ima više zajedničkih nota s 'Working in the Coal Mine', pjesmom Leeja Dorseyja iz 1966. godine, nego s hitom kojeg je navodno kopirao.

Ostatak teksta pročitajte u The New Yorkeru.

Posjeti Express