Slika i (ne)prilika našeg sumanutog svijeta
Nakon uspješnog i na scenu postavljenog romana “Čudo u Poskokovoj dragi,” gdje smo se upoznali s brđaninom iz Dalmatinske zagore Jozom Poskokom i četvoricom njegovih sinova, Tomić ispisuje nastavak. Ovog puta vodi nas u svijet njegova potomka, moćnog tajkuna Tomislava Poskoka, koji se nađe u financijskoj krizi u trenutku kad želi preuzeti jedno slovensko poduzeće i ojačati svoje poslovno carstvo. Tomić parafrazira naslov pomalo zaboravljenog remek-djela Orsona Wellsa “Veličanstveni Ambersonovi”, filma o bogataškoj obitelji koja u džepu drži čitav grad, a u kojem se autor obračunava s industrijaliziranom civilizacijom prikazanom kroz sukob beskrupuloznosti i emocionalnosti.
Na sličan način Tomić kao okosnicu uzima priču o Poskokovima i njihovom novobogataškom carstvu koje zajedno s cijelom našom jadnom državom počinje tonuti u glib. Britko i oštro autor svojim poznatim, ubojitim kitičarskim perom zadire u svakodnevne boljke naše sadašnjice, nemilosrdno šibajući aktualnu politiku, kao u genijalnoj crtici o spasu koji će nam tko zna koji put donijeti uspješna turistička sezona: “U Vladi su valjda imali brojač na kojemu bi zadnja znamenka poskočila kad god bi koji stranac prešao granicu, dok su premijer i ministri klečali na sagu u polukrugu oko uređaja i prepletenih prstiju pobožno mrmljali molitve. Bilo nam je to jedino spasenje, zadnje u što smo još vjerovali u nacionalnoj ekonomiji koja je svakodnevno, postojano i neumoljivo, išla u vražju mater“.
Kad stariji Poskok sa suprugom strada u nesreći na svojem brodu, njihov će se 33-godišnji sin Zdeslav, diplomirani psiholog koji se ne snalazi u poslovnom svijetu, ali zato uživa u bančenju i trošenju, zavođenju zvjezdica i bahaćenju u blaziranom miljeu novopečenih bogataša, naći u nezavidnoj situaciji. Naglo će morati prizemljiti i osjetiti sve sivilo zbilje običnih ljudi kad uvidi da iza nestanka njegovih roditelja stoje spletke oko poslovnog preuzimanja u koje su upleteni rođaci i „rođaci“ – onaj isti premijer i nadbiskup koji su njegovom ocu nekoć pomogli da dobije povoljne kredite! – te da firma više nije njegova. Život će mu se stubokom promijeniti, morat će “sići“ među obične smrtnike ali već na samom početku doživjet će napokon i pravu ljubav s prodavačicom Koraljkom, a u katarzi koju će silom prilika proživjeti beskućnik Fićo i očev vjerni batler Joža moći će mu da dozna što se zapravo dogodilo njegovim roditeljima. Roman završava pomalo predvidljivim obratom, ali opet punim duhovitih situacija i brojnih satiričnih prizora, da bi na kraju pokvareni i korumpirani ipak bili poraženi!
Tomić i ovdje na svoj duhovit, pronicljiv i bridak, humorom protkani stil, uz ironični odmak i aktualne žaoke upućene svim vrstama moćnika i njihovih dupelizaca donosi sliku našeg poduzetničkog i političkog svijeta, u kojemu smo svi samo pijuni kojima se veliki igrači vješto poigravaju. Urnebesna je uvodna scena koja počinje dramatično kao u Wellsovim filmovima, kad Tomislav Poskok dolazi na tajni sastanak u odaje Bratstva hrvatskog zavjeta (u podzemlju ispod Trga bana J. Jelačića uz nekadašnji javni zahod!) gdje se tobože oduvijek odlučivalo o svim važnim stvarima za Hrvatsku, koja završava grotesknim nabrajanjem tih ključnih trenutaka: “... Ilirski pokret u njoj je osnovan, tu je odlučeno da Nazor ode u partizane, izgradnja Novog Zagreba, nove pjevačice grupe Magazin, Dinamova osvajanja nogometnih prvenstava... sve se tu utvrdilo.“ Ponekad situacije i prizori prelaze u pretjeranost, u komično i groteskno, kao što to uostalom Tomić obično i čini u svojoj prozi, no pisac ovdje ne podliježe crnobijeloj polarizaciji i zanimljivo gradi razvoj mladog Zdeslava od površnog bonvivana do zrelog i moralnog čovjeka.
U ostalim likovima/tipovima koji defiliraju romanom prepoznat ćemo mnoge aktualne odvjetnike, poduzetnike, estradne zvjezdice, političare i nogometne moćnike. Konstruiran kao krimić, roman se širi izvan toga i proteže u satiru, grotesku, parodiju, komediju i društvenu kritiku, a Tomić čvrsto drži naraciju u svojim rukama i čini djelo zabavnim, duhovitim, ironičnim, jetkim i pametnim, baš kao što su to njegove kolumne u kojima godinama napada bolne i apsurdne teme, koje su na žalost sastavni dio naše svakodnevice. Pritom odlično barata i dinamičnim fabuliranjem i stvaranjem napetosti u priči, koja čitatelja istodobno zabavlja i zgražava zbog svoje nevjerojatne podudarnosti sa zbiljom oko nas.