Umjetna inteligencija tema je koja okupira Montažstroj: 'Slijepi vode slijepe'

Montažstroj
Borut Šeparović skupinu je osnovao zajedno s pokojnim Olegom Mađorom i Hrvojem Crnićem. Na 35. jubilej najavljuju suradnju s Gavellom i projekt koji će predstaviti 22. siječnja
Vidi originalni članak

Umjetnički kolektiv Montažstroj obilježio je 35 godina postojanja te najavio projekt "Slijepi vode slijepe" inspiriran umjetnom inteligencijom, kojim će "početi idućih 35 godina djelovanja", a čija će se premijera održati 22. siječnja u GDK Gavella.

Svoju prvu umjetničku akciju Montažstroj je izveo 22. prosinca 1989. manifestno proglašavajući program "teatralizacije nogometne kulture", čime su postavljeni temelji kulturnog projekta koji spaja različite umjetničke prakse i nove medije, koji djeluje u kazalištima, galerijama, javnim prostorima i medijima.

Sinonim je za angažiranu umjetnost u Hrvatskoj, ponaša se kao ogledalo vremena u kojemu živimo i glas onih koji nemaju priliku progovoriti, ukazuje na probleme našeg društva i postavlja pitanja, a misija kolektiva jest da "umjetnost mora preuzeti odgovornost za zajednicu u kojoj nastaje", istaknuli su iz Kazališta Gavella. 

"Montažstroj postao je dio sveučilišne lektire", kazao je Leo Rafolt, autor knjige "Montažstroj's Emancipatory Performance Politics: Never Mind the Score", odnosno "Emancipatorska politika izvedbe Montažstroja: Ne obazirite se na rezultat". Dodao je da "nijedna izvedba Montažstroja nije počela bez rudarskog kopanja, suradnje s marginalnim skupinama i aktivistima".

Začetnik Montažstroja Borut Šeparović skupinu je osnovao zajedno s pokojnim Olegom Mađorom i Hrvojem Crnićem te naglasio da su htjeli napraviti nešto što će "spojiti stvari" i reći gdje smo i zašto u ovoj sredini.

Otkud ime Monzažstroj?

Montažstroj je složenica riječi montaža u značenju spajanja, filmske i video montaže, ali i rada na pokretnoj traci te stroj, u smislu futurističkog ideala s početka 20. stoljeća apliciranog na sve vrste umjetnosti, kao i u značenju postrojavanja i discipline. Šeparović je naziv skupine objasnio kao "stroj za montiranje atrakcija", kazavši da je ime osmislio Mađor.

Njihova nova predstava nosi naziv "Slijepi vode slijepe". Dramaturg predstave Filip Rutić kazao je da je umjetna inteligencija, AI, centralna tema predstave jer je sve vise sveprisutna te ustvrdio da u umjetnoj inteligenciji "ima nešto kazališno" i da je teško reći što nas čeka po tome pitanju u umjetnosti.

Polazišne su točke za predstavu poznati tekstovi - "R.U.R" Karela Čapeka, gdje se prvi put spominje riječ robot, i "Slijepi" Mauricea Maeterlincka, "tekst inspiriran isusovskom parabolom 'ako slijepi vode slijepe, obojica će pasti u jamu'", kazao je Rutić.

Tijekom predstavljanja na platnu u pozadini vrtjeli su se kadrovi koje je umjetna inteligencija napravila od snimki Montažstroja.

I političar iz Možemo! bio je dio Montažstroja

Dijelom skupine bio je i Gordan Bosanac, političar iz stranke Možemo!, koji je počeo 90-ih u Nogometnom kazalištu koje je "uvijek bilo političko". 

"Montažstroj nije stranka, formalno je udruga, ali tako ga ne doživljavam. To je bitan politički projekt", kazao je Bosanac te istaknuo da "njegov identitet ne bi bio kakav je, da nije bilo početaka u Montažstroju".

Taj svoj stav politički i društveno osviještene umjetničke grupe potvrdio je u brojnim socijalno osjetljivim i politički angažiranim, a žanrovski različitim projektima, od “Timbuktua”, “Srce moje kuca za nju” i “Generacije ‘91- 95.”, preko dokumentarnog prikaza ‘potrošenih’ “55+” i akcije “Budućnost je sada”, izvedene u Hrvatskoj gospodarskoj komori, kojom je po nekima predvidio pad Nadana Vidoševića, do glazbenog spektakla “Mali čovjek želi preko crte” gdje uz pomoć stiha novovalnog benda “Šarlo akrobata” dovodi u pitanje svetost političkih sintagmi, pisao je Express. 

Drugim riječima, Montažstroj sve te godine koristi formu “izvedbenog aktivizma u kojem umjetnost mora biti u službi zajednice u kojoj nastaje”. Prije deset godina, na 25. godišnjicu, obilježavanje jubileja započeli su premijernim prikazivanjem videospota “Komunizam”, koji je sastavljen od citata i parafraza prepoznatljivih pop skladbi, uključujući popularni “Kenozoik” novovalne beogradske grupe VIS Idoli i “Razigran, bezobrazan i prijeko potreban” Nenad Romić za Novyi Byte, te od vizualnih fragmenata recentnih radova u produkciji Montažstroja.

Posjeti Express