Bio je u komi, dobio zadnje pomazanje i čudom preživio
Niki Lauda (70), legendarni Austrijanac i jedan od najboljih vozača Formule 1 u povijesti, po čijem je rivalstvu s Britancem Jamesom Huntom u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća snimljen film 'Rush', preminuo je u krugu obitelji.
Lauda je trostruki svjetski prvak u Formuli 1, dva naslova osvojio je u Ferrariju /1975. i 1977.), jedan u McLarenu i do danas je jedini koji je bio svjetski prvak u Ferrariju i McLarenu.
Preminuo je devet mjeseci nakon što su mu transplantirali plućno krilo.
- Otišao je naš voljeli Niki. Umro je mirno, u krugu obitelji. Bio nam je svima uzor, prekrasan suprug, otac i djed i jako će nam nedostajati - objavila je njegova obitelj.
Legendarni vozač rođen je odmah nakon Drugog svjetskog rata u Beču u vrlo imućnoj obitelji industrijalaca. Nije bio dobar učenik, škola ga nije previše zanimala, a automobili su bili njegova strast. Već od ranog djetinjstva bili su njegov čitav svijet.
Dok su svi u njegovoj obitelji bili ugledni odvjetnici i poslovni ljudi, on je maštao samo o tribinama i brzini. Brzina ga je potpuno ispunjavala, bila je njegov pokretač. Dobrostojeća i ugledna bečka obitelj pokušavala je na sve načine spriječiti njegovo bavljenje tim opasnim sportom. Ne samo da mu nisu dali ni šilinga već su privatnim vezama pokušavali spriječiti ulaganja potencijalnih sponzora.
Ipak, njegova volja bila je jača od bolesnih roditeljskih ambicija.
"Zaboravi na Formulu 1. Tvoj posao je ući u obiteljski biznis, onako kako je to uradio tvoj djed, a kasnije i otca. Formula ne dolazi u obzir", govorili su zabrinuti roditelji.
Niki nije htio odustati od svojih snova.
"Nije problem. Vašu ponudu ne prihvaćam. Zaboravite na obiteljski biznis, ne morate mi pomoći. Uspjet ću sam. Samo zapamtite jedno, kad postanem svjetski prvak, nemojte me tražiti. Tada neću biti vaš sin, vaš unuk, neću biti netko tko vas poznaje", odgovorio je Niki svojim najbližima i hrabro zakoračio potpuno sam u okrutni svijet.
Lauda je odmah otišao u jednu poznatu austrijsku banku kako bi podigao kredit i tim novcem kupio sebi mjesto u jednom F1 timu uplativši policu životnog osiguranja. Sudbina je htjela da mu ista ta banka kasnije postane i glavni sponzor. 1971. godine je vozio za tim March koji je tada bio u Formuli 2, a ubrzo je prešao u Formulu 1. Iduća sezona, '72., bila je razočaravajuća i Niki je postao očajan. Zbog velikog duga je razmišljao i odustajanju od bavljenja autoutrkama, ali je na kraju podigao još jedan kredit i prešao u British Racing Motors.
Ni tu mu nisu cvjetale ruže jer je bolid bio dosta lošiji od njegovih očekivanja. Sreća je bila da je kao veliki poznavatelj automehanike mogao unaprijediti bolid uz pomoć mehaničara i tako ostvariti napredak od skoro dvije sekunde po krugu. Ubrzo je uslijedila potpuna prekretnica kad je Ferrari doveo njegovog kolegu Clayja Regazzonija iz BRM-a. On se pokazao kao pravi i iskren prijatelj, pa je zamolio Enza Ferrarija da dovedu i Laudu za kojeg je govorio da je najbolji vozač. I tako je Niki počeo ostvarivati svoje snove.
Samo godinu dana nakon dolaska u Ferrari osvaja prvu titulu prvaka svijeta i odmah je bilo jasno o kakvom genijalcu je riječ. Zbog svoje sposobnosti proučavanja staze i ogromnog znanja o automehanici, Niki je tada dobio nadimak "računalo s mozgom".
To razdoblje obilježila je i katastrofalna nesreća koju je doživio 1976. godine u Nürburgringu.
Samo par dana ranije, kao aktualni svjetski prvak, Niki Lauda je na sastanku vozača tražio da se utrka ne vozi zbog sigurnosnih razloga. Nedostajalo je vatrogasaca pa nije bilo osnovnih uvjeta za pomoć ako bi se dogodila nesreća. Kao da je predosjetio što će se dogoditi... Ali, ostali vozači su ga nadglasali i Lauda je morao sjesti u bolid tog 2. kolovoza.
Utrka u Nürburgu je kasnila. Kiša je napravila pravi kaos, momčadi se nisu mogle dogovoriti hoće li startati s gumama za suho ili s onima za kišu. Jochen Mass je bio jedini koji je odlučio krenuti s gumama za suho. Međutim, tijekom odgode starta, nebo nad Nürburgringom se raščistilo, sunce je zasjalo, a staza se krenula sušiti.
Zbog toga je nakon prvog kruga više od polovice igrača otišlo u boks promijeniti gume. Među njima je bio i Lauda. Na sva četiri kotača stavili su mu gume za suhe vremenske uvjete. One su bile potpuno glatke, odlično su prianjale na suhi asfalt, ali s takvim je gumama na kiši i po mokroj stazi bilo gotovo nemoguće voziti. Bilo je teško donijeti ispravnu odluku, jer da je sunce zasjalo previše, a na suhoj bi se stazi gume za kišu pregrijavale...
Ubrzo nakon što je promijenio sva četiri kotača, negdje na sredini staze, Lauda je izgubio kontrolu nad vozilom i pri brzini od 250 kilometara na sat se zabio u u zaštitnu ogradu. Odmah je bilo jasno da je Ferrari uništen, vozilo je planulo, a vatra je gotovo odjednom zahvatila i čitavog Laudu koji je ostao zarobljen u smrskanom bolidu. Brett Lunger i Harald Ertl su se sudarili pokušavajući izbjeći slupani bolid. Izašli su iz svojih automobila, a zaustavili su se Guy Edwards i Jacques Laffite i četvorka je odmah potrčala pomoći Laudi. Znali su da će na tako dugačkoj službenim vozilima trebati vremena da stignu. Pokraj staze je bio zaštitar s aparatom za gašenje vatre, zajedno su uspjeli izvući Laudu iz vozila.
S teškim je ozljedama hitno prebačen na intenzivnu njegu u Sveučilišnu bolnicu u Mannheimu. Na glavi i po licu je zaradio opekline trećeg stupnja, otrovni plinovi kojih se nadisao oštetili su mu pluća. U bolnici mu je svećenik dao posljednje pomazanje, malo je tko očekivao da će preživjeti, pao je u komu. Ali, Lauda se čudesno oporavio i samo 42 dana kasnije ponovno je bio na stazi.
Bez naslova prvaka je ostao u zadnjoj utrci te sezone, VN Japana, ostao je kratak za samo jedan bod... Novi svjetski prvak postao je tada James Hunt. Prema njihovom velikom rivalstvu 2013. godine snimili su film 'Rush', u kojem je Daniel Brühl glumio Laudu, a Chris Hemsworth Hunta.
"Zašto sam se vratio na stazu? Morao sam pobijediti strah, strah od nesreće, strah od vožnje. Dapače, neko vrijeme nisam mogao ni spavati, jer bih se bojao da ću se probuditi u plamenu", ispričao je u jednom intervjuu britanskim medijima Lauda.
1977. godine osvojio je naslov svjetskog prvaka pod drugi i posljednji put u bolidu talijanskog tima. Potom je obavijestio Enza da napušta Ferrari te prelazi velikom rivalu Bernieju Ecclestoneu u Brabham. Enzo ga je prozvao izdajnikom zbog toga.
Samo dvije godine kasnije je Lauda napustio Formulu jer mu je, kako tada rekao, dosadilo voziti se u krug.