Da je kuća dobra i vuk bi je imao
Nedavno zamrzavanje tečaja švicarskog franka, potom pojava Živog zida kao političkog aktera koji je sjeo na temu deložacija, kao i nešto ozbiljniji potezi u prvim godinama djelovanja udruge Franak (kolektivna tužba protiv banaka) konačno su u prvi plan političkog diskursa dovele predugo zanemarivano stambeno pitanje. Međutim, djelovanje navedenih aktera uglavnom je ograničilo raspravu na teške posljedice zaduživanja u stambenim kreditima, dok su temeljna pitanja stambene problematike izostala iz javnog diskursa.
Pribrojimo li naime crnim brojkama nastradalih od kredita u švicarcima, od kojih su neki žrtve i ovrha i deložacija (koje su inače u konstantnom porastu od 2006. godine) i brojku od 320 tisuća blokiranih zaključit ćemo da su nedavne mjere smrzavanja još uvijek visokog tečaja franka kao i otpust dugova za 1,5% stanovništva, zajedno s mlakim političkim diskursom, povremene mjere koje se bave tek krajnjim posljedicama krize.
Točnije, u posljednjih dvadeset i nešto godina zaduživanje je postalo jedina sigurnosna mreža za veliku većinu stanovništva, a tome je ponajviše kumovalo povlačenje države iz svih oblika regulirane stambene politike, kao i konstantno smanjivanje opsega i dostupnosti socijalnih davanja. Prema podacima UNDP-a, Hrvatska broji, bok uz bok s ostalim zemljama istočne Europe, nevjerojatno visok postotak privatnog vlasništva nad stambenim prostorom (80%). Privatizacija društvenih stanova (odnosno državnih stanova u zemljama istočnog bloka) u prvoj polovici devedesetih rezultirala je ovako visokim brojkama usitnjenog privatnog vlasništva, od čega je čak 71% čisto vlasništvo bez hipoteke.
U međuvremenu, od 1991. u Hrvatskoj je izgrađeno oko 300 hiljada novih stanova, a ukoliko se iz ovog zbroja izuzmu posebne mjere dodjele stanova braniteljima ili sitne brojke POS-ovog programa, volumen izgradnje nije praćen nikakvim regulativama stambenog tržišta. Štoviše, od izmjena Zakona o stambenim odnosima i Zakonom o prodaji stanova na kojima postoji stambeno pravo s početka devedesetih, tj. pravnih regulativa koje su imale za cilj tek rasformirati instituciju društvenih stanova, Hrvatska nije uvela nikakva pravila u ovaj sektor sve do kraja devedesetih kada donosi zakone o stambenom financiranju i stambenim štedionicama.
Stambene politike u nas možemo šematizirati na svega nekoliko dijelova – stvaranje velike količine sitnog privatnog vlasništva privatizacijom društvenog stambenog fonda, potom dugogodišnji izostanak bilo kakve politike osim eventualnog zbrinjavanja i skrbi u zanemarivim postocima, zatim od kraja devedesetih do danas stimuliranja putem kreditnog zaduživanja za sve one koji nisu sudjelovali u raspodjeli vlasništva iz 1991. i pogodovanje građevinskom sektoru kroz favoriziranje pomoći pri kreditiranju novoizgrađenih stanova. Pritom, izostanak državne regulacije najma na tžištu i općenito nesigurni uvjeti pod kojim se unajmljuju stanovi stvorili su atmosferu u kojoj je kupnja stana bila jedina naizgled stabilna opcija za rješavanje stambenog pitanja.
Možemo zaključiti da je dobar dio ove diskrepancije rezultat stimuliranja građevinske industrije koja je izgradila mnogo veći broj stanova od onoga što je na kraju bilo moguće pokriti potražnjom, a za razliku od strukture vlasništva naslijeđene u devedesetima, ovog se puta radi o okrupnjenom vlasništvu dominantnih aktera na tržištu nekretnina.
Putem su ukinute mogućnosti alternativnih modela vlasništva i stanogradnje rezanjem poreznih olakšica pri zadružnom kreditiranju, a uz to je i veliki dio sredstava dobivenih od prodaje društvenih stanova namijenjenih javnoj stanogradnji nestao po putu. Profit od stanogradnje u eksponencijalnom je porastu od 1991. na ovamo, a cijena stambenih kvadrata u dvadesetipet godina porasla je do 300%.
Nakon što smo pregrmili devedesete na red su došle socijalne mjere koje su, po uzoru na zapadnoevropske zemlje trebale ublažiti udarac tržišta u polju stanovanja. No, u tim godinama već je poodmaklo rasformiranje i privatiziranje ovakvih institucija u Europi pa je naš odgovor došao u obliku kljastog Zakona o društveno poticanoj stanogradnji čije su premise do neke mjere kopirane iz europskih legislativa, ali bez socijalnih partnera koji bi kontrolirali ambicije i učinke ovog zakona. Zakon “uređuje sustavno organiziranu stanogradnju poticanu javnim sredstvima” i do sada je doživio sedam izmjena.
Doduše, u maniri propalih dobrih namjera, zakon u svom tekstu ne specifira kriterije za visinu najma, a prema informacijama iz Ministarstva graditeljstva ova cijena će se određivati pravilnikom koji će izraditi državna Agencija za pravni promet i posredovanje nekretnina i opet će najvjerojatnije biti isključivo vezana uz cijenu izgradnje, a pravo na najam će se vezati uz visinu dohotka. Iako je ovo zaista značajan napredak, pa makar se i radilo tek o rječniku jednog zakona. No da bi model najma javnih stanova zaista zaživio i imao utjecaj na kvalitetu života te stvarnu i sigurnu alternativu rješavanja stambenog pitanja ne bi bilo loše da su zakonodavci razmotrili da točno propišu visinu najma i zaista je vežu uz trenutni dohodak najmoprimca (primjerice 25% dohotka).
Tekst je objavljen na portalu Bilten.