Grdosije: 10 najvećih ratnih brodova

US Navy
Uz manja odstupanja, tijekom cijele povijesti ratovanja vrijedilo je za ratni brod da je bolji što je veći. Slično je i danas
Vidi originalni članak

Tijekom povijesti ratovanja vrijedilo je da je brod utoliko bolji što je veći. Naravno, i da je usto dobro naoružan. Nosač aviona označio je novo poglavlje u povijesti ratovanja, jer je to značilo da se praktično kompletan aerodrom s lovcima i bombarderima mogao premiješati s mora na more po potrebi. Ovo su neki od najvećih tipova.

10. São Paulo (A12)

Nosač aviona klase Clemenceau dug je 265 metara i širok 31,7 metara. Izvorno je za potrebe francuske ratne mornarice izgrađen 1960., da bi ga Francuska prodala Brazilu 2000. za 30 milijuna dolara. Uslijedilo je renoviranje i sada može nositi 22 borbena aviona i 17 helikoptera.

9. Liaoning

Kineski nosač aviona dug je 304,5 metara i širok 75 metara. Riječ je o brodu klase Kuznjecov, izgrađenom 1988. Kina ga je kupila 1998., a čime su ga Kinezi potom sve opremili može se samo zamisliti ako se zna da je dovršen da izgleda kakav je danas tek 2012. Osim 24 aviona i 12 helikoptera, nosač predviđa i do 1960 članova posade.

8. Charles de Gaulle (R91)

Prvi francuski nosač aviona na nuklearni pogon porinut je 1994., a u upotrebi od 2001. Dva nuklearna reaktora, svaki po 150 MW, pogone grdosiju dugu 261,5 metara i široku 64,36 metara. Reaktore treba puniti tek svakih 20 do 25 godina, a može nositi do 40 što aviona što helikoptera.

7. INS Vikramaditya

Još jedan bivši sovjetski nosač izgrađen je 1987., da bi ga Indija kupila 2004. za 2,35 milijardi dolara i u pogon pustila 2013. 283,5 metara duljine i 59,8 metara širine na sebe može primiti 26 MIG-ova i 10 helikoptera.

6. Zumo

Japanski nosač dug 248 i širok 38 metara zapravo je – nosač helikoptera, konstruiran isključivo u defanzivne svrhe, zbog međunarodno političkih uvjetovanosti čiji uzroci sežu još u doba Drugog svjetskog rata. Može nositi 28 helikoptera, u pravilu za lov na podmornice i spasilačke misije, ali se naveliko raspravlja da ga se osposobi i za avione. Porinut 2013., bio je jako loša vijest za šokiranu NR Kinu, jer je riječ o najvećem japanskom ratnom brodu od Drugog svjetskog rata.

5. Kirov

Dug 252 metra i širok 28,5 metara, ovo čak i nije nosač aviona, nego raketna krstarica. Od 1974. do 1988. SSSR je izgradio četiri ovakva broda, od kojih je do danas jedan ostao u sastavu ruske mornarice. Popis projektila kojim je naoružana krstarica je poduži. Recimo samo da, osim bogate protuzračne obrane sustava S 300, nosi i brojne krstareće projektile dosega skoro 700 kilometara.

4. Admiral Kuznjecov

Ruski nosač aviona plovi još od 1985. 305 metara dug i 72 metra širok, ovaj pomorski div može nositi 40 aviona i 24 helikoptera.

3. USS Wasp (LHD-1)

Napokon i Amerikanci. Amfibijski ofenzivni brod klase Wasp nije posebno predviđen za avione, mada nosi i nekoliko njih za okomito uzlijetanje, ali je načičkan takvim oružjem da bi apsolutno svaku silu na svijetu oblio hladan znoj da joj se ovakav pojavi pred obalom nepozvan. Dug 257 i širok 32 metra, može nositi mnoštvo helikoptera, amfibijskih transportnih plovila za napade, načičkan je kojekakvom artiljerijom, i još sve to može prilagođavati i kombinirati u ovisnosti o potrebi.

2. USS America (LHA-6)

Još jedna amfibijska napast iz američke ratne mornarice. Konkretno ovaj je porinut 2009. godine, iste je duljine i širine kao i USS Wasp, također može nositi sve i svašta, ali je još veće nosivosti i prilagodljivosti pojedinim operacijama.

1. USS Nimitz

Kada je 1972. izgrađen prvi od 10 američkih supernosača aviona ove klase, jedan jedini koštao je cijelu jednu milijardu dolara. Danas bi to bilo kakvih 4,5 milijardi. Dug 332,8 metara i širok 76,8 metara, sposoban je nositi do 90 aviona i helikoptera, a povrh svega i mnoštvo ofenzivne i defanzivne artiljerije. Maksimalna nosivost mu je nevjerojatnih 106.300 tona, a posada mu može brojati i više od 5000 ljudi. Vijek trajanja mu je procijenjen na 50 godina, nakon čega će ga dekominisionirati. Procjenjuje se da će samo to koštati do 900 milijuna dolara.

Posjeti Express