Jazzmania ili dobri duh Boška Petrovića u Grožnjanu oživljava svako ljeto
Kad se spomene jazz na našim prostorima, jedna od prvih asocijacija je nadaleko poznati Jazz festival u istarskom Grožnjanu s tradicijom dugom gotovo pet desetljeća, koji i ove godine oduševljava brojne posjetitelje pod nazivom “Jazz is Back BP 2022.”.
Riječ je o najvećem kulturnom spektaklu u najmanjoj jazz metropoli na svijetu, a upravo su na kamenim uličicama Grožnjana stasali neki od najboljih jazz glazbenika na svijetu i kasniji dobitnici Grammyja. Načelnik Općine Grožnjan, Claudio Stocovacz, već je godinama involviran u ovu jedinstvenu manifestaciju i uz nju je vezan ne samo organizacijski, nego i emotivno. Sve je započelo, prisjeća se načelnik, davne 1974., kad su održani prvi jazz seminari. Bilo je to nekoliko godina nakon osnivanja Kulturnog centra Međunarodne federacije Muzičke omladine Grožnjan. Uslijedio je kraći prekid, pa su se seminari za mlade jazz glazbenike nastavili u osamdesetima, čime se, ističe načelnik Stocovacz, sve više oblikovala i konsolidirala međunarodna grupa eminentnih profesora. Upravo će ta grupa stručnjaka u devedesetima, pod vodstvom hrvatskog vibrafonista i glazbenoga genijalca, čuvenog Boška Petrovića, pokrenuti Ljetnu jazz školu, jedinstvenu u Hrvatskoj. Taj je projekt, ističe Claudio Stocovacz, popunio institucionalnu prazninu jazz škola u Hrvatskoj.
- Otkako u Grožnjanu djeluje Hrvatska glazbena mladež, svakoga ljeta se održavaju razni glazbeni i neglazbeni tečajevi, seminari i radionice, no ni jedan od njih nije izrastao u pravi festival, kao što je to slučaj s jazzom. Ljetna jazz škola u Grožnjanu imala je od početka sve sastavnice da postane festival. Na inicijativu Boška Petrovića i uz podršku Općine Grožnjan-Grisignana, odnosno njezina tadašnjeg načelnika Rina Duniša, 1999. godine održan je prvi eksperimentalni ‘Jazz is back’ festival u Grožnjanu, koji je nakon toga prešao u tradiciju i doživio već 23 izdanja - priča načelnik Claudio Stocovacz dodajući kako je riječ o edukativnom i pedagoškom projektu, koji je postao jedinstveni glazbeni brend međunarodnog karaktera s neizbrisivim utjecajem na lokalnu turističku privredu.
Festival “Jazz is Back! BP”, Ljetna jazz škola i Croatia Drum Camp tri su velika programa koji se svako ljeto provode u Grožnjanu pod okriljem Međunarodnog kulturnog centra Hrvatske glazbene mladeži (MKC HGM). Tijekom ljeta od lipnja do rujna uz jazz programe održavaju se i seminari violine, viole, violončela, kontrabasa i komorne glazbe te seminari puhačkih instrumenata - flaute, roga, oboe, klarineta i saksofona, Ljetna pijanistička škola i pjevački seminari. Posebnost programa je i Seminar za ranu glazbu - Musica Antica. U Grožnjanu radi i Orkestar saksofona ADA, Cantus junior ansambl i CEMAN orkestar, a dio programa ostvaruje se u suradnji s Filozofskim fakultetom sveučilišta u Zagrebu i Akademijom likovnih umjetnosti u Zagrebu.
U Centru je u više od pet desetljeća sudjelovalo gotovo 30 tisuća mladih i njihovih mentora iz više od 90 zemalja. Ovaj Centar je postao međunarodni kulturni laboratorij, centar za učenje i razmjenu iskustava, ali je ostao posvećen promociji vrijednosti Grožnjana, Istre i Hrvatske. Dodatno, zahvaljujući likovnim umjetnicima i organizaciji HGM-a, Grožnjan i danas ima međunarodno priznati status grada umjetnika.
Zahvaljujući grožnjanskom jazz festivalu kroz desetljeća su uličicama ovoga grada hodali ponajbolji jazz glazbenici svijeta i mnoge mlade nade koje su kasnije ostvarile respektabilnu karijeru u ovom glazbenom žanru. Ove godine “Jazz is back” je također ugostio vrhunske svjetske jazz glazbenike, domaće glazbene zvijezde i mlade talente koji dolaze u istarski grad umjetnika brusiti svoje vještine. Festival je 14. srpnja otvoren posvetom Bošku Petroviću, jednom od pokretača festivala, i to koncertom “BP Evening”, kad su nastupili Primož Grašić, Mario Mavrin, Vid Jamnik, Blaž Jurjevčić i Tijan Grašić, a nastavio se 15. srpnja koncertom “Ethno Croatia”, na kojemu su mladi glazbenici prezentirali usvojene vještine, pri čemu u Grožnjanu, uz glazbu, uče i o jednakosti, toleranciji i demokraciji.
Svaku večer trajanja festivala publika je na terasi Belvedere imala priliku uživati u nastupima šesterostrukog dobitnika Grammyja, Garyja Smulyana, Luisa Bonille, Alexa Sipiagina, John Rileya ili Dicka Oattsa, kao i svjetski poznatim jazz zvijezdama poput Jima Rotondia, Jona Boutelliera, Andrea Pozze ili Aldoa Zuninoa. Naravno, festival se nije mogao održati bez stalnog postava mentora Grožnjan All stars u sastavu koji, među ostalim, čine Elvis Penava, Lea Lovrenčić, Joe Kaplowitz, Goran Rukavina, Marko Lazarić, Karlheinz Miklin, Famoaudou don Moye i drugi mentori. U programu festivala ovoga ljeta su nastupili i Amira Medunjanin i Ante Gelo, Borna Šercar i Ladarice te Zdenka Kovačiček i Green House Band.
Kako ističe grožnjanski načelnik Stocovacz, direktno ili indirektno jazz festival utječe na sveukupnost lokalnog razvoja, jer kao kulturna sastavnica upotpunjuje razvoj poljoprivrede, trgovine i turizma, s obzirom na to da veliki priljev publike utječe na ponudu i potražnju na lokalnom tržištu.
- No grožnjanski ‘Jazz is back’ festival nije samo to. Osobno sam stekao mnoga prijateljstva, ponajviše zahvaljujući suradnji s Jazz festivalom iz Kranja, s kojim izmjenjujemo koncerte na obostrano zadovoljstvo glazbenika i publike. To je još jedan dokaz da glazba stvara prijateljstva i zbližuje narode. Uostalom, to nije samo koncept međunarodnog karaktera ‘Jazz is back’ koji izvire iz međunarodnog karaktera grožnjanskog Kulturnog centra, nego je sve posljedica nove koncepcije Grožnjana kakvog su ga od 1965. godine do danas željeli i stvarali umjetnici i glazbenici, uzimajući u obzir kreativnost i slobodu stvaralaštva, a ne nacionalnu, rasnu ili neku drugu sporednu pripadnost - kaže Claudio Stocovacz dodajući kako inspirativna raznolikost glazbene improvizacije daje ovom jedinstvenom glazbenom događaju magičnu privlačnost, tako da ga vjerna publika stalno posjećuje, a organizatorima, sponzorima i drugim sudionicima, koji se brinu za njegov kontinuitet, daje snagu i volju da njegov uspjeh nikad ne izblijedi.
Inače, već spomenuta Hrvatska glazbena mladež koja djeluje godinama u Grožnjanu organizirana je kao nevladina, nepolitička, neprofitna udruga koja radi na svestranom razvoju i unapređenju svih oblika kulturnih sadržaja za djecu i mladež u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na glazbu. Kroz HGM su mladi ljudi i ostali građani, kao i pravne osobe, organizirani prema interesu te specifičnim uvjetima i potrebama, bez obzira na političku i vjersku opredijeljenost te društvenu, rasnu i jezičnu pripadnost. Zbog svoje specifičnosti HGM prati i provodi UNESCO-ove smjernice za umjetnički odgoj koje predstavljaju službenu preporuku svim vladama zemalja članica UN-a kako postupati i koje ciljeve izabirati kad su u pitanju odgoj i obrazovanje kroz i za umjetnost. A kad govorimo o Grožnjanu, svi će reći da je u kontekstu glazbe Grožnjan “san kojemu se svi vraćaju, jer svojim prvim dolaskom svatko proživljava ono o čemu svi maštaju, dotiče ljepotu”. To je jedinstveni kontakt glazbe i prostora, umjetnosti, ljudi kreativnog duha, tišine, učenika i učitelja, nade, ali i utopije i uspomena.
No vratimo se još malo na Boška Petrovića, tog jazz velikana i genijalca koji nas je napustio 2011. godine i čiji inicijali stoje u službenom nazivu jazz festivala u Grožnjanu. Njegova karijera toliko je respektabilna da bi za nju trebala cijela jedna knjiga, no istaknut ćemo da je neizbrisiv trag ostavio upravo u Istri, osobito u Grožnjanu, gdje su ga prozvali “dobrim duhom grožnjanskog jazza”. Nakon što je 1999. utemeljio “Jazz is back”, devet godina kasnije Europska Jazz federacija je ovaj festival proglasila najboljim europskim malim jazz festivalom. Boško Petrović bio je i voditelj Ljetne jazz škole Hrvatske glazbene mladeži u Grožnjanu, koja je iznjedrila mnoge nadarene glazbenike. Imao je veliku dušu i bio svima omiljen, kao glazbenik i čovjek koji je svoje bogato znanje o jazzu rado dijelio s mladim glazbenicima svesrdno im pomagavši na njihovu glazbenom putu. Boško Petrović danas, nažalost, više ne hoda uličicama Grožnjana, ali njegovo ime i dalje živi kao podsjetnik na jednog velikana koji je gradić u srcu Istre učinio svjetski poznatim, dajući u festival srce, dušu, trud i znanje. A kako je svojedobno napisao stari zagrebački novinar Marijan Grakalić, Boško Petrović je Grožnjan otkrio daleke 1969. godine i odmah se u njega zaljubio. Ubrzo je tu pokrenut Međunarodni kulturni centar Hrvatske glazbene mladeži, gdje i danas svakoga ljeta dolazi na stotine mladih glazbenika i njihovih učitelja kako bi se susreli i družili, učili i zajednički stvarali. “Boško Petrović bio je avangardna pojava u svemu, pa i u radu s mlađim kolegama na koja je prenosio svoja znanja i vještine, a kasnije se i družio. Bilo je to u doba kad nisu postojali sustavni jazz seminari ili radionice kao danas. U to vrijeme Boško je tamo okupljao ponajviše one nadarene mlade glazbenike i s njima svirao kako bi potom, 1999. godine pokrenuo i festival ‘Jazz is back’, koji je s pravom dobio i dodatak nazivu ‘B.P.’ (Boško Petrović)”, piše Grakalić dvije godine nakon smrti Boška Petrovića.
I govoreći o glazbi u Grožnjanu, možemo reći da se kroz pola stoljeća u ovom gradiću slušala i učila glazba, sklapala su se životna prijateljstva, a uspomene za pamćenje mnogima su obilježile kasniji životni tijek. Sve su umjetnosti našle mjesta u brojnim grožnjanskim radionicama, a tisuće i tisuće polaznika oživjelo je živopisne grožnjanske kalete i doživjelo ljeto za pamćenje u tom jedinstvenom istarskome mjestašcu, u krajoliku koji poput jedinstvenoga prirodnog čuda okružuje grožnjanske bedeme.