Kobni let: Poginuli u avionu u kojem nisu trebali biti

Screenshot
Krvna zakletva obitelji preminulih i bivših članova nije bila dovoljno jaka da spriječe bubnjara da ispriča svoju životnu priču
Vidi originalni članak

Film o avionskoj nesreći iz 1977. godine u kojoj je stradala većina članova legendarnog rock benda Lynyrd Skynyrd ipak će, odlučio je sud, vidjeti svijetlo dana. Presuda kaže kako nekadašnji bubnjar Artimus Pyle, koji se grupi pridružio 1975. godine, ima pravo "ispričati svoju životnu priču i iskustva koja uključuju i njegovu karijeru u bendu te spomenutu avionsku nesreću", piše The New York Times.

Južnjački bend iz Floride koji je osnovan sredinom šezdesetih svoj je vrhunac popularnosti doživio u prvoj polovici sedamdesetih godina. Poznati su po hitovima poput "Sweet Home Alabama" i "Free Bird", a stradali su u jednoj od najtragičnijih rock'n'roll priča ikada.

Dvadesetog listopada 1977. godine bend je avionom Convair CV-240 letio iz savezne države Južne Karoline u Louisianu. Tri dana nakon objave petog albuma "Street Survivors" Lynyrd Skynyrd su nakon nastupa u gradu Greenvilleu avionom krenuli prema Baton Rougeu. Problem se javio na samom kraju leta kada je zrakoplov ostao bez goriva.

Piloti su, shvativši to, odlučili prisilno sletjeti na malenu pistu "usred ničega", blizu gradića Gillsburg u američkoj saveznoj državi Mississippi. Usprkos njihovim naporima avion je pokosio vrhove desetina borova prije no što se zabio u par velikih, starih stabala koji su zrakoplov "rascijepili" na komade. 

Upravo se Pyle prisjeća kako mu je užasnuti pilot rekao da je "vrijeme da sjedne, zaveže se i pomoli se". Upravo su to, kažu preživjeli, članovi benda i radili dok su vrhovi stabala "udarali po trupu kao bejzbol palice". Gitarist Gary Rossington rekao je kako je buka postala zaglušujuća te se onda probudio ležeći kraj raspadnutog aviona, prikliješten vratima zrakoplova.

Srušili su se 200-tinjak metara nedaleko od piste, a preživjelo je dvadeset osoba koje su, mahom, sjedile u dnu aviona, bliže repu. Među poginulima su osnivač benda i glavni vokal Ronnie Van Zant, gitarist Steve Gaines, njegova sestra, pjevačica Cassie Gaines, menadžer Dean Kilpatrick, te pilot i kopilot Walter McCreary i William Gray. Oni koji su preživjeli, a svi su bili jako teško ozlijeđeni, tek su danima kasnije saznali tko je poginuo.

Urbana legenda kaže da se "back vokal" Cassie tako užasavala malenog i neodržavanog aviona da je do zadnjeg trenutka tvrdila kako će putovati kamionom koji je prevozio opremu benda, ali upravo ju je Van Zant nagovorio da pođe s njima. Ozljede preživjelih bile su vrlo ozbiljne, klavijaturist Billy Powell je gotovo ostao bez nosa.

On je u jednom kratkom dokumentarcu rekao kako je Van Zant, zato jer nije bio zavezan, doslovno odletio i zabio se u stablo te umro na mjestu, dok je Pyle slomljenih rebara i s dubokim porezotinama "plazio od mjesta nesreće do prve kolibe te tamo molio za pomoć".

Pjevačica JoJo Billingsley koja je često nastupala s bendom ostala je kod kuće radi gripe i kaže kako je "sanjala avionsku nesreću te molila i preklinjala jednog od osnivača benda, gitarista Allena Collinsa da prestanu koristiti Convair". Zanimljivo je kako su isti avion nekoliko mjeseci ranije uporno htjeli iznajmiti članovi benda Aerosmith Steven Tyler i Joe Perry, i da su ih na jedvite jade njihovi menadžeri od toga odgovorili jer su, navodno, vidjeli kako pilot i kopilot ispod sjedišta imaju boce Jack Danielsa, te da avion izgleda apsolutno neodržavano.

Najstrašnije za članove benda Lynyrd Skynyrd jest to što je prvotni dogovor bio da se iznajmi drugi avion, a onda kada to nije bilo moguće da ovo bude njihov posljednji ikada let u Convairu CV-240, jer su bili odlučni u tome da za buduća putovanja zamijene 30 godina stari avion. Mjesto nesreće je bilo izolirano duboko u šumi i u blatu, te do njega nisu mogla doći kola hitne pomoći već su iskusni lokalci sa svojim starim kamionima ljude skupljali po šumi i polumrtve razvozili ili do bolnica ili do prvih ambulantnih kola. Neki su traktorima zatvorili javnu cestu i preusmjeravali promet, dok su njihove supruge radijima pozivale pomoć.

Preživjeli članovi benda i posebno obitelji onih koji su poginuli "zakleli su se" kako se ime Lynyrd Skynyrd i njihova priča nikada neće koristiti u svrhe zarade kako bi se kapitalizirala tragedija. No, filmska i glazbena kompanija Cleopatra snimila je film imena “Street Survivors: The True Story of the Lynyrd Skynyrd Plane Crash”, no bila im je, i dalje, zabranjena distribucija.

Film se, većinski, bazira na ispovijesti preživjelog bubnjara Pylea, dok su protiv objave udovica Van Zanta, Judith Van Zant Jenness, Gary Rossington i obitelji Allena Collinsa te Stevea Gainesa koji se i dalje pozivaju na "krvnu zakletvu" koja je, kažu, na snazi.

Deset godina nakon nesreće Van Zantova se udovica pobunila radi pokretanja "tribute turneje" u koju bi bili uključeni preživjeli članovi benda, a čitava je stvar završila na sudu. Rezultat toga jest dogovor (na koji je pristao i Pyle) o tome kada i kako se ime benda i sve ostalo vezano uz bend može koristiti, što je nemala stvar ako uzmemo u obzir da Lynyrd Skynyrd nisu bili neki "rubni" bend već velikani iz panteona najvećih rock bendova sedamdesetih.

Pyle, koji je bend (tj. onu verziju benda nakon nesreće u kojoj je glavni pjevač bio Van Zantov mlađi brat, Johnny Van Zant) napustio 1991. godine, rekao je kako je film "moja, i samo moja priča, i to ne samo o nesreći već o mom odnosu s genijalcem Ronnijem Van Zantom kojeg sam volio kao brata i koji mi i danas nedostaje".

U jednom se intervjuu svrnuo i na svoj odlazak iz benda, kolege te može li se ovo danas uopće smatrati Lynyrd Skynyrdom.

"Van Zantova udovica Judy nas je tužila kad smo 1991. radili tribute turneju iako smo, doslovno, zarađivali novac za Judy i njezinu djecu, no ona je htjela kontrolu nad imenom nad kojim, iskreno, nije imala pravo. Okružila se okrutnom vojskom odvjetnika i dobila tu bitku. Sud je rekao da mora biti troje originalnih članova kako bi se bend zvao Lynyrd Skynyrd", objasnio je Pyle.

Danas je u bendu samo jedan "originalni" član, a to je gitarist Gary Rossington.

UPUTE Ovako izgleda pad aviona iznutra i kako se spasiti

"On ima brdo mašinerije iza sebe, plaća Judy "dozvolu" od 100.000 dolara, a njoj niti najmanje ne smeta da je to prevara, to nije Lynyrd Skynyrd. Oni svi Garyja, kojeg volim kao brata, samo koriste", rekao je Pyle.

Prošle je godine sudac Robert W. Sweet sa Manhattana podržao postojeći dogovor te posljedično zabranio objavu filma. No, nakon uložene žalbe prije nekoliko je dana donesena presuda koja kaže da je zabrana problematična jer film nije "samo" povijest Lynyrda Skynyrda već Pyleovog života i iskustava koja, definitivno, uključuju i iskustvo s bendom te samu nesreću koju je jedva preživio.

"Tu onda više nema temelja za zabranu", kaže sud, a odvjetnik za Cleopatra Films kaže kako je to "pobjeda za sve filmaše, umjetnike, novinare, čitatelje, konzumente i tržište ideja". 

"Bend ne vidi ironiju u tome da pjevaju o slobodi dok u isto vrijeme koriste metode kojima pokušavaju zabraniti drugim umjetnicima da iznesu stavove s kojima se, možda, bend ne slaže", kaže odvjetnik Evan Mandel.

Film, koji je koštao 1.5 milijuna dolara te je trenutno u postprodukciji, trebao bi premijeru imati na ljeto 2019. godine. Članovi obitelji pokojnika i drugi iz benda nisu htjeli komentirati presudu.

Cleopatra se pak, također, pozivala na Prvi amandman te nemogućnost da se nešto cenzurira prije no što je uopće pokazano javnosti, pa će tako film zaista uskoro biti objavljen.

Što se nasljeđa benda tiče, niti 41 godinu nakon tragičnog raspada "originalnog" benda njihova glazbena zvijezda ne blijedi, neizbježan su dio i povijesti rock'n'rolla i pop kulture. Na albumu "Street Survivors" okruženi su plamenim jezicima, kao da su znali što ih čeka, a mjesto gdje su poginuli je danas memorijal bendu prepun cvijeća, poruka i inicijala urezanih u hrašće.

Posjeti Express