Lady Gaga: Bježala od kuće, nosila lažnu osobnu...
"Lady Gaga JEST moje ime, ako me znate, a zovete me Stefani, onda me uopće ne poznajete", rekla je 2009. godine u intervjuu glazbenica i glumica Lady Gaga, a novinarka koja je intervju radila se, povodom premijere filma "Zvijezda je rođena" u kojem Gaga i glumi, prisjeća razgovora s jednom od najvećih zvijezdi i pop-kulturnih pojava današnjice te priče kako je Gaga, kao zvijezda, rođena te kao se svako toliko "ispočetka ponovno izmisli".
Novinarka New York magazina piše kako je to bilo doba kada je Gaga objavila singl "Just Dance", sa svojeg prvog albuma "The Fame" koji je 2008. možda bio na prvom mjestu top ljestvica u Australiji, Kanadi i Švedskoj, ali u Americi je onda i dalje bila 'samo' zvijezda u usponu, sa generičkom web stranicom i nastupima kao predgrupa velikim bendovima.
Spot za "Just Dance" sniman je na Zapadnoj obali gdje se Njujorčanka nije osjećala kao kod kuće. Statisti koji su joj u spotu glumili prijatelje zapravo nisu bili njezini prijatelji.
"Ne sviđa mi se Los Angeles, ljudi su grozni i plitki i svi bi bili slavni ali nitko ne želi 'igrati igru'. Ja ću ubiti da dobijem ono što trebam'".
Gaga, prisjeća se novinarka, je, baš poput Boba Dylana, osoba koja ne "izlazi iz karaktera", što je jedan od razloga zašto je uloga u filmu "Zvijezda je rođena" veliki korak u "evoluciji", jer vjerojatno ipak nije mogla kontrolirati svaki kreativni trenutak.
Na intervjuu je tada sjedila u suludoj odjeći - odjelu čija su se visoka ramena širila prema ušima, a bila je neopisivo mršava.
"Pop zvijezde ne smiju jesti", rekla je tada mlada, mršava i plava zvijezda u usponu s "vrlo talijanskim nosom kojeg nije mogla sakriti".
Već se tada žalila kako joj smetaju kamere i fotografi, te naočalama i rukama zaklanjala lice i oči.
"Govorila je vrlo neobičnim akcentom, nekom kombinacijom Madonne i robota i dva sata nije skidala sunčane naočale", opisuje novinarka.
"Shvatila sam kako je u umjetnosti, a u to ubrajam i glazbu, jako puno istine, ali i laži. Ja živim za trenutak da se u mene zaljube", rekla je tada Gaga i nadovezala se na svoju, sada već kultnu, haljinu od prozirnih balona.
"Jednog dana za trideset godina nitko se neće sjećati neke pjevačice u hlačama, ali sjećati će se one Lady Gage koja je u haljini od kuglica svirala na klaviru od kuglica, zatočena u svom balonu od svijeta. Broj jedan pjesme i albumi se zaborave, ali takvi trenutci ne", pojasnila je.
Samo godinu dana nakon toga transformacija je bila gotova, a Gaga je imala šest broj jedan hitova iza sebe. Bila je najveća pop zvijezda na planeti.
Po definiciji pop-zvijezde se proizvode, dok su rock zvijezde, barem do kraja sedamdesetih samo 'nastajale' i 'bivale' - možda je to jedan od razloga zašto je, implicira autorica, rock postao pop. Gagino je podrijetlo vrlo "zamuljeno", jer se mnoštvo menadžera, lovaca na talente i pjevača 'hvali' kako su upravo oni otkrili Gagu.
Jedan od njih je Rob Fusari koji je ko-autor i producent njezinih ranijih hitova i s kojim se vukla po sudu jer nije bio zadovoljan zarađenim novcem.
Gaga, naravno, tvrdi da se gotovo "sama otkrila".
"Prošla sam nevjerojatno mnogo kreativnih i artističkih otkrića, učenja i mariniranja kako bih postala što sam danas, i to je trajalo godinama", rekla je Gaga.
Svi su tu, vjerojatno, do neke mjere u pravu. No istina je također kako je Lady Gaga slučajnost, fenomen i iznimka koja potvrđuje pravilo koja se dogodila u prvom desetljeću novog stoljeća.
U doba kada glazba koji smo slušali nije imala prepoznatljivo lice došla je Gaga i svima se, vrlo uspješno, urezala u um. Potpuno je pregazila eru "blesavih ljepotica" koje nemaju ništa za ponuditi i svjesne su toga - poput Jessice Simpson i Paris Hilton. Pojavila se u neobičnoj eri kada je riječ o pop zvijezdama. Ima neprikosnovenih talenata koji nikako ne mogu prijeći onu "granicu" između zvijezde i superzvijezde poput Katy Perry i Rihanne, starijih zvijezda poput Fergie i Gwen, Miley koja spada u neku "teen" zvijezdu, Taylor Swift koja nije pravi pop (country hibrid) te Beyonce koja je neki urbani hibrid. Gaga je, bez imalo truda, prešla taj prag i bez posebnog napora postala - globalna zvijezda.
Njezina je karijera po prvi puta insinuirala nešto do tada nemoguće - zamiranje karijere prve Talijanke popa, Madonne. Iako je Gaga u jednom trenutku i preuzela Madonnin "look" - platinasta kosa, crne obrve i crveni ruž, pa i surađivala s redateljem Madonninih spotova Jonasom Åkerlundom, njih su dvije jako različite.
Madonna nije imala smisla za humor (posebno se nije znala šaliti na svoj račun) još od devedesetih, dok je Gaga sasvim suprotna. Igra se imidžem, aludira, igra se tračevima o svojoj seksualnosti sve do toga da je navodno poticala glasine da je hermafrodit. Madonna se nikada ne bi pravila da ima penis.
No u tome leži Gagin genij, u njezinom prihvaćaju koncepta da bude kao lik iz crtića, svojevrsni mutant.
Zabavlja se na setovima, smišlja frizure, izgled, i scenarije spotova u koje uspije, vrlo Tarantinovski, ubaciti i jednu Beyoncé, koja kraj nje postaje zvijezda b kategorije.
"U lice nam baca i činjenicu nešto što već jako, jako dugo zanemarujemo, a to je da su američke zvijezde postale jako dosadne. Iako, fantastično je da Gaga nije dosadna dok je jedan dio glazbe koju ona stvara nevjerojatno dosadan", kaže novinarka.
"Vole me na MySpaceu? Što je to? To nema veze s onime što želim, a to je stvoriti pravi prostor za sebe i sjećanje o sebi koje će preostati", kaže Gaga.
Gaga, pravim imenom Stefani Germanotta, odrasla je u dupleksu u njujorškom Upper West Side-u. Njezin je otac instalirao internet u hotele dok je njezina majka radila za kompaniju Verizon. Gagu i njezinu mlađu sestru Natali poslali su u malenu i vrlo prestižnu katoličku školu imena "Sacred Hearts" nasuprot Guggenheima.
"Neke su djevojke tamo bile opsceno bogate, dok su druge bile na stipendijama. Ja sam bila negdje u sredini. Novac moje obitelji išao je u kuću i obrazovanje", rekla je.
Obitelj je, kažu Njujorčani koji su ih poznavali, bila i jest jako blisko vezana.
Gaga je bila jedina učenica s poslom nakon škole, radila je kao konobarica. Sa prvom si je plaćom kupila Gucci torbicu jer njoj, za razliku od mnogih drugih učenica, roditelji nisu kupovali tako skupe stvari.
Obrazovanje, koje je bilo skupo, shvaćala je vrlo ozbiljno. Već je kao osmogodišnjakinja u školi održavala recitale na klaviru, a išla je i na dramsku grupu.
"To dugogodišnje učenje glumačke tehnike i 'osjećanja' omogućilo mi je da samo uz pomoć misli mogu postići orgazam", kaže Gaga.
Pri kraju školovanja uvijek bi baš ona dobila glavne uloge u svim predstavama. Iako sama za sebe kaže da je bila otpadnica kojoj su se druge djevojke rugale, ostatak razreda tvrdi kako je Gaga, zapravo, bila poprilično popularna.
Tu su se već rađali obrisi one Gage koju znamo danas - bila je draga, ali u isto vrijeme dramatična, razmažena i bahata. Obožavala je Pink Floyd i Beatlese te osnovala cover bend koji je obrađivao klasike, a njezini su roditelji čak okolo dijelili kazete s njezinim izvedbama. Svima je, već tada, bilo jasno da će postati zvijezda.
Sa 15 godina već je (kao i većina klinaca) imala lažnu osobnu, a iz kuće bi bježala nalaziti se sa svojim dečkom, 26-godišnjim grčkim konobarom. Uskoro je i, njemu u čast, napravila tetovažu na donjem dijelu leđa koju je kasnije pretvorila u nešto drugo jer, kaže, nije se mogla suočiti sa svijetom dok na sebi nosi "tramp stamp".
Nakon napada 9/11 Gaga je danima plakala i nosila crninu. Niti tada kolegama iz predstava nije davala da ju zovu imenom, nego su je i iza pozornice, tijekom proba, morali zvati imenom lika kojeg glumi.
Upisala je prestižnu školu Tisch no to nije dugo trajalo, došla je doma, rekla da se ispisala te da će ona sada biti "rock zvijezda". Tata joj je pristao jednu godinu plaćati stanarinu pod uvjetom da ako unutar te godine ne uspije, mora se vratiti u školu.
Uselila se u, kako kaže, najodvratniju sobu ikada i jela kupovne nudle.
Počela je ravnati svoje kovrče i obojila se u crno. Osnovala je Stefani Germanotta Band koji je ispred jednog dućana svirao stvari a la Fiona Apple, i svima govorila kako želi ugovor s diskografskom kućom do 21. godine.
No, nije imala blage veze kako do toga doći.
Tjedan dana prije no što je otac trebao "zatvoriti pipu" Gagi se ukazala sreća. U klub gdje je nastupala njezinoj prijateljici, glazbenici Wendy Starland "uletio" je menadžer Rob Fusari koji je napravio hitove s Destiny's Child i Will Smithom. Rekao je da mu treba vokal za bend koji nalikuje The Strokes.
"Ne mora biti zgodna, čak niti dobra pjevačica, samo da ima ono nešto s čega ne možete se odlijepiti", rekao je.
"Stefani je bila upravo takva. Najveća karizma u svakoj sobi, a glas iz snova. Nazvala sam Roba i rekla mu da imam curu i da nije važno kako izgleda, da su joj pjesme sranje i da je bend koma. Nisam 'prodavala' proizvod nego curu", kaže Starland.
Kada je u Robovom uredu sjela za klavir njegov je zaključak bio da na neki način kao da ispred sebe ima ženskog Johna Lennona.
"Bila je najčudniji talent ikada", rekao je Rob.
Njih su dvoje na pjesmama radili četiri mjeseca, ali reakcije kolega nisu baš bile najbolje, a i složili su se da treba novo ime.
Fusari je volio pjevati Queenovu pjesmu "Radio Ga Ga" i kaže da je tako rođena "Lady Gaga", dok Starland tvrdi da su u to uložili jako puno vremena i truda.
Fusariju je sinulo što napraviti s Gagom kada je vidio kako je Timbaland iz pepela izdignuo Nelly Furtado, nekada folk-pop glazbenicu, a sada dance pjevačicu.
Gaga je urlala kako ne vjeruje u nju, a stvar je zakompliciralo i to što su započeli vezu.
U tom trenutku pjevačica nije "brijala" na modu. U studiju se znala pojaviti u trenirci.
"Zbilja? Što da je sada tu Clive Davis? Prince ne izlazi u dućan izgledajući kao Chris Rock. Ti si sada umjetnica, tu nema off-on gumba", rekao bi joj.
No ona, iako je htjela biti zvijezda, nije imala ideju što to zapravo znači i kako ona želi da to zapravo izgleda. Počela je čitati Princeovu biografiju, kupovati drugačiju odjeću i nositi uske tajice i minice.
Iako je na početku prezirala dance kulturu ispostavilo se da je za to rođena. Ona nije 'samo' pjevala, ona je radila performanse. Problem je bio što su sve velike diskografske kuće bile na rubu propasti i zato su od svakog svog štićenika tražile sve više i više, novac od nastupa, prodaje i memorabilija.
Njezina pjesma "Beautiful, Dirty, Rich" ipak je otvarala vrata, i potpisala je ugovor s kućom Island Def Jam koji ju je, pak, vrlo brzo odbacio bez da se šef ikada sa njome susreo na sastanku.
Bila je izvan sebe i navodno danima nije mogla uopće pričati jer je stalno plakala. Vratila se u svoj mali stan, po prvi puta misleći da možda zaista neće uspjeti.
"Onda je započela moja potpuna predanost glazbi i umjetnosti", kaže Gaga.
Ludo se zaljubila u Luc Carla, 29-godišnjeg bubnjara i menadžera rock bara Jerome's gdje je upoznala i Lady Starlight, kabare umjetnicu koja je znala sve o povijesti rocka i mode. S njom se povezala i njih su troje zajedno provodili dane.
"Povezao nas je heavy metal. Budili bi se u podne u mom stanu, slušali Davida Bowieja i vozili se po kvartu u starom automobilu", kaže Gaga koja je počela nastupati polugola u malim go-go barovima noseći bikini. Napokon je za stvarno smršavila tako što se kljukala tabletama za mršavljenje i jela pola obroka dnevno. Tvrdi kako je i koristila kokain, iako se njezini prijatelji toga ne sjećaju.
Odjeću je kupovala u sex shopovima i bodrila sve svoje prijatelje u njihovim umjetničkim pokušajima.
Priča s Fusarijem je bila manje više gotova, a on je bio zgrožen kada je vidio nastup.
"To je kao Rocky Horror koji se susreće sa nekim bendom iz osamdesetih, nisam to uopće razumio. Nudio sam joj drugog DJ-ja ali me odbila", kaže.
Njezine je uratke poslušao tata gangsta rapa i soft metala Jimmy Iovine koji je odlučio Gagi dati šansu.
Gaga se, baš kao i u filmu Bradleyja Coopera, silno bojala da nije dovoljno lijepa za taj posao, te da će je zato odbiti. Producent koji je za nju bio "zadužen" (a prije toga je radio s Britney koja je u toj fazi obrijane glave trčala po Los Angelesu) jednom je čuo kako je netko iz publike viknuo "Amy Winehouse".
"Rekao sam joj da se iste sekunde oboja u plavo, što je i učinila", prisjeća se.
Na jednom se godišnjem odmoru posvađala s Carlom, koji joj je rekao kako misli da "neće uspjeti".
"Doći će dan kada nećeš moći ući u dućan a da ne čuješ moj glas", rekla je. Vratila se u New York, i odlučila da seli u Los Angeles čim operira nos.
U to je doba njezina muza i mesija postao Andy Warhol. Gutala je knjige o njemu, i stajala ispred njegovih radova u muzejima. Za njega je biti zvijezda bila jedna posebna umjetnička forma gdje obična osoba preuzima karakteristike veće od života. Prije Warhola ona je bila "rock chic", a poslije Warhola - postala je spektakl.
U tom tonu, i na taj način nadahnuta i odlučna, Gaga s RedOneom radi "Just Dance" i iako Amerika prve sekunde ne pada ničice, svijet polako biva pokoren ako ništa drugo onda jer kreću glasine da "postoji neka nova Madonna".
"Nikada nije bila van uloge, van uniforme. Također, na dan kada je snimala "Just Dance" spot je, napokon, ostavila Luc Carla. Srce joj je možda bilo slomljeno, ali iznova se rodila", kaže producentica Laurie Ann Gibson. Gagini prijatelji, pak, kažu da od tog dana nije više nikada bila zaljubljena i kako zato u spotovima ritualno ubija ljubavnike.
Nova i oslobođena Gaga također nije smatrala da treba svoju seksualnost iskazivati na tradicionalan način i postala je opsesivna oko androginosti, izgledom Lize Minnelli, kulturom gay klubova kojoj, zapravo, nije pripadala ali je tamo počela nastupati.
Počela je nositi perike, skrivati oči iza naočala i kreirati neobičan naglasak.
"Kada sam svima urlala nitko nije obraćao pažnju, sada kada šapućem svi se naginju da čuju", kaže. Upravo je to, tvrdi, sve naučila od Warhola.
Ima i svoj Factory, samo ga zove House of Gaga. U jednom je spotu, inspiriranom "Metropolisom" Fritza Langa, nosila arhivske komade Thierryja Muglera, a nakon "Paparazzi" svi su joj, što se dizajnera tiče, nudili što god želi.
Kao i s Warholom i "Factoryjem", kada Gaga nekoga voli onda s njime i radi, ali kada su mu vrata zatvorena, onda su zatvorena. Promijenila je i broj telefona, više se ne javlja starim prijateljima.
"Kada je živjela u New Yorku slala bi stotine poruka prijateljima da dođu vidjeti njezin nastup, rijetko tko bi se pojavio. Sada kad ima i stas, i dijete i trenera, te organizacijsku mašineriju iza sebe, sada svi žele "komad nje i njezine slave, gdje su prije bili" kaže jedna suradnica.
Ona je, trenutno, vjerojatno jedina pop zvijezda koja može napuniti najveće američke dvorane. Iz svake turneje u svaku turneju kriteriji su sve viši, ideje sve bizarnije, a glazba sve naprednija.
I dalje je melodramatična, i dalje ne izlazi iz "uloge" (osim u filmu, gdje je stupila u jednu drugačiju ulogu, naslijedivši Janet Gaynor i Barbru Streisand).
Većinu vremena odbija davati intervjue.
Rađanje njezine zvijezde, i njezina priča, neobični su slijed događaja, ali što Gaga zapravo kaže o njima.
"Vjerujem da svi mogu raditi ovo što ja radim. Svi mogu u sebi dodirnuti dijelove sebe koji su fantastični. Ja sam samo djevojka iz New Yorka koja se na nešto odlučila. Odlučila sam vladati svijetom. Jer čemu život ako ne vladaš?"