Reper Grše uspijeva oslikati Dalmaciju takvu kakva jest
Grgo Šipek Grše otkriva rap slučajno, sa sedamnaest, osamnaest godina. Donosi mu ga ulica. Prva crta Torcide koja oblikuje stanje uma većine Dalmatinaca. Nakon ranijih pokušaja s prijateljima i bendom, s dvadeset četiri objavljuje prvi samostalni album “Tilurium” (Blockstar Digital, 2019.). Vidljiv entuzijazam taman u vrijeme zrelo za promociju prekida korona. Financijski kaos, drugi posao kad nema koncerata, kolektivno ludilo izmjenjuje se s uspjehom singla s Vucinim introm, “Badr Hari”, koji će ga obilježiti u sljedećim godinama, a povremeno i živcirati. Jer za njega je, kao što će reći u podcastu Khanu, takav zvuk u 70% slučajeva preserans: “Grše pozna grad, nanjuši odma’ smrad”. Iako je vidljiv utjecaj tuzlanskog Frankieja te splitskih Dječaka i Kiše metaka u tvrdoći i flowu, ono što mu triljski reper daje, a to su zarazna sirovost, mladost i iskrenost, izmiče ga izvan uobičajene hip-hop, ali i pop priče, koja uporno želi imitirati zapad, bez da vješto reinterpretira i prisvoji različite utjecaje.
Tvrdo ili nikako igrarija riječi proteže se posebno prvim dijelom gangsta “Tiluriuma” kad u “Non stop” s Padre Pakessom Sinjska krajina u najmanju ruku izgleda kao Burtonov Gotham: “Stabljika, botanika, bunika, crna kronika; Erotika, harmonika, litra gina i tonica; Litra gina bittera, iz džipa pogled Hitlera”, da bi se u etno prožetom “Glasu ulice” s Bogom i Bobsijem ta zezancija vratila kao šamar: “Kome ostavljaš svit, kad legneš jednom u lijes? Bit će kasno za bis, a prerano za bijeg”. Nimalo plošni hip-hop ulice, kojemu ne nedostaje samosvijesti, ali i ponešto ironije i humora u samoprezentaciji, stereotipnu poetiku izvrće i dovodi do druge razine poigravanja na drugom albumu, “Platinum” (Blockstar Digital, 2021.). Prema mnogim kritičarima, album je obilježio prošlu godinu te ga je posljedično dočekala ne samo univerzalna pohvala, nego i raširene ruke, pa pitomi Stoka u maratonskom Podcast Inkubatoru neće moći skriti oduševljenje.
Ono što “Platinum” razlikuje od “Tiluriuma” jest Gršina želja za eksperimentiranjem, mekani prijelazi od gangsta rapa, trapa, poigravanja s metalom, party zezancije do emocionalnih balada. Žestoko otvaranje “Zenitom” thug life miješa s blitvom i broncom, pa i algoritmima: “Jebeš vas i vaš trending, Blockstar daje, ti jedi”, nastavlja se u “Ganglandu”: “Kuje, sise, poker stol, Grše živi rock ‘n roll”, da bi u atipičnoj “Pump it” dobio himničku agresiju Splita 3 i stalno prisutne dualitete: “Svaki vikend kilo stukli; Svaki reper isto zvuči”. S druge strane, ljetna party shema u “Highlifeu” iskorištava komercijalni potencijal i približava se široj masi, no i tu ništa bez obrata: “Ajde malo stenji, viči: ‘Skrr, skrr’ (Skrr, skrr); Napunim te barutom pa svuda pršti krv, krv”. Stalne i tvrde varijacije u instrumentalu i stilu otkrivaju mekšu Gršinu stranu, posebno u zatvaranju albuma kad u “Suzi” repa: “I pusti predrasude za seljake su kalupi; U kalupu zaglupiš, ne razvijaš se i zatupiš”.’
Impulzivan i ambiciozan svjestan je težine žanrovskih prijelaza. Kritičan prema sebi, ali i publici, koja glazbenike stavlja u nezavidan položaj bilo štancanja, bilo borbe s vlastitom profitabilnošću. Sa zadnjim puštenim singlom, “Mamba”, koji je taman fin kontrapunkt gangsta hajpu “Badr Hari”, Grše prvi put ulazi u boj s algoritmima, ali i razočaranim obožavateljima. Napokon je u trendingu. Trenutačno se dobro drži i na Billboardu, kojim bez konkurencije drmaju Senidah i Buba Corelli, a tek rijetko domaći, kamoli alternativniji izvođači. Trap zvuk naveliko se izlizao svih ovih godina, “Candy Shop” je spika na zalazu, a vanjski trendovi su tu da im se udovoljava (pa će se unutar mikrozajednice izmijeniti svi u suradnji na singlovima). No Grše ipak uspijeva iz svih tih drillova i basova oslikati Dalmaciju točno takvu kakva jest - bez poze, “Male Floramye” i suza. Agresivnu samo na asfaltu, a zapravo punu praznih priča.