Tajna finala: Veliki obračun vodio se izvan terena

DAMIR SAGOLJ/REUTERS/PIXSELL
Milijuni i milijuni eura određuju tko će zapravo osvojiti prvenstvno iza kulisa
Vidi originalni članak

CNBC je izbacio dosta hrabru tezu. Tezu da pravo finale nogometnog SP-a u Moskvi nisu igrali Hrvatska i Francuska već Nike i Adidas.

Međunarodni nogometni turnir postao je pravi san za sportske tvrtke - postao je platforma za neke od najvećih svjetskih brendova koji se bore za pažnju milijarde navijača koji gledaju prvenstvo.

I Nike i Adidas uglavnom šute o troškovima oglašavanja za Svjetsko prvenstvo. Analitičari procjenjuju da je Adidas vjerojatno potrošio oko 100 milijuna dolara za sponzorstvo 2014. godine - kada je Njemačka pobijedila Argentinu 1-0 u produžetku. Nike je također govorio o 36-postotnom rastu troškova marketinga u toj godini a velik dio rasta pripisan je Svjetskom prvenstvu.

Adidas, sa sjedištem u Njemačkoj, doživio je veliki rast prodaje nakon što je Njemačka osvojila prvenstvo 2014. godine, prodali su oko 2 milijarde eura vrijednu sportsku opremu. Šef tvrtke Kasper Rorsted izjavio je početkom svibnja da ne očekuju isto u Rusiji.

Analiza Francuzi su najgori prvaci u zadnjih 50 godina

"Vidimo to kao događaj za izgradnju brendova", rekao je Rorsted. "Izravan utjecaj na financije je ograničen."

Adidas, koji je od 1970. godine službeni sponzor i partner FIFA-e, troši mnogo novca na markirane lopte, sudačku opremu i reklame oko stadiona. Nike voli ulagati novac na pojedinačne zvijezde, sponzorirajući igrače i timove, opremajući ih od glave do pete.

Adidas je imao 12 službenih sponzorstava kada je Svjetsko prvenstvo započelo lipnju, uključujući i njihovu domaću državu Njemačku koje ih košta 56,7 milijuna dolara.

Nike je platio oko 56 milijuna dolara za sponzoriranje francuske reprezentacije i oko 40 milijuna dolara za sponzorstvo engleskog tima. Nikeu se velika oklada isplatila jer su obje te momčadi prošle do polufinala. Hrvatska je također dio Nikeove "ergele", ali ne postoje neki konkretni podaci o tome koliko novca je plaćeno HNS-u.

Andreas Inderst, analitičar za maloprodaju tvrtke Macquarie, kaže da je glavni cilj tih kompanija vidljivost kroz sponzorstvo, a momčad u polufinalu ili finalu bez sumnje daje poticaj bilo kojoj marki.

"S dresovima odmah vidite povratak na ulaganje. Ako neki tim osvoji Svjetsko prvenstvo, naravno da potrošači žele kupiti dres ", rekao je. Postoji drugi val prodaje oko polufinala i finala, a zatim treći val nakon završnice, rekao je.

Veliki uspjeh Hrvatska predvodi nogometnu revoluciju i to izvan terena

Nike je doživio porast prodaje u Ujedinjenom Kraljevstvu nakon što je Engleska nastavila napredovati kroz turnir. Tvrtka se čak suočila s manjkom dresova prije polufinala s Hrvatskom. Nikeov potpredsjednik za Zapadnu Europu izjavio je za jedan njemački medij: "Zahvaljujući dobrom nastupu naših timova, dresovi se prodaju fenomenalno."

Adidas, broj jedan za nogomet u svijetu, drži oko 29 posto globalnog tržišnog udjela, Nike se približava i dominira u SAD-u. Što je rezultat pojačanja napora da preuzme dio tržišta nakon Svjetskog prvenstva 1994. godini

Bez obzira na to tko sponzorira timove, svaki nogometaš ima svoje sklonosti za odjeću, a procjenjuje se da 65 posto svih igrača u ovogodišnjem SP-u nosi Nike kopačke. Od ukupno 150 golova na prvenstvu, čak 94 su postignuta u Nike obući. 

Najbolji igrač prvenstva Luka Modrić nosi Nike obuću, najbolji strijelac Harry Kane također, a pridružio im se i najbolji mladi igrač Francuz Kylian Mbappe.

"Djeca i tinejdžeri žele nositi istu obuću kao igrač koji postiže najvažniji gol u finalu", rekao je Inderst. Modrić nosi Mercurial Vapor XII Elite od Nikea, a zanimljivo je da u čitavoj hrvatskoj reprezentaciji samo Rakitić, Badelj i Kramarić nose Adidasove kopačke. 

Posjeti Express