Uspješno prodaje maglu: Što je više pljuju, više zarađuje
Terapija ubodom pčela, jaja od žada koja se ubacuju u vaginu, četka za protok limfe, slani šampon koji detoksificira skalp, boca za vodu s ružičastim kvarcom koji će vodu "nabiti" pozitivnom energijom, postnatalno trošenje, vitaminski protokoli i tajanstveni sokovi koji mogu riješiti bilo kakav zdravstveni problem.
Zvuči kao katalog čarobnice iz Harry Pottera, no to je samo dio ponude bloga i web stranice Goop, čija je utemeljiteljica, oskarovka Gwyneth Paltrow, postala svojevrsni new-age guru kojeg mnogi kritiziraju radi toga što propagira neznanstvene (i često opasne metode).
Jedna od njih je i da je bolje ne koristiti prezervative ako ne znate koji je izvor i proizvođač lateksa od kojeg su ti prezervativi napravljeni. Svojedobno je Goop propagirao i "parne kupke" za vaginu koje su stručnjaci proglasili ozbiljnim hazardom za zdravlje.
"Mi ne dajemo definitivne odgovore, mi postavljamo pitanja", rekla je Paltrow u intervjuu za New York Times. Holivudska zvijezda i uspješna lifestyle poduzetnica u isto vrijeme meandrira između "najljepše žene na svijetu" i "najomraženije varalice".
No, Paltrowin je posao i web stranica ujedno i neobičan paradoks. Što ga se više kritizira, što se više razotkriva koliko je "lažan" i pseudoznanstven to se više njegovi čitatelji i korisnici vesele, kupuju i "upijaju" sadržaj. Što se više svijet otvoreno ruga glumci i njezinom privatnom životu - od njezinog "svjesnog razdvajanja" s bivšim suprugom Chrisom Martinom, do gotovo života u troje s novim zaručnikom Bradom Falchukom i Martinom (te njihovom djecom) - to se više povećava promet Goopu.
Drugi je problem, osim dubioznih savjeta, i činjenica da su Paltrowin stil, savjeti i proizvodi koje "gura" na Goopu samo za one vrlo dubokog džepa, što je naravno posve legitimno i u redu, ali Paltrow vas nekako želi uvjeriti da ako pazite na sebe, tetošite se i volite samu sebe onda je to nešto što bi si trebali priuštiti.
To uključuje prosječne traperice od 6.000 kuna, jaja od žada za 400 kuna, bočica za čarobni napitak od kvarca (u obliku privjeska) za 20.000 kuna... Wellness, ili briga o sebi, može biti jako skupa.
Goopova je filozofija da posjedovati lijepe stvari ponekada košta, i često je stvar privilegije. Osim toga, to što nemate te privilegije i sredstva ne znači da si ne trebate to priuštiti, ili da ne možete sanjati. Ne funkcioniraju li, na kraju krajeva, tako svi brendovi.
"Naše su stvari prekrasne, i sastojci su prekrasni, to se ne može dobiti po nižoj cijeni. Želim vam pomoći riješiti probleme, želim biti aditiv vašem životu", rekla je Paltrow ispred znatiželjne publike tijekom predavanja na Harvardu.
Glumica, koja je 1999. godine dobila Oscara i Zlatni Globus za ulogu u filmu "Zaljubljeni Shakespeare" (i čijim se lažnim suzama i melodramatičnim govorima i danas rugaju) okrenula se zdravlju i nečem onkraj glume kada je shvatila da želi "imati utjecaja na tuđe živote i pomoći ljudima".
U govorima studenti,a koristi terminologiju "kontekstualno trgovanje", "radikalni wellness" i "samopomoć kupnje"... Paltrowina je zakukuljenost u svijetu čija je vanjska manifestacija Goop krenula u mladim danima, kada je još bila samo talentirana (neki kažu i drvena) kći glumice Blythe Danner i producenta Brucea Paltrowa. Uslijedio je veliki uspjeh, život pred kamerama paparazza i, kako New York Times piše, "svojevrsna osamljenost u kojoj se Paltrow mogao družiti samo s Madonnom".
"Njezin posao ovisi o tome da se stvori iluzija kako nitko ne može biti ona, ali svatko treba tome težiti i o tome sanjariti", piše New York Times.
Paltrow je "high end" i glamurozna nositeljica new age ere prosvijetljenosti, samopomoći, zdravlja i sreće kojoj težimo (neki bi rekli sulude opčinjenosti samima sobom). To je, piše New York Times, onaj pokret koji nam govori kako ne možemo "imati sve" ali se možemo o sebi maksimalno brinuti i živjeti najbolji život mogući.
"Joga svugdje i stalno, meditacije, reiki, bobice, orašasti plodovi, antioksidansi, wokeness, chai, svako mlijeko osim kravljeg mlijeka, kristali", navodi novinarka New York Timesa, a to je samo vrh ledene sante. Tome treba pridodati recepte, dijete, vrste prehrane, aditive, kozmetiku, modu, toksine, osviještenost, stil i glamur. Sve to zajedno čini Goop.
Paltrow je na početku, godine 2008., cijelu stvar pokrenula s običnim biltenom koji je trebao služiti tome da se "bavimo i unutrašnjim aspektom", ali ubrzo je to preraslo u nešto mnogo više. Malo čajeva, nešto donjeg rublja i recept za veganske muffine od banane udarili su temelje carstvu koje sada vrijedi više od 250 milijuna dolara. Možda je najzanimljivije kako se Goop uspio postaviti na noge u doba ekonomske krize, kada su mnogi gubili poslove, domove i ušteđevine.
I druge su Paltrowine kolegice pokušavale, mnoge su, poput Jessice Albe i "The Honest Company" (koja se u međuvremenu srozala jer je ispalo da ipak nije tako eko kako tvrdi), lansirale svoje linije, no nitko se nije poput Goopa bavio svakim aspektom života.
Goop Wellness konferencija vrhunac je rada i truda, a održava se svake godine. Jedan cijeli dan totalnog uranjanja u svijet iscjelitelja, predavanja, mantranja i zdravih obroka koji se sastoje od avokada, žitarica i sirove vode koja je, još uvijek, bogata elektronima.
Ulaznica košta između 500 i 4.500 dolara, a možda dobijete i priliku s Paltrow otići na večeru. Osnivačica je za New York Times rekla kako većina kupaca, čak 79 posto, iz sredina koje nisu Los Angeles i New York, gdje se susreti održavaju.
"Na početku je Paltrow bila vrlo "bazična", i u biltenu je pisala o čišćenjima, detoksikaciji i meditaciji. Tek su 2014. počeli s temama radi kojih su ih kritičari počeli razapinjati. Psihijatri koji savjetuju koliko treba uzimati vitamina D, četke za čakre, radikalne dijete, reinkarnacija i nešto imena "Psychic Vampire Repellent", ili tekući eliksir s česticama kristala koji služi da potjera "loše vibre"", piše New York Times.
Na događaju možete piti martinije od kolagena, otići na masažu ametistom, udisati posebne pare koje liječe ili dobiti infuziju s vitaminima. Čitati će vam auru, draškati čakre i masirati tjeme.
"Wellness nije samo odlazak u spa ili mala dijeta. To je koliko je lokalna vaša hrana, je li pile koje jedete trčalo slobodno zelenim poljima, to je kvaliteta vaše vode, lijekovi za koje nikada niste znali da postoje. To je nivo dobrobiti za kojeg niste niti znali da trebate, želite ili kako za to pitati", kaže Paltrowina suradnica i desna ruka Elise Loehnen.
S njom u kompaniji Goop je krenuo s intervjuima i seansama s liječnicima i modernim vračevima. Jedan je kardiolog pričao o tome kako je otrov žaba fantastičan za sve vrste upalnih procesa, dok je drugi nabrajao vrste proteina koji su štetni za osobe s autoimunim poremećajima. Rijetko koju od ideja koje su tamo izložene podržava suvremena znanost.
Zanimljivo je također da je Goop relativno nedavno bio u ozbiljnim pregovorima s medijskom kompanijom Conde Nast no to je na kraju propalo. Paltrow je rekla da, iako obožava Annu (Wintour) i dijeli s njom viziju da je "Conde Nast ipak previše strukturirana kompanija koja radi po pomalo zastarjelim i nedovoljno fleksibilnim pravilima".
Zapravo je htjela reći da Goop nije htio pristati na to da se provjerava točnost informacija prije tiskanja, niti je Conde Nast htio objaviti katalog proizvoda.
Goop ima zanimljivu, i vrlo uspješnu, strategiju prema kojoj kada vide da neki članak ima veliki uspjeh odmah svoju kolekciju proizvoda "podebljaju" sa stvarima koje mogu pomoći oko sindroma ili problema koji je opisan u članku.
"Vitaminski protokoli" uvedeni su nakon priče o postnatalnoj iscrpljenost, a nakon priče o važnosti formaldehida u kozmetici lansirali su čitavu liniju kozmetike nakrcane formaldehidima. I sve se prodavalo kao ludo. Goop je postao način života, a Gwyneth guruica koja je čak radi svog cilja bila spremna živjeti s porugom.
"Mrze me jer imam samokontrolu i disciplinu, jer radim na sebi, žrtvujem se i dijelim te zaključke", rekla je Paltrow o kojoj postoji čitav niz urbanih legendi. Od toga da puši jednu cigaretu mjesečno (i decidirano tvrdi da nije ovisna), preko toga da je u trudnoći svaki dan pila Guinness i mahnito vježbala.
Otvoreno govori o tome kako je unovčila svaku kritiku, a bilo ih je mnogo. Postoje web stranice i blogovi posvećeni isključivo tome da se opovrgne sve što Goop propagira. Jedan je članak imao naslov koji govori o tome kako je "Goop možda najbolji dokaz koliko je Amerika glupa". Slično tome je Goop opisala i Martha Stewart bijesna što su Paltrowine kuharice zdravih bućkuriša postigle takvu zavidnu razinu uspjeha.
Ideja s brzim rješenjima za naše probleme zapakiranim u glamurozna (i skupa - znači da su toga vrijedna) pakiranja kvarca, pomada i ulja privlačna je, čini se, brojnim ljudima.
Goop je, u međuvremenu, nekoliko puta kažnjen radi lažnog oglašavanja, propagiranja nepotvrđenih informacija, i - laži. Neke su proizvode ipak morali povući ili im promijeniti opise. NASA se čak oglasila nakon što su na Goopu objavili kako je njihove "naljepnice za liječenje bio-frekvencijom dizajnirala NASA". NASA je nedvosmisleno rekla kako su to - gluposti.
Paltrow je, piše New York Times, prekršila "ugovor" između slavne osobe i plebsa. Svojim je životom i radom dala naslutiti da uz jako mnogo rada i truda (i novca evidentno) svi možemo dostići razinu sreće, zdravlja i stila kakvog ima i ona, filmska božica.