Užas vjerskih vođa: Muškarce uče kako zlostavljati djevojčice
Prolazim kroz sigurnosni kordon koji vodi u Kadhimiyah, jednu od najsvetijih šiitskih lokacija. U redu sam, zajedno s desecima hodočasnika koji su došli iz svih krajeva svijeta da odaju počast svetištu Imama Kadhima. Na vratima me ženska zaštitarica potapša i pogleda u moju torbu, podsjetivši da priča o kojoj izvještavam ovdje neće biti laka, piše Nawal Al-Maghafi za BBC.
Njegova istraga razotkriva šiitski klerikalni red u Bagdadu te kako oni podučavaju muškarce da zlostavljaju djevojčice, sve pod krinkom "braka iz zadovoljstva". Ovo je njegova priča:
Dok šećem tržnicama oko svetišta, primjećujem brojne "urede za ženidbu" isprekidane oko džamije, koji imaju dozvolu za obavljanje šerijatskih brakova.
Primio sam dojave da neki svećenici ovdje izvršavaju kratkotrajne mutaa brakove (u prijevodu brakove iz zadovoljstva), praksu koja je ilegalna prema iračkom zakonu, prema kojoj muškarci mogu platiti privremenu ženu, a svećenici dobivaju dio novca za to.
Za takvu su priču trebali osigurati dokaze pred kamerama, pa je BBC platio muškog tajnog izvjestitelja, koji je tijekom višegodišnje istrage upoznao i potajno snimio nekoliko svećenika koji su vodili šerijatske urede za brak u blizini svetišta.
U međuvremenu sam upoznao i razgovarao s ženama žrtava klera, kao i s nekim muškim klijentima koji su rutinski koristili brakove iz užitka.
Zakon koji ne vrijedi
Prvo je tajni izvjestitelj prišao nekolicini svećenika s uredima za ženidbu u blizini svetišta Kadamiya u Bagdadu kako bi utvrdili koliko je onih koji su spremni obavljati mutaa ceremonije.
Od 10 svećenika kojima su se obratili, njih osam složilo se da će urediti vjenčani brak za izvjestitelja.
"Možete se oženiti djevojkom pola sata, a čim je gotovo, možete se oženiti drugom", rekao je jedan od njih, Sayyed Raad, reporteru ispred kamere, "čak i nakon pola sata, možete se oženiti drugom", ponavlja on.
Uhvatili su i dokaze koji podržavaju tvrdnje nekih žrtava da su svećenici često u dogovoru s muškim klijentima svjesno zavarali žene.
U uredu za ženidbu izvjestitelju je, koji se predstavio kao poslovnjak, svećenik savjetovao da koriste prevaru kod planiranja brak iz užitka: "Primite moj savjet, nemojte joj reći gdje su moji uredi, pa mi poslije ne može doći tražiti svoja prava. Vjerujte mi, bolje je tako. "
Otkrili su kako su tinejdžerke posebno ranjiva skupina za grabežljive muškarce kojima pomaže svećenstvo, najčešće plaćajući ogromnu cijenu za svoju nesreću.
Analni seks je dopušten
U Iraku je gubitak djevičanstva za mladu djevojku van braka skandal koji donosi sramotu za cijelu njenu obitelj te je njena čast trajno okaljana. Takve se djevojke često razbaštinjuje i obitelj ih odbacuje. U nekim slučajevima čak su i ubijene.
Sayyed Raad ponudio je urediti brak iz užitka između izvjestitelja i "mlade djevice". Savjetovao mu je da ne uzima njezino djevičanstvo za vrijeme zajedničkog života, dodajući da je "analni seks dopušten".
"Ako joj slučajno uzmem djevičanstvo, što da radim?" pitao je izvjestitelj.
"Zna li njena obitelj gdje živite?" Sayyed Raad mu je uzvratio. "Ako ne znaju, samo otiđite."
Jedna od takvih djevojaka, Mona, imala je samo 14 godina kada ju je stariji muškarac počeo pratiti kući iz škole. "Rekao mi je da je bogat, da voli moju osobnost, da sam lijepa."
Nekoliko tjedana kasnije, muškarac ju je upoznao sa svećenikom i pritisnuo je da stupi u brak.
"Obavijestila sam svećenika da sam djevica", rekla je Mona, ali klerik nije tražio pristanak njenih roditelja, kao što je običaj u Iraku, rekavši da to nije potrebno jer su i ona i muškarac bili odrasli.
Mona danas ima 17 godina i pod pritiskom je obitelji da se vjenča, ali prestravljena je da će njezin budući suprug otkriti kako više nije djevica. Otkriva da je njen stric ubio rođakinju samo zato što je imala dečka. Sada Mona razmišlja o samoubojstvu "Nemam izlaza. Ako osjetim veći pritisak, učinit ću to. "
Istraga vodi dalje di Karbale, a njen važan dio bio je utvrditi ulogu vjerskih vlasti svetog grada u svemu ovome - posebno osuđuju li oni oprostili praksu braka iz zadovoljstva. U glavnom uredu za ženidbu razgovarali su sa šeikom Emadom Alassadijem, koji tvrdi da je takva praksa nezakonita.
No već iza ugla je drugi svećenik koji uređuje takve brakove, uključujući davanje izričita uputstva o tome kako seksualno zlostavljati djecu, a da ih ne uhvate.
On očito nije jedini svećenik koji sudjeluje u takvim zlostavljanjima i iskorištavanjima djece.
Druga mlada žena, Reem, optužuje istaknute svećenike zbog njihove uključenosti u svodništvo i brakove iz zadovoljstva.
Nakon što je Reemin suprug 2016. godine ubijen bombom ISIL-a, ona i njezino dvoje djece postali su beskućnici.
Ispričala je kako je pristupila jednom poznatom svećeniku i molila ga za pomoć u obliku milostinje, a on je iskoristio priliku prvo za seks s njom, a kasnije ju je "proslijedio" prijateljima. Reem ga ne imenuje, ali ga opisuje kao moćnog i poznatog u zajednici, zbog čega je borba s njim uzaludna.
- Predložio mi je brak iz užitka, a morala sam to učiniti da preživim. U njegovom uredu smo se seksali jednom do dva puta na tjedan. Tada je počeo dovoditi svoje prijatelje i nisam imala izborao odbiti ih. Prisilio me da uđem u sobu s njima. Oni su poput životinja, nakon seksa odbace ženu i briga ih je što će biti s njom, hoće li zbog toga umrijeti - ispričala je.
"Jedu meso, a bacaju kosti"
Kasnije je saznala da je taj svećenik naplaćivao 300 ili 400 dolara svojim "suradnicima" za seks s njom, dok je ona dobivala samo sitniš za hranu.
No, kako svećenici mogu tako izbjeći zakone i grubo ih kršiti? Snaga šiitskog vjerskog reda, potpomognuta zastrašujućom težinom naoružanih šiitskih policajaca, čini se da im je dala osjećaj potpune imunosti na zakone i kazne.
Većina svećenika imaju snažne političke veze, a jedan od njih, Sayyed Salawi, pohvalio se reporteru svojim vezama s policijom.
BBC se kasnije obratio svećenicima radi njihovog odgovora. Sayyed Raad negirao je da je obavljao mutaa brakove. Ostali nisu odgovorili. Sayyed Raad rekao je da je sljedbenik Velikog ajatolaha Ali Sistanija, najutjecajnijeg iračkog šiitskog svećenika.
BBC se obratio i uredu ajatolaha Sistanija u svetom gradu Najafu s novinarskim dokazima i zamolio ga da pojasni svoje stajalište o takvim brakovima.
- Ako se takve prakse događaju na način na koji vi opisujete, onda ih bezrezervno osuđujemo - rekli su iz njegovog ured dodajući da privremeni brak nije dopušten kao sredstvo prodaje seksa na način koji umanjuje dostojanstvo i humanost žena.
Staratelj djevojčice ne bi trebao dopustiti brak bez njenog pristanka, a ona se ne smije udati ako je to protuzakonito i donosi joj nevolje u budućnosti.
Poput nekih drugi šiitskih čelnika u Iraku, 89-godišnji ajatolah Sistani ranije je - u knjizi objavljenoj prije 25 godina pod naslovom Put pravednika - napisao da je, ako je djetetu mlađem od devet godina obećan pravi brak u onom privremenom, tada je seksualni dodir vjerski dopušten.
Ured ajatolaha rekao je kako su se vremena BBC-ja promijenila i to je izbrisano iz njegovih trenutnih knjiga.
Istraga je potvrdila kako su poteškoće u poslijeratnom Iraku dovele do jačanja moći vjersko konzervativnog establišmenta, što je pak unazadilo prava žena. Sekularni zakoni namijenjeni zaštiti žena i djece dio su iračkog pravnog sustava već desetljećima, ali su postali besmisleni zbog moćnih muškaraca potpomognutih politikom i religijom.
U međuvremenu, cijela generacija mladih djevojaka i žena plaća užasavajuću cijenu. Kako je Reem rekla, opisujući svećenike koji su je zlostavljali, "Oni jedu meso, a zatim bacaju kosti."