Zašto je milijardu ljudi u svijetu kupilo ove škare
Klasične narančaste škare marke Fiskars doista su ikonski predmet koji je odolio ispitu praktičnosti i vremena te ovih dana puni 50-i rođendan.
Škare su djelo dizajnera Olof Bäckströma, a tvrtka Fiskars koja ih proizvodi tvrdi da ih je prodala u preko milijardu primjeraka.
Koliko su ove škare nezamjenjiv i kultni primjerak svjedoči činjenica da se u domovini njena izumitelja, Finskoj, njihov rođendan slavi specijalnom izložbom u Helsinki muzeju dizajna.
Taj je jednostavan kućanski alat postao izvor nacionalnog ponosa u zemlji koja inače dizajn smatra vrlo ozbiljnom stavkom življenja, objašnjava profesor dizajna i kulture s finskog Sveučilišta Aalto , Pekka Korvenmaa.
Objašnjava kako u Finskoj nitko ne kaže "dodaj mi škare", već dodaj mi "fiskars", budući da više manje nitko ni nema neke druge škare.
U svijetu, to je daleko najrasprostranjeniji proizvod koji dolazi iz Finske, piše CNN.
Dizajn koji je promijenio sve
Svakodnevni korisnici škara vrlo malo razmišljaju o njihovom dizajnu, no u slučaju Fiskarsa on je promijenio sve.
Većinu prodajnog uspjeha one duguju svojoj ergonomiji, od oblika do hvata drške. No, to nije postignuto posebnim oblikom, već materijalom.
U doba kad su prvi put proizvedene - 1967., većina škara bile su od teškog željeza te su ih rabili krojači. Te su krojačke škare bile užasno skupe, pa je Fiskars uzeo njihov oblik i jeftiniji materijal - plastiku.
Upravo su tada škare postale pristupačnije širokim masama, kaže potpredsjednica Fiskarsovog marketinga, Marika Orkamo.
Sretna slučajnost
Fiskars se tijekom godina poigravao s raznim bojama svojih modela, a crvene drške, primjerice, služe za razlikovanje modela za ljevake.
No, kompanija ostaje vjera prepoznatljivoj narančastoj boji, a "Fiskars Orange" čak je postala i registrirana robna marka u Finskoj 2003.
Kad su proizvedeni prvi primjerci, škare su trebale dolaziti u tri boje - crvenoj, crnoj i zelenoj. No, čovjek koji je bio zadužen za miješanje plastike nekako je pomiješao boje jer je imao ostatke boje u mašini koju je koristio.
Tako su nastale narančaste škare, a nakon što su odboru predstavljeni svi napravljeni primjerci, upravo su im se narančaste i najviše svidjele.
Iako boja nije mijenjana kroz godine, dizajn u manjoj mjeri jest - kut za rezanje radi poboljšanja performansi, kao i zamjena trajnije te čvršće plastike 1980-ih.