Zašto je milijardu ljudi u svijetu kupilo ove škare

Fiskars
Kućni alat koji mnogi od nas drže i u svojoj kuhinji doista su genijalan izum
Vidi originalni članak

Klasične narančaste škare marke Fiskars doista su ikonski predmet koji je odolio ispitu praktičnosti i vremena te ovih dana puni 50-i rođendan.

Škare su djelo dizajnera Olof Bäckströma, a tvrtka Fiskars koja ih proizvodi tvrdi da ih je prodala u preko milijardu primjeraka.

Koliko su ove škare nezamjenjiv i kultni primjerak svjedoči činjenica da se u domovini njena izumitelja, Finskoj, njihov rođendan slavi specijalnom izložbom u Helsinki muzeju dizajna.

Taj je jednostavan kućanski alat postao izvor nacionalnog ponosa u zemlji koja inače dizajn smatra vrlo ozbiljnom stavkom življenja, objašnjava profesor dizajna i kulture s finskog Sveučilišta Aalto , Pekka Korvenmaa.

Objašnjava kako u Finskoj nitko ne kaže "dodaj mi škare", već dodaj mi "fiskars", budući da više manje nitko ni nema neke druge škare.

U svijetu, to je daleko najrasprostranjeniji proizvod koji dolazi iz Finske, piše CNN.

Dizajn koji je promijenio sve

Svakodnevni korisnici škara vrlo malo razmišljaju o njihovom dizajnu, no u slučaju Fiskarsa on je promijenio sve.

Većinu prodajnog uspjeha one duguju svojoj ergonomiji, od oblika do hvata drške. No, to nije postignuto posebnim oblikom, već materijalom.

U doba kad su prvi put proizvedene - 1967., većina škara bile su od teškog željeza te su ih rabili krojači. Te su krojačke škare bile užasno skupe, pa je Fiskars uzeo njihov oblik i jeftiniji materijal - plastiku.

Umjesto da su kovane od željeza, oštrice su napravljene od prešanog čelika koji zajedno drži jedan komad metala u sredini. Cijeli proces proizvodnje postao je vrlo jednostavan i jeftin.

Upravo su tada škare postale pristupačnije širokim masama, kaže potpredsjednica Fiskarsovog marketinga, Marika Orkamo.

Sretna slučajnost

Fiskars se tijekom godina poigravao s raznim bojama svojih modela, a crvene drške, primjerice, služe za razlikovanje modela za ljevake.

No, kompanija ostaje vjera prepoznatljivoj narančastoj boji, a "Fiskars Orange" čak je postala i registrirana robna marka u Finskoj 2003.

Kad su proizvedeni prvi primjerci, škare su trebale dolaziti u tri boje - crvenoj, crnoj i zelenoj. No, čovjek koji je bio zadužen za miješanje plastike nekako je pomiješao boje jer je imao ostatke boje u mašini koju je koristio.

Tako su nastale narančaste škare, a nakon što su odboru predstavljeni svi napravljeni primjerci, upravo su im se narančaste i najviše svidjele.

Iako boja nije mijenjana kroz godine, dizajn u manjoj mjeri jest - kut za rezanje radi poboljšanja performansi, kao i zamjena trajnije te čvršće plastike 1980-ih.

Posjeti Express