Misteriozne Putinove antene: Avion Ursule von der Leyen prizemljila 16. ruska brigada

Profimedia
Maxarove fotografije iz srpnja ove godine prikazuju kako Rusija gradi divovsku antenu promjera oko kilometar i pol u Kalinjingradskoj oblasti - samo 24 kilometra od granice NATO-a s Poljskom
Vidi originalni članak

S pogledom na Baltičko more, anonimna divovska antena od 40 metara pojavljuje se gotovo niotkuda u blizini Okuneva, u Kalinjingradu , ruskoj enklavi između Poljske i Litve . Nalazi se 98 kilometara zračne linije od Gdanjska (Europska unija) i jedan je od krivaca za tisuće incidenata ometanja navigacijskih sustava zrakoplova i brodova - čak i stotinama kilometara udaljenih - od 2022., godine potpune ruske invazije na Ukrajinu.

Kako bi ga otkrili, stručnjaci iz raznih zemalja morali su pribjeći nizu triangulacija i satelitskih snimaka. A u Bruxellesu - gdje se nalazi sjedište NATO-a - neki europski generali predložili su "obaranje ili deaktiviranje" između 2023. i 2024., objasnio je zapadni izvor za Corriere. To je bila više poruka Rusiji nego pokušaj deaktiviranja moskovske mreže anomalnih emisija elektromagnetskih valova. Međutim, ideja je odbačena posljednjih mjeseci, nastavlja Corriereov izvor, dijelom zbog protivljenja SAD-a, a dijelom zbog straha od širenja sukoba. Maxarove fotografije iz srpnja ove godine prikazuju kako Rusija gradi divovsku antenu promjera oko kilometar i pol u Kalinjingradskoj oblasti - samo 24 kilometra od granice NATO-a s Poljskom.

U međuvremenu, avion u kojem je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen letjela prema Bugarskoj u ponedjeljak poslijepodne ostao je bez GPS navigacije i morao sletjeti ručno, uz pomoć papirnatih karata. Tri dužnosnika upoznata s incidentom rekli su za Financial Times da se sumnja na rusko ometanje signala.

Von der Leyen prizemljila ruska 16. brigada

Antena iz Okuneva nije jedina koju koriste Rusi. Druge "točke interesa" nalaze se u Baltijsku i Jantarnom, također u tom području, blizu Sankt Peterburga i, dalje na jug, uz granicu s Ukrajinom. Navodno su Rusi instalirali dodatnu opremu za ometanje oko dvadeset kilometara od estonske granice, kako su izvijestili iz Tallinna u lipnju. To su fiksne i mobilne stanice, vidljive satelitima ili kamuflirane. Njima upravljaju dvije glavne jedinice: 16. brigada (u Kursku, na granici s istočnom Ukrajinom) i 218. pukovnija, obje s misijom upravljanja elektroničkim ratovanjem.

Već više od tri godine deseci zrakoplova između Europe i Bliskog istoka imaju problema s primanjem i odašiljanjem satelitskih podataka tijekom leta. Moskva službeno koristi opremu za ometanje navigacijskih signala ukrajinskih dronova. No, nuspojava je da ometanje na kraju ima ozbiljne posljedice za Globalni pozicijski sustav (GPS) koji koriste civilni zrakoplovi i brodovi, navodi Corriere.

Prema platformi za praćenje koju vodi Sveučilište Stanford, prošlog kolovoza između 90 i 150 mlažnjaka svakodnevno je prijavljivalo ozbiljne probleme s instrumentima u avionu . OpsGroup, vodeća platforma u zrakoplovnoj industriji, izračunala je da je prije godinu dana 1400 letova dnevno gubilo GPS signal između Europe, Bliskog istoka i Rusije. IATA, Međunarodno udruženje zračnog prijevoza, izvještava da se broj slučajeva gubitka signala "povećao za 220% između 2021. i 2024." Prošle godine incidencija je iznosila 56,3 slučaja na tisuću letova.

Vrste smetnji

Stručnjaci objašnjavaju da se smetnje manifestiraju u obliku ometanja odnosno blokiranja signala i lažiranja to jest promjene podataka o položaju. Posljednjih mjeseci dovele su do preusmjeravanja letova kao što se dogodilo prošlog siječnja kada je Ryanair Boeing 737 koji je letio za Vilnius u Litvi preusmjeren u Poljsku ili otkazivanja cijelih ruta na mjesec dana kao u slučaju Finnairovih letova za Tartu u istočnoj Estoniji, pa i privremenog zatvaranja zračnih luka. Bugarska, gdje je zrakoplov Ursule von der Leyen naišao na probleme tijekom spuštanja, dugo se nalazi u pogođenom području.

"Interferencija se razvija i u smislu učestalosti i složenosti", nedavno je objasnio Jesper Rasmussen, direktor za standarde letenja pri EASA-i, Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa. Stručnjaci OpsGroup navode da je na velikim visinama lažiranje uzrokovalo potvrđene probleme sa sustavom upravljanja letom, hibridnim inercijskim referentnim sustavom - sposobnim pratiti položaj mlažnjaka - satom zrakoplova, sustavima za sprječavanje sudara sa tlom ili drugim mlažnjakom, meteorološkim radarom, komunikacijom između pilota i tornja te transponderima koji prenose identifikacijske podatke.

O Putinovim misterioznim antenama na zgradama veleposlanstava pisao je Express prije nekoliko mjeseci. Satelitskim snimkama izbrojane su najmanje 182 “vidljive” antene na 39 ruskih veleposlanstava u Europi. Najviše ih ima na belgijskom veleposlanstvu, na kojemu se nalazi 17 antena, pisao je Express

Stručnjaci su uvjereni da je broj antena na ruskim veleposlanstvima puno veći nego što je potrebno za komunikaciju između Moskve i diplomacije u stranim zemljama. Konglomerat medija ESPIOMATS stvoren specifično za istraživanje ruskih antena, koji čine Dossier Center, estonski Delfi, belgijski De Tijd, švedski Expressen, poljski Frontstory, slovački ICJK, litvanski LRT i Vsquare, nastoje odgovoriti na pitanja o kakvim je antenama riječ, zašto ih ima toliko puno, zašto se čudne kutije nalaze na krovovima ruskih veleposlanstava i zašto antena na ruskom veleposlanstvu u Belgiji ima domet od preko pola Europe. Na krovovima zgrada ruskih veleposlanstava mogu se pronaći parabolične antene, kompliciranije Cassegrainove antene, Yagi-Uda antene s magnetskom petljom i jednostavne okomite igle. Sve te antene ne predstavljaju nikakvo odstupanje od drugih veleposlanstava, ali je nemoguće golim okom, kad se zgrada promatra s tla, vidjeti uključuju li antene i opremu za elektroničku špijunažu poznatu pod nazivom SIGINT, piše Express.

Satelitskim snimkama izbrojane su najmanje 182 “vidljive” antene na 39 ruskih veleposlanstava u Europi. Najviše ih ima na belgijskom veleposlanstvu, na kojemu se nalazi 17 antena. Najmanje deset ih je vidljivo na veleposlanstvima u Madridu, Pragu, Beogradu, Lisabonu, Sofiji i Nikoziji. Osim satelitskih antena, na krovovima ruskih veleposlanstava u Poljskoj, Švedskoj, Belgiji, Češkoj, Njemačkoj, Bugarskoj, Rumunjskoj, Grčkoj, Portugalu i Španjolskoj mogu se vidjeti i misteriozne kutije. U njima se nalazi oprema za presretanje i snimanje telefonskih razgovora. Prema izvorima iz poljskog Frtontstoryja, ruske službe mogu prisluškivati s krova zgrade veleposlanstva u Varšavi u radijusu do 30 kilometara. 

Posjeti Express