Prvo Colbert pa Kimmel. Tko je idući? Jimmy Fallon. Smrt američkog Late night showa
Bez obzira koju američku kasnonoćnu emisiju gledate, gledatelji se mogu osloniti na jedno: šale o predsjedniku Donaldu Trumpu. Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel i Stephen Colbert - sva tri velikana emisije sprdala su se s Trumpovim posjetom kralju Charlesu III. Samom predsjedniku se to vjerojatno nije baš svidjelo, piše Tagesschau.
Američki predsjednik je najveća meta kasnonoćne komedije u povijesti tog žanra. A inače je poznat po "tankoj" koži, objašnjava Stephen Farnsworth. Politolog piše knjige o razvoju političkog humora u TV emisijama i napominje da su te emisije pod sve većim pritiskom Washingtona:"Sloboda govora možda jest sjajna u SAD-u, ali u konačnici korporacije odlučuju možete li reći što želite na kanalima poput ABC-a", kaže Farnsworth.
I ABC je donio odluku. Mreža želi na neodređeno vrijeme staviti emisiju zvijezde kasnonoćnih emisija Jimmyja Kimmela na čekanje. Kimmel je naime povezao ubojicu desničarskog aktivista Charlieja Kirka s Trumpovim pristašama. Za Trumpa, koji je bio blizak Kirku, ovo je bila ogromna uvreda. "Kimmel nije bio osobito talentiran i imao je lošu gledanost. Trebao je biti otpušten odavno", komentirao je predsjednik odluku mreže.
Za voditelje kasnonoćnih emisija poput Jimmyja Fallona ili Setha Meyersa, koji još nisu pogođeni, "zrak također postaje sve rjeđi". Svatko tko ima kasnonoćnu emisiju ne može ignorirati ono što se dogodilo Colbertu i Kimmelu, kaže Farnsworth. Trump već vrši pritisak na sljedeću TV mrežu, Truth Social, da ukine NBC-jeve "gubitnike", Fallona i Meyersa, navodi Tagesschau.
Sve je više znakova da američka industrija zabave skreće udesno, piše Deutsche Welle. Kritičari proces smatraju ograničenjem slobode govora, tvrdeći da je ABC popustio pred Trumpovom administracijom. Medijski stručnjak CNN-a Brian Stelter objašnjava kontekst: "Znamo da je Brendan Carr, čelnik Federalne komisije za komunikacije (FCC) kojeg je osobno izabrao Trump, oštro kritizirao Kimmela i ABC. Carr koristi moć svoje agencije kako bi preoblikovao američki medijski krajolik."
Američke televizijske kuće poput ABC-a ovise o FCC-u. Ona odlučuje o obnavljanju licenci za emitiranje i odobrava spajanja. Za velike matične tvrtke televizijskih mreža takva su spajanja važnija od budućnosti pojedinačnih emisija ili sudbine njihovih komičara.Voditelj kasnonoćnih emisija Stephen Colbert već je to osjetio. Morat će prekinuti svoju emisiju na CBS-u ovog proljeća jer matična kuća Paramount planira spojiti se s produkcijskom kućom Skydance.„Zaradit ćete više novca ako se spajanje odobri, a također ćete zaraditi više novca ako vas gledatelji ne bojkotiraju. Trumpova administracija pomno prati planove spajanja i koristi to kao polugu“, rekao je Farnsworth. To se sada pokazalo Kimmelovom presudom. Matična tvrtka Disney podlegla je pritisku lokalnih televizijskih kuća koje emitiraju svoje programe u konzervativnim regijama s visokom razinom protrumpovog glasanja.
U srpnju je CBS, koji je dio Paramounta, platio Donaldu Trumpu 16 milijuna dolara (oko 13,5 milijuna eura) kako bi riješio tužbu zbog intervjua s Kamalom Harris u emisiji „60 minuta" iz 2024. godine. Trump je tvrdio da je mreža izmijenila intervju kako bi Harris izgledala bolje – što je CBS stalno poricao. CBS je ukinuo Colbertovu emisiju nakon što je voditelj tu isplatu nazvao „masnim pokušajem podmićivanja", navodi DW. Colbert je za svoju emisiju prošloga tjedna dobio Emmy – jednu od najvažnijih televizijskih nagrada u SAD-u – ali od svibnja 2026. više neće biti na programu.
Postoje i daljnja nagađanja: David Ellison – sin milijardera iz Oraclea Larryja Ellisona, drugog najbogatijeg čovjeka na svijetu i dugogodišnjeg Trumpovog saveznika – mogao bi nakon svoje akvizicije Paramounta vrijedne 8 milijardi dolara okrenuti se još jednom dragulju Hollywooda: Warner Bros. Discoveryju. Takav potez spojio bi vlasništvo Paramounta, uključujući CBS i franšize "Mission: Impossible" i "Star Trek", s imovinom Warnera: DC Studios ("Superman", "Batman"), CNN i HBO.
U drukčijim vremenima, takav bi dogovor izazvao ozbiljne antimonopolske zabrinutosti. Ali pod Trumpom, regulatori su promijenili fokus: sada ispituju političku „neutralnost“ umjesto konkurentskih prednosti. Ellison je već pokazao spremnost da se prikloni Trumpovoj agendi. Imenovao je konzervativnog šefa think tanka i Trumpovog savjetnika Kenneza Weinsteina za ombudsmana CBS Newsa. Također je vodio razgovore s Bari Weiss, osnivačicom "anti-woke" publikacije Free Press, o mogućoj poziciji u CBS-u.
Paramount nije jedina kompanija koja se izgleda povinuje moćnim desničarskim akterima. ABC News se nedavno složio da plati 15 milijuna dolara kako bi riješio tužbu za klevetu koja se ticala kritičnih izjava o Trumpu voditelja Georgea Stephanopoulosa. Wall Street Journal i New York Times i dalje se suočavaju sa sličnim tužbama u milijardama dolara koje je Trump pokrenuo.
Odluka ABC-a da ukloni Kimmela iz programa ima i poslovne razloge. Nexstar, vlasnik desetaka ABC-ovih podružnica, trenutačno teži mega-spajanju koje bi ga učinilo najvećim operaterom televizijskih postaja u SAD-u. Međutim, predstojeće spajanje još uvijek zahtijeva odobrenje vlade. Kritičari upozoravaju da televizijske mreže, studiji i streaming servisi postaju sve oprezniji s programima koji bi mogli izazvati bijes predsjednika.
U mjesecima nakon Trumpovog reizbora, veliki filmski studiji tiho su smanjili svoje programe za raznolikost, jednakost i inkluziju (DEI). Disney je preimenovao svoje kulturne inicijative, dok su Amazon i Paramount ukinuli ciljeve zapošljavanja i obuke koji su ranije bili povezani s DEI. Promjene su uslijedile nakon Trumpove izvršne naredbe kojom su DEI programi ukinuti na saveznoj razini, a kompanije koje ih zadrže suočene su sa strožom regulacijom.
Promjene u programu također su očite. Amazon plaća nevjerojatnih 40 milijuna dolara za dva dokumentarna filma o Melaniji Trump, uključujući jedan u režiji Bretta Ratnera, redatelja i producenta protiv kojega su u okviru #MeToo pokreta iznesene optužbe za seksualno zlostavljanje. Streaming servis također ponovno prikazuje prvih sedam sezona „The Apprenticea“, reality emisije s Trumpom koja ga je proslavila u Americi.
Konzervativni zaokret Hollywooda počeo je još prije Trumpovog drugog mandata. Neo-western Taylora Sheridana „Yellowstone“ i njegovi spin-offovi – sapunice u udarnom terminu čija je ideologija bliža američkoj srednjoj klasi nego obalnim gradovima – postali su franšize vrijedne milijarde dolara, iako su ih Emmyji ignorirali.
Također, filmovi i serije s kršćanskom tematikom trenutačno doživljavaju renesansu. Angel Studios, produkcijska kuća „blagonaklona prema vjerskim temama“ sa sjedištem u Utahu, postala je važan igrač. Njihov film „Sound of Freedom“ s Jamesom Caviezelom, glumcem iz „Pasije“, zaradio je 250 milijuna dolara širom svijeta. „Kralj kraljeva“, animirani film o životu Isusa, donio je dodatnih 77 milijuna dolara. Prošloga tjedna Angel Studios izašao je na burzu. Među njihovim budućim projektima su „Zero A.D.“, epski biblijski triler, i „Young Washington“, patriotski pogled na rane godine prvog predsjednika Sjedinjenih Američkih Država.
Ova promjena pravca nije motivirana samo ideologijom. Ekonomija također igra ključnu ulogu. Prihodi od kina i dalje su ispod razine prije COVID-a. Streaming je uništio DVD tržište, važan izvor prihoda za studije, i desetkovao kabelsku televiziju. U očajničkoj potrazi za profitom, Hollywood traži jeftine, sigurne projekte. Religiozni i konzervativni filmovi i serije, koji se često proizvode bez zvijezda s tzv. A-liste i uz niske troškove, jamče vjernu publiku i veće profite. Oglašivači također preferiraju sadržaj koji izbjegava polarizirajuće teme.
Robert Redford je nekoć predstavljao ideju da Hollywood može kritizirati državnu vlast. Danas se čini da industrija zabave manje teži izazivanju, a više opstanku – a opstanak trenutačno, izgleda, znači priklanjanje Trumpovoj MAGA ideologiji.