Zohrane, uči od Zorana! Evo što o trijumfu Mamdanija kaže ekspertica Zokipedije

Sandra Simunovic/PIXSELL 17.11.2025., Zagreb- Paula Hranilovic. Photo: Sandra Simunovic/PIXSELL
Članica tima uspješne digitalne platforme Zokipedije iz predsjedničke kampanje 2024. , Paula Hranilović, analizira kako je novi gradonačelnik New Yorka našao način za mobilizaciju mladih birača
Vidi originalni članak

Make America great again, slogan je kojim Trump i njegovi pristaše pokušavaju “vratiti” Ameriku na staze moći i snage. Pritom neizravno, ali i izravno, aludiraju na to da je Amerika “great” samo kad njome vladaju bijeli elitisti, pa i radikali. S druge strane spektra pojavio se on – Zohran Mamdani, koji se suprotstavio tom sloganu tvrdeći da je snaga New Yorka upravo u onima koji nisu ušminkani bijelci nego su to Meksikanci, Kubanci, Kinezi, Arapi, Indijci..., svi oni koji čine New York onakvim kakav je danas. Rekao im je da nije problem nečija boja kože nego to što su troškovi života visoki. Rekao im je, bez velikih parola – vi ste ti kojima se ja obraćam, vaši me problemi muče, a ne problemi bijelih milijardera.

“Kad bi mogao dovesti samo jednoga gosta predavača da pokaže mojim studentima kako se savršeno komunicira u svijetu politike, izabrao bih Zohrana Mamdanija. Njega se ne može izbaciti iz kolosijeka, on se drži svojih poruka bez obzira ne sve. Njegove poruke su jasne: stabilizacija cijena najamnina, izgradnja novih stanova i kuća za građane New Yorka, gradski prijevoz... I ono što je najvažnije, on ljudima kaže: ‘Ja vas vidim, vidim i razumijem kako živite...’. On je de facto živi primjer komunikacijskog priručnika, tako o novoj zvijezdi američke politike govori James Carville, jedan od najznačajnijih političkih stratega današnjice i čovjek kojem se pripisuje da je “izmislio” Billa Clintona kad je Amerikom vladao George Bush, a danas predaje na jednom od najprestižnijih sveučilišta američkog juga – Louisiane State Universityju.

Zohran Mamdani u kampanju za gradonačelnika New Yorka ušao je kao autsajder, s početnim rejtingom od 1 posto podrške. To je bilo prije točno godinu dana. No tijekom proljeća 2025. njegova je kampanja počela ubrzano rasti zahvaljujući, prije svega, terenskom radu, ali i genijalnoj kampanji na društvenim mrežama. On tvrdi da je obišao “milijun pragova”, a viralnim objavama na društvenim mrežama i porukama o stambenoj politici dobio je glasače za koje do tada nitko nije mario. U tom je razdoblju dosegnuo od 18 do 22 posto podrške, čime je postao ozbiljan konkurent za novoga gradonačelnika. Do jeseni 2025. Mamdani se penje na 32 posto u završnim anketama, potom prelazi u sam vrh poretka i ulazi u završni krug kao favorit među mlađim biračima. Na dan izbora ostvaruje i konačnu pobjedu, osvajajući oko 51 posto glasova, te postaje novi gradonačelnik New Yorka. Funkciju preuzima nakon 1. siječnja.

Izlazne ankete pokazale su da je Zohran Mamdani dominirao među mladim biračima. U dobnoj skupini mlađih od 30 godina osvojio je 78 posto glasova, a njegov glavni protivnik ostao je na oko 19 posto. Visoku potporu imao je i među biračima od 30 do 44 godine, gdje je osvojio 66 posto. Mladi su tako postali jedan od ključnih stupova njegove pobjede.

O tome kako je došao do pobjede, koje su ga ključne poruke gurnule u svijet visoke politike, a koje strategije su mu donijele glasače koji su do sada izbjegavali svaku vrstu izbora te kako je od bivšeg službenika za sprečavanje ovrha postao globalna politička, ali i influencerska, senzacija, razgovarali smo s Paulom Hranilović, mladom stručnjakinjom za digitalni marketing, koja uz kolegicu Anu Mariju Ferenčak i Ivanu Pušonjić stoji iza profila Zokipedija. Upravo je Zokipedija tijekom posljednje predsjedničke kampanje Zorana Milanovića kroz društvene mreže predstavila mlađoj populaciji te ih potaknula da izađu na izbore. I dok našem Zoranu prisutnost na društvenim mrežama vjerojatno nije bila presudna za pobjedu, američkom Zohranu upravo je ta aktivnost bila ključni alat.

- Mamdani je baš nešto što bismo nazvali underdog. S druge strane spektra je Donald Trump, no on je planetarno popularan bio i prije svoje političke funkcije, pa je njegova prisutnost na društvenim mrežama posve drugačija od Mamdanijeve. On je svoju sliku doslovno gradio od nule. Nije bio poznat ljudima, bio je prazna ploča, tako da je bilo logično da ide na radikalniji pristup. Njegova obitelj je obitelj doseljenika, a on je lukavo prepoznao da ga upravo to čini bližim stanovnicima New Yorka - objašnjava Hranilović.

Osim toga, sporazumijeva se na nekoliko jezika – od hindija do arapskog, što mu je opet ulaznica do velikog broja ljudi i to nekih drugih Amerikanaca od onih s kojima “priča” Trump ili njegov poraženi oponent Andrew Cuomo. I na kraju, iznimno je šarmantan, mnogima i zgodan te je na tu kartu, a tko ne bi, igrao.

Jedan od ključnih razloga Mamdanijeve pobjede bila je njegova uspješna mobilizacija mladih birača. Za razliku od tradicionalnih kampanja, on je društvene mreže tretirao kao glavni politički prostor, a ne kao dodatni kanal - TikTok i Instagram bili su mjesta na kojima je gradio zajednicu, humorom, autentičnošću i vizualno prepoznatljivim sadržajem. Umjesto apstraktnih političkih parola, nudio je jednostavna i konkretna rješenja za probleme koje mladi najviše osjećaju. Kampanja je bila organizirana horizontalno, kroz stotine mladih volontera koji su sami stvarali sadržaj, događaje i lokalne akcije, pa se energija širila “odozdo”. U kombinaciji s njegovim pristupačnim stilom i iskrenim javnim nastupom, Mamdani je uspio pretvoriti mlađe generacije u svoju najvjerniju i najmotiviraniju bazu. Osim toga njegova je snaga bila i u užasno brzim reakcijama na određene situacije, zbog čega naša komunikacijska stručnjakinja vjeruje da je iza sebe imao nevidljivu “vojsku” digitalno pismenih ljudi. On sam je potvrdio da je na njegovoj kampanji “radilo” oko 100.000 volontera.

- Na njegovim društvenim mrežama vidi se da je obilazio opskurne restorane, dječje vrtiće, vozio se i razgovarao s ljudima u podzemnoj, zašao u kvartove u koje se ne ulazi, mazio pse, šetao, trčao, nastupao u underground klubovima... I istodobno svakome pružio ruku, svakog saslušao... - navodi Hranilović, kojoj se posebno sviđa estetski dio njegove kampanje.

- Taj njegov ‘dizajnerski’ potpis bio je jako prepoznatljiv. Mislim da se nakon jednog videa već znalo kako izgleda njegova kampanja i koje su njegove boje: plava i žuto-narančasta, a one nisu bile tipične boje američkih političara, koji se uglavnom igraju bojama američke zastave - objašnjava Hranilović.

Te boje kombiniraju boje njujorških taksija, New York Knicksa, Metro Carda... Znači, onog što je u nukleusu grada, a ne visoke politike. Upravo je taj dizajn, provokativan ali jasan, Trump prozvao ‘pomalo komunističkim’. Cilj mu je bio poniziti Mamdanija, no zapravo mu je time pomagao. A da je u tome uspio, dokazuju i njegove brojke: više od 10 milijuna pratitelja na Instagramu, čak milijun na Muskovu (i Trumpovu) X-u te 3,5 milijuna na TikToku.

Osim jasnih komunikacijskih poruka i vizualnog identiteta, jak atribut njegove kampanje je njegovo podrijetlo. Zohran Mamdani rođen je u Ugandi kao dijete indijskih doseljenika 1991. Njegov otac Mahmood Mamdani jedan je od najutjecajnijih svjetskih intelektualaca na području afričkih studija, a godinama je profesor na uglednom Columbia Universityju. Majka, redateljica Mira Nair, ostvarila je međunarodni uspjeh u svijetu filma. Takva obiteljska pozadina smješta Mamdanija u kategoriju globalne intelektualne i kreativne elite, pružajući mu pristup obrazovanju, mrežama i resursima koji daleko nadilaze prosječnog stanovnika New Yorka. Međutim, on ne ističe toliko pripadnost eliti nego, upravo suprotno, naglašava svoje multietničko podrijetlo, multijezičnost te činjenicu da je imigrant kao i 40% New Yorka. Njegovo iskustvo djetinjstva u Ugandi i jugoistočnoj Africi često se spominje kao ključni oblikovni moment za njegovu političku svijest o nejednakosti, socijalnoj pravdi i stanovanju.

Savršen balans u njegovoj pomalo elitističkoj obitelji, pa i da se ne lažemo, alat u kampanji, njegova je supruga. Rama Duwaji (28) odrasla je u stabilnoj obitelji srednje klase. Rođena je u Houstonu, u Teksasu, sirijskog je podrijetla. Njezina majka je učiteljica, a otac inženjer - profesije koje imaju siguran, ali ne osobito luksuzan standard. Rama Duwaji izgradila je karijeru u kreativnom smjeru: ilustraciji, animaciji i keramici. Iako je njezin umjetnički rad objavljen u uglednim američkim medijima, financijski položaj profesionalne umjetnice neusporediv je s prihodima i stabilnošću koje donosi akademska i filmska elita iz koje dolazi Mamdani. U socio-ekonomskom smislu, Mamdani i Duwaji time predstavljaju zanimljivu ravnotežu.

- Ta raznolikost u njihovim pozadinama stvara priču koja se može svidjeti širokom spektru birača - od onih koji cijene progresivnu, međunarodno osviještenu politiku, do onih koji prepoznaju i poštuju iskustva radne i kreativne srednje klase. Osim toga, njen modni izričaj je progresivan, drugačiji, a opet mekši od strogih odijela koja nosi Mamdani - objašnjava Paula Hranilović.

Mladu komunikacijsku stručnjakinju fascinirao je odnos Mamdanija i supruge u promicanju političkih poruka, pa čak i osobnih detalja - oni se voze metroom, ne nose skupe brendove, ona radi “običan” ali zavodljiv posao, ima jednostavnu frizuru, kakvu danas nose mlade djevojke, a fotografije njihovog vjenčanja postale su globalni viralni hit, kao i sve što ona odjene.

Ako su poruke i jasnoća komunikacije bile ključ Mamdanijeve pobjede, a dizajn i podrijetlo savršeno se ukomponirali u pobjedničku strategiju, mora se spomenuti i kako se novi gradonačelnik nosio s kritikama.

- Prema kritikama se odnosio kombinacijom smirenosti, reframinga i transparentnog objašnjavanja, umjesto konfrontacijskog pristupa. Kad su ga napadali, isticao je da napadi potvrđuju koliko je moćan interesni sustav kojem se suprotstavlja. Kad su ga prozivali za radikalizam, odgovarao je fokusom na podatke. Kad su ga osobno napadali, izbjegavao je komentirati i vraćao se na širinu priče: priuštivost života u New Yorku i stabilnost za obične ljude. Kad je bio prozivan zbog jezika, podrijetla ili identiteta, javno bi govorio o važnosti borbe protiv predrasuda. U svakom slučaju odličan pristup - zaključuje Paula Hranilović.

Mamdanija nakon Nove godine čekaju teški zadaci – obećao je podignuti poreze, izgraditi 200.000 novih, cjenovno pristupačnih stambenih jedinica, zamrznuti cijenu najamnina i omogućiti besplatan vrtić za djecu do pet godina. Sve su to veliki potezi za koje će mu trebati možda neka nova komunikacijska strategija, posebno za dio podizanja poreza, da uopće ima šanse ostvariti sve drugo. Ali na komunikaciji je u kampanji “diplomirao”, a sad ga čeka i političko-komunikacijski doktorat.

Posjeti Express