Najveći aerodrom na svijetu - velik kao Split
Na oglasnom plakatu na zidu svjetlucavog, uglancanog terminala novog i kažu najvećeg aerodroma na svijetu u Istanbulu stoji: "Ovo nije samo aerodrom. Ovo je spomenik pobjede".
Spomenik turske pobjede impresivno je djelo veličine našeg Splita. Ovaj golemi grad u blizini Istanbula prati i niz reprezentativnih brojki. Tako je postavljeno 22.000 nadzornih kamera, 53.000 četvornih metara duty free kompleksa (za što kažu da je najveći prostor na svijetu), 42 kilometra dug je sistem za prtljagu. Zapošljava 225.000 zaposlenika, i proteže se na 76 milijuna četvornih metara.
Tako je i otvorenje bilo puno više od službene ceremonije, bila je to simbolična proslava turske moći. Prije nego je postalo službeno, mnogi su mislili kako će najveći aerodrom na svijetu, nositi njegovo ime. I da će ga on tako sam nazvati. No turski predsjednik Recep Tayyip Erdogan ovaj ambiciozan projekt izgrađen na rudnicima ugljena nazvao je po "turskom najdragocjenijem dragulju" - Istanbulu.
"Istanbul nije samo naš najveći grad, on je naš najvažniji brend. To je predivan dragulj između dva mora. Možemo ga usporediti sa suncem ove zemlje", tim je riječima Erdogan otvorio Zračnu luku Istanbul.
"S ovim aerodromom učvrstit ćemo ulogu koju naša zemlja ima u globalnom gospodarstvu", rekao je Erdogan. Ni malo slučajno odabrao je baš 29. listopada, dan 95. godišnjice turske neovisnosti, za otvorenje ovog grandioznog projekta.
Bilo je to i pravo simboličko otvorenje, jer aerodrom ovoga tjedna neće imati puno posla, već samo nekoliko letova s kojima će povezati lokalne destinacije, Ankaru, Antalya i Izmir, a zrakoplovi će letjeti i u Baku i sjeverni Cipar. No do kraja godine trebao bi zamijeniti istanbulski Ataturk međunarodni aerodrom,otvoren prije 65 godina, koji nosi ime Mustafa Kemala Atatürka, utemeljitelja i prvog predsjednika turske republike.
Erdogan je najavio kako će stari aerodrom ostati otvoren za ne komercijalne letove, i slične aktivnosti, a dio njega bit će pretvoren u park. Gradnja novog pak nije mogla proći bez problema i prosvjeda radnika. Službenici će reći kako je od ukupno 200.000 radnika koji su na različite načine sudjelovali u gradnji, 30 radnika umrlo.
"Ovaj prestižni projekt zasjenile su priče o nesrećama i radnicima koji prosvjeduju", rekla je Emma Sinclair-Webb iz Human Rights Watcha koja govorio o 38 smrtnih slučajeva.
Stotine radnika pritvoreno je u rujnu nakon prosvjeda zbog loših uvjeta rada, neisplaćenih plaća, loše hrane, i loših uvjeta. Neki prosvjednici su otpušteni, kako kažu iz Human Rights Watch, a uhićen je 31 zaposlenik, među kojima i vođa sindikata.
U nastavku pogledajte galeriju.
"Iza ovog Erdoganovog mega projekta obučenog u staklo i čelik, stoji 30 radnika i vođa sindikata koji sjede u zatvoru jer su prosvjedovali zbog loših uvjeta rada. Tih zatvoreni radnici trebali bi biti pušteni, istrage protiv njih zaustavljene, a oni koji su nepravedno otpušteni zbog prosvjedovanja trebali bi se vratiti na posao", rekla je.
"Popravljamo problema koje su istaknuli. Otvoren sam mirnim zahtjevima. Oni su postavili niz pitanja, i ja sam ih slušao", rekao je to šef aerodroma Huseyin Kadri Samsunlu.
S obzirom na sve problem koji su zadesili Tursku tijekom izgradnje, mnogi nisu mislili da će projekt biti završen na vrijeme, no čini se kako neuspjeh za Erdogana nije bio opcija.
U povijesti Turske ovaj će aerodrom ostati upisan kao najskuplji projekt u povijesti, u kojeg je utrošeno 11 milijardi dolara. Erdogan, bivši gradonačelnik Istanbula, sebe doživljava kao velikog graditelja, piše The Independent.
Tijekom njegove vladavine izgrađeno je niz građevina, poput nekoliko sveučilišta, džamija, mostova, tunela, bolnica i željezničkih pruga. Prošloga je tjedna otvorio i proširenje istanbulske gradskog metroa. I dok su neki slavili otvaranje ove nove i moderne zračne luke, drugi su kritizirali utjecaj kojeg ostavlja na okoliš, i financijski uteg koji stavlja zemlji oko vrata.Opozicijski mediji kritizirali su i zatvaranje Ataturka, 15 najzaposlenijeg aerodroma na svijetu.
"Najveće zatvaranje u povijesti zemlje", pisalo je na naslovnicama.
Preseljenje aerodroma bit će golema logistička operacija, koju će zabilježiti i filmska ekipa National Geographica. S gradom će ga spojiti linija metroa od 30 kilometara koja bi tijekom dvije godine trebala početi s radom, a dotada će busevi prevoziti radnike do terminala, i skupljati ih sa 18 gradskih lokacija. Putnici će se iz grada prema terminalnima moći kretati uz pomoć aplikacije za pametne uređaje.
Prvi zrakoplov iz luke poletjet će u Ankaru, a krajem prosinca aerodrom bi trebao biti u punom pogonu. Potaknut će to i razvoj Turkish Airlinesa, koji bi uskoro trebali najaviti i svoje partnerstvo sa Hong Kong Airlines, s kojim će se proširiti na azijsko tržište.
"Naš je cilj približiti svijet sa tim velikim hubom na raskrižju Azije, Europe i Bliskog istoka. Naš je cilj, a i izazov, biti najveći i najbolji", naglašava Samsunlu.