Marka nije briga: Zarađuje milijarde usprkos kaznama

Niall Carson/Press Association/PIXSELL
Za sada još nije postignuta konačna odluka, a kada bi mogla biti donesena i kakva bi mogla biti još se ne zna
Vidi originalni članak

Facebook bi mogao biti kažnjen s pet milijardi dolara zbog kršenja pravila privatnosti. To bi trebala biti rekordna kazna koju je izdala Savezna trgovinska komisija SAD-a i čvrst znak da su SAD spremne kazniti velike tehnološke kompanije. 

Facebook je taj iznos uvrstio u svoj kvartalni financijski izvještaj i najavio kako će najvjerojatnije dobiti kaznu od 3 do 5 milijardi dolara povezano sa "istragom koja je u tijeku". Naglašavaju kako to pitanje "i dalje ostaje neriješeno, i nema potvrde o tome kada će biti riješeno, uvjetima ili konačnom ishodu". 

Oko pitanja regulacija pregovara se već mjesecima posebno vezano uz financijsku kaznu da je kompanija prekršila sporazum o privatnosti iz 2011. godine. Tada su obećali da će koristiti niz mjera zaštite privatnosti korisnika nakon istrage koja je otkrila kako su te podatke dijelili drugima. Posebno je to vezano uz slučaj Cambridge Analytica, kompanije koja je koristila podatke korisnika Facebooka bez njihovog pristanka u vrijeme predsjedničke kampanje u SAD-u 2016. godine. Facebook je i privatne informacije oko 50 milijuna korisnika izložio mnogima, što je bilo pitanje nakon slučaja CA, piše The New York Times.

I šta sad? Opet Fejs: Netflixu i drugima davali privatne poruke

Kad i ako se kažnjavanje dogodi, bit će to veliki zaokret u poslovanju regulatorne agencije, koja je godinama na meti kritika zbog njihovog stava prema tehnološkim kompanijama, i kako mnogi kažu, zaštitničkom odnosu prema tvrtkama iz Silicijske doline, kojima su dozvoli da izrastu u ogromne divove bez ikakvih regulacija. U Europi je situacija pomalo drugačija, posebno ako se sjetimo primjera Googlea koji je prošle godine dobio kaznu od 5,1 milijardu dolara zbog kršenja pravila. 

Za Trumpovu administraciju ovakvo kažnjavanje moglo bi biti ključna akcija, jer se i Washington udružio oko pozivanja na veću kontrolu i kažnjavanje tehnoloških tvrtki. Bila bi to velika odluka i za trgovinsku kompaniju koja je najveću kaznu jednoj tehnološkoj kompaniji izrekla 2012. godine kada je s 22 milijuna dolara kaznila Google zbog pogrešnog predstavljanja načina na koji koriste neke alate za praćenje. Posljednjih godina ova se agencija bavi i pitanjem koliko zapravo tehnološke kompanije doprinose dezinformacijama, izbornim događanjima i problemima sa privatnošću koji su se nagomilali. 

"Oni su na neki način limitirani u onome što mogu učiniti, no u slučaju Facebooka imaju jako veliki pritisak javnosti", rekao je Justin Brookman, bivši službenik iz te agencije. 

Priznali Facebook: Da, platili smo organizirano pljuvanje Sorosa

Neki će reći kako ta kazna neće biti dovoljna za Facebook.

"Bit će to samo pljuska", smatra demokrat David Cicilline. 

"Facebook mora preuzeti odgovornost, ne samo kroz kaznu, već i kroz reforme u menadžmentu, politici privatnosti i kulturi", smatra demokratski senator Richard Blumenthal.

Za sada još nije postignuta konačna odluka, a kada bi mogla biti donesena i kakva bi mogla biti još se ne zna, jer je nedavno predsjednik agencije zabranio svima da o slučaju Facebooka razgovaraju s bilo kim. Facebook pretpostavlja da se bliži kraj, a kazna od pet milijardi bit će samo maleni dio njihovih 56 milijardi dolara godišnjih prihoda. 

"To će biti smiješna kazna, zarada od dva tjedna, poput kazne za pogrešno parkiranje a zapravo je riječ o uništavanju demokracije", kaže Matt Stoller iz Open Markets Institute, organizacije koja je oštar kritičar tehnoloških kompanija. 

Većeg utjecaja na Facebook mogle bi imati regulatorne kazne koje bi mogle utjecati na dijeljenje podataka sa poslovnim partnerima ili potrebne obavijesti korisnicima o načinima na koji se prikupljaju njihovi podaci, što bi moglo ostaviti dugotrajniji udar na korisnike.

Sretan rođendan Marku ne može nitko ništa, usprkos propustima

Unatoč tome Facebook je objavio kako su zabilježili porast prihoda za 26 posto u usporedbi sa prošlom godinom. No zabilježili su pad neto zarade od oko 51 posto, na 2.4 milijarde dolara.

Korisnika im i dalje ne nedostaje, sada više od 2,7 milijardi ljudi koristi neku od aplikacija ovog golemog društvenog diva, Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApp, na mjesečnoj bazi. Kompanija je objavila i kako 1,56 milijardi ljudi svakog dana koristi Facebook, što je porast od osam posto u odnosu na prošlu godinu. 

Prošlog je mjeseca Mark Zuckerberg najavio kako će početi ljude usmjeravati na privatne konverzacije, i udaljavati od javnih objava na društvenim mrežama, kako bi lakše mogli pratiti toksične sadržaje i dezinformacije. 

"Ljudi žele platformu koja je snažna po pitanju privatnosti", naglašava Zuckerberg. Dodaje kako "ne znaju" kako će se ta promjena odraziti na poslovanje kompanije. Pozdravio je najavljene regulacije, o kojima je često i sam pričao ove godine. 

"Mislim da je to potrebno. Ova pitanja su puno važnija od naših interesa. Vjerujem da će regulacije pomoći u uspostavi povjerenja, i da ljudi znaju da se koriste pravi sistemi nadzora  i odgovornosti", naglašava.

Posjeti Express