Obitelj je plivala u lovi, a onda su krenuli seksualni skandali: 'Modelima su smanjili grudi!'

Između lipnja i srpnja 2020. godine, na vrhuncu pokreta #MeToo, tvrtka je bila upletena u niz skandala. Nekolicina visokopozicioniranih zaposlenika optužena je za nedolično i uznemirujuće seksualno ponašanje
Vidi originalni članak

Krajem prošlog desetljeća, francuska poduzetnička obitelj Guillemot uspješno je spriječila neprijateljsko preuzimanje svoje tvrtke Ubisoft Entertainment, jedne od najvećih gejmerskih kompanija na svijetu. Francuski medijski konglomerat Vivendi godinama je kupovao dionice tvrtke pokušavajući steći kontrolni udjel, ali je, suočen sa snažnim otporom osnivača, na kraju morao odustati. Ubisoft je tada - u srpnju 2018. - vrijedio više od 12 milijardi eura, a petorica braće Guillemot inzistirala su na zadržavanju vlasničke kontrole jer su smatrala da bi gubitak neovisnosti naštetio kreativnom pristupu u razvoju videoigara. Ipak, tvrtka koja je kreirala ikoničke igre kao što su "Assassin's Creed", "Far Cry", "Prince of Persia" i "Tom Clancy's", danas na tržištu vrijedi manje od dvije milijarde eura. Kombinacija loših poslovnih i kreativnih odluka, skandala povezanih sa seksualnim zlostavljanjem, te nezadovoljstva dijela korisnika navodnim uvođenjem woke ideologije u videoigre, dovela je do situacije u kojoj se čini da bi najavljeno preuzimanje Ubisofta od strane kineskog gejmerskog diva Tencenta za kompaniju predstavljalo spas i priliku za novi početak.

A stari početak dogodio se u ožujku 1986. kad su petorica braće Guillemot - Christian, Claude, Gerard, Michel i Yves - osnovala tvrtku za razvoj kompjuterskih igara koju su nazvali Ubi Soft, što je trebalo značiti 'ubiquitous (sveprisutni) software'. Godinama kasnije, kompanija je doista postala sveprisutna na globalnoj mapi kompjuterskih igara. Ambiciozna braća uspjela su misiju iz naziva svoje tvrtke ispuniti iznad svih očekivanja. Ipak, tragovi poduzetničkog duha obitelji Guillemot mogu se pratiti sve do kraja 19. stoljeća kad su pradjed i prabaka osnivača Ubisofta na svom imanju u Carentoiru u Bretanji proizvodili razno voće i držali destileriju jabukovače. Tridesetih godina obitelj je vodila tvrtku koja se bavila veleprodajom jabuka i izvozila velike količine tog voća u Njemačku, a krajem pedesetih su Yvette i Marcel Guillemot - roditelji petorice braće - pokrenuli novi posao u proizvodnji i veleprodaji poljoprivrednih proizvoda. Svoje su sinove uključili u obiteljski biznis na pola radnog vremena - u prodaji, distribuciji, marketingu i računovodstvu, ne i u poljodjelskim radovima - a kad su oni krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina završili školovanje, financijski su im pomogli da pokrenu vlastiti posao. To im vjerojatno i nije bio preveliki teret budući da je obiteljska poljoprivredna tvrtka ostvarivala godišnji promet od oko osam milijuna eura u današnjem novcu.

Michel Guillemot, koji je završio sveučilišni studij u Lilleu, došao je s idejom da se uključe u računalnu industriju, novi sektor gospodarstva koji je tada još bio u povojima. Nakon početnog negodovanja, tata Marcel je ipak dao zeleno svjetlo i braća su u blizini svog doma u Carentoiru 1983. otvorila trgovinu informatičkom opremom Guillemot Informatique, a također su pokrenuli distribuciju računala putem pošte. Kako su bili među prvima na tržištu, već sljedeće godine dobili su senzacionalan ugovor za nabavu računala i računalne opreme za veći dio francuskog nacionalnog školskog sustava. Braća se međutim time nisu zadovoljila. Ni približno.

Tih su se godina pojavila prva široko dostupna osobna računala poput Spectruma, Atarija i Commodorea, a s njima i videoigre. Mlada braća Guillemot prepoznala su golemi potencijal novog softverskog tržišta. Dok su paralelno jačali veleprodaju i distribuciju računalnog hardvera, shvatili su da su mnoge nove videoigre teško dostupne u Francuskoj i pokrenuli su veliku uvoznu kampanju. Nabavljali su najnovije videoigre iz Sjedinjenih Država i prodavali ih preko najvećih francuskih maloprodajnih lanaca Auchana i Carrefoura. Već 1986. ostvarili su promet koji je bio nekoliko puta veći od prometa vrlo uspješne poljoprivredne tvrtke njihovih roditelja. Poslovne operacije širile su se brzinom šumskog požara pa su braća odlučila razdvojiti hardversko od softverskog poslovanja i osnovati dvije zasebne tvrtke. Tako je nastao Ubi Soft sa sjedištem u Parizu, dok je sjedište 'hardverskog' Guillemot Internationala ostalo u njihovom rodnom Carentoiru.

Uspon na vrh

Ubi Soft, kasnije preimenovan u Ubisoft, brzo se nametnuo kao veliki distributer računalnih programa i videoigara, a kasnije i jedan od vodećih svjetskih izdavača. Čini se da najvažniju ulogu u uspjehu Ubisofta ima glavni izvršni direktor Yves Guillemot, koji se na tom položaju - na koji je imenovan obiteljskim konsenzusom - nalazi od veljače 1988. godine. On se od početka fokusirao na organski rast kompanije, iz godine u godinu polagano šireći distribuciju i osnivajući developerske studije po čitavom svijetu. Objavljena 1989. godine, prva Ubisoftova videoigra "Zombi" privukla je određenu pozornost ali nije postigla veći uspjeh. Tvrtka je tek 1995. napravila veliki proboj sa svojom prvom uspješnom franšizom "Rayman". Sljedeće godine Ubisoft je izašao na burzu, prikupivši preko 80 milijuna dolara kako bi proširio svoje globalno prisustvo. Yves Guillemot je kupio nekoliko manjih developera i potpisao ugovore s kompanijama kao što su Disney, Sony Pictures i Warner Bros. Do 2002. Ubisoft je imao kreativne studije u desetak zemalja Europe, Sjeverne Amerike i Azije, koji su razvijali najmanje 150 videoigara za različite platforme - za Xbox, PlayStation, GameCube, PC i Game Boy. Krajem 2007. tvrtka je objavila svoju najprodavaniju franšizu, serijal "Assassin's Creed" koji je do danas prodan u više od 200 milijuna primjeraka. Do 2010. godine godišnja prodaja Ubisofta narasla je na više od milijarde eura, a od tada je uglavnom rasla da bi dosad rekordne 2022. iznosila 2,2 milijarde.

Ipak, u Ubisoftu nije sve tako blistavo. Između lipnja i srpnja 2020. godine, na vrhuncu pokreta #MeToo, tvrtka je bila upletena u niz skandala. Nekolicina visokopozicioniranih zaposlenika optužena je za nedolično i uznemirujuće seksualno ponašanje. Istraga koju je proveo list Liberation pokazala je da je odjel za ljudske resurse redovito odbacivao te optužbe, od kojih su neke bile stare više od deset godina. Nakon internih istraga otpušten je niz vodećih ljudi tvrtke, a Yves Guillemot uveo je radikalne interne reforme kako bi se promijenila poslovna kultura. Na seksualne skandale nadovezali su se u posljednje dvije godine i slabiji od očekivanih financijski rezultati, za koje neki analitičari okrivljuju - a tu priča postaje zabavna - uvođenje woke ideologije u Ubisoftove videoigre. Najnoviji primjer te navodne woke agende je videoigra "Star Wars Outlaws", objavljena prije nešto više od mjesec dana, u kojoj je glavna junakinja, prema mišljenju nekih gejmera, 'ružna i ima male grudi'. Smještena u svemir "Ratova zvijezda", priča prati mladu buntovnicu Kay Vess koja okuplja tim za veliku pljačku. Njezin lik kreiran je na temelju kanadske glumice Humberly Gonzalez, latino ljepotice bujnih oblina, no dizajneri igre zaključili su da je ona previše stereotipna i odlučili je prikazati manje ženstvenom. Odnosno, riječima nekih ljutitih gejmera - ružnom. "Ona je naprosto ružna. Učinili su to namjerno. Pokušavaju uvjeriti ljude da je ružno lijepo." Jedan se igrač upitao zašto "uzimaju lijepe modele i smanjuju im grudi", dok je drugi ocijenio da su "feministički programeri totalno ubili lik Kay Vess". Istodobno su se čuli i pozivi na bojkot Ubisofta.

Woke agenda

Teško je reći jesu li 'neatraktivni' protagonisti i 'woke agenda' doista odgovorni za pad prodaje Ubisoftovih igara, ali sasvim je sigurno da je tome doprinijelo kašnjenje s već najavljenim naslovima. Najnovija videoigra iz omiljene Ubisoftove franšize - "Assassin's Creed: Shadows" - trebala je biti objavljena u studenome, no tvrtka je nedavno priopćila da se izlazak odgađa za najmanje tri mjeseca. Razlozi za to nisu sasvim jasni. U traileru objavljenom tijekom ljeta otkriveno je da je glavni junak crni samuraj Yasuke, lik temeljen na stvarnom istoimenom japanskom samuraju afričkog podrijetla iz 16. stoljeća. Čini se da su gejmeri ponovno pronašli woke agendu. Jedni su ustvrdili da je glupo imati crnca za protagonista priče smještene u feudalni Japan - "to je kao da u Africi imaš bijelog glavnog junaka" - dok su drugi primijetili da Ubisoft nikada nije napravio igru s muškim istočnoazijskim protagonistom: "Mrze li oni muškarce iz istočne Azije?". U priopćenju u kojemu je najavio odgodu videoigre "Assassin's Creed: Shadows", Ubisoft je bio prilično neodređen. "Premda su svi elementi igre dovršeni, zbog nekih saznanja do kojih smo došli nakon objavljivanja 'Star Wars Outlawsa' odlučili smo uzeti još vremena kako bismo dodatno ispolirali igru." Na što su točno time aludirali, morat ćemo zaključiti sami.

Premda se Ubisoft možda i nalazi u problemima, čini se da obitelj Guillemot ne mora strahovati za budućnost. Prema procjenama financijskih stručnjaka, ukupno bogatstvo članova obitelji premašuje milijardu eura. Unatoč tome, o njima se vrlo malo zna. Osim Yvesa Guillemota, koji kao CEO Ubisofta ima određene obveze prema drugim dioničarima, nitko od braće uopće se ne pojavljuje u javnosti. O njihovom bračnom i obiteljskom statusu kruže razne glasine, a malo svjetla na tu problematiku bacio je najstariji brat Claude koji je nedavno - navodno - predložio da se 22 posto dionica jedne od njihovih tvrtki prenese u vlasništvo pet supruga i 17 djece, kako bi se "osjećali više uključenima u obiteljski posao". Ako je to točno, javnost je barem doznala da su osim poslovnom uspjehu braća Guillemot predana i stvaranju brojnog potomstva. Poznato je i da Michel živi u Londonu odakle brine o financijama njihovih brojnih tvrtki, da je Claudeov poslovni forte prodaja razne opreme za videoigre, da Gerard iz New Yorka dogovara filmske i televizijske adaptacije Ubisoftovih videoigara, te da Christian živi povučeno na selu u Bretanji. Yves Guillemot pak ima posljednju riječ kad se radi o Ubisoftu, a vrijeme najradije provodi u pariškom sjedištu tvrtke, u luksuznom uredu na četvrtom katu s pogledom na park Vincennes, gdje satima isprobava najnovije videoigre.

Posjeti Express