Uber bi zračne luke mogao koštati milijune

Stefan Jaitner/DPA/PIXSELL
Mnogi su aerodromi u početku pokušavali zabraniti Uberovim automobilima dolazak na njihova taksi stajališta
Vidi originalni članak

Popularnost aplikacija za prijevoz poput Ubera i Lyfta izmijenila je način na koji oni koji se aerodromima koriste do njih dolaze. Tako su zapravo smanjili i izvor prihoda zračnim lukama, posebno što se tiče parkiranja. U većoj mjeri osjeti se to na aerodromima u Sjevernoj Americi, i na polju iznajmljivanja automobila koje im donosi oko jednu petinu prihoda. Prihodi od parkiranja na aerodromu su se smanjili za oko 10 posto ili više godišnje. 

Mnogi su aerodromi u početku pokušavali zabraniti Uberove i Lyftove automobile, tj. njihov dolazak na njihova taksi stajališta, no vozači su uspjeli i to zaobići, pa su tako u mnogim slučajevima putnike pokupiti u blizini. Sada ih sve više dozvoljava takav prijevoz, a izgubljeni prihod pokušavaju nadoknaditi negdje drugdje, piše The Economist.  

Novi izvještaj LEK Consulting pokazuje koliko ove aplikacije utječu na aerodrome. Između 2014. i 2017. godine postotak takvih vožnji porastao je sa osam na 62 posti, dok su one s 'običnim' taksijima pale sa 37 na osam posto. Zabilježen je i pad u korištenju unajmljenih automobila sa 55 na 30 posto. Ovaj novi trend u potpunosti je izmijenio način na koji putnici dolaze na aerodrome, posebno u velikim središtima. Na aerodromu San Francisco upotreba takvih aplikacija sedmerostruko se povećala u tom istom periodu, dok su klasični taksiji izgubili oko polovice svog posla. 

Promo Čak 170.000 turista koristilo je Uber na hrvatskoj obali

Aerodromi ovise o tim prihodima parkiranja i iznajmljivanja automobila. Uber i Lyft ne zarađuju toliko novca aerodromima koliko im prihoda mogu donijeti privatni automobili, ili taksiji. Gledajući poslovanje sedam glavnim aerodroma u Americi, Australiji, Velikoj Britaniji i Singapuru, LEK Consulting, saznaje kako je svaki taksi aerodromu donio prosječno oko 3,50 dolara prihoda. A oni od taksija poput Ubera zarađuju oko 2,90 dolara. 

Puno će gore biti kada dođu autonomni automobili, tj. automobili bez vozača, koji bi se sami trebali odvesti dalje nakon što ostave putnike na aerodromu. Velika će to biti prijetnja načinu zarade i prihodima aerodroma, a možda čak već i od sljedećeg mjeseca, s obzirom na neke najave kako Google planira takvu uslugu pokrenuti sljedećeg mjeseca u Phoenixu.

LEK Consulting predlaže da zračne luke izgubljeni novac nadoknade iskorištavanjem povećanja usluga Ubera i Lyfta te smisle kreativne načine zarađivanja od njihovog ostavljanja putnika. Jedna od tih ideja je i "dinamično naplaćivanje", po kojem bi se drugačiji iznosi plaćali ovisno o trenutku u danu, i mjestu ostavljanja. Što znači da će ostavljanje najbliže ulasku u zračnu luku biti i najskuplje. No vjerojatno mnogim putnicima neće biti problem platiti tu cijenu, s obzirom na druge alternative.

Moglo bi se to gledati i kao zloupotreba vlasništva nad površinom oko terminala i izvlačenje još novca od putnika. 

Vlade u mnogim zemljama već su zabrinute oko povećanja prometa i zagađenja na koje utječe i povećanje Uberovih automobila. Radi se na tome da se poveća upotreba javnog, gradskog prijevoza. Na londonskom aerodromu Heathrow, planira se pomaknuti mjesta za ostavljanje putnika, za Uber i taksije, što dalje od terminala. Tako se nadaju potaknuli putnike na korištenje javnog prijevoza. Ako se ta ideja proširi svijetom, pokušaj da zarade nešto od takvih aplikacija mogao bi biti samo privremena aktivnost.

Posjeti Express