"Vrijeme je da vlasti unište Facebook"
Njih su dvoje bili nerazdvojni, i stvorili društvenu mrežu koja je prerasla malu studentsku sobu i postala veliki div, danas gotovo neophodan alat. Chris Hughes Facebook je napustio 2007. godine, sada u svom opširnom tekstu na The New York Timesu najavljuje kako je stiglo vrijeme da se "Facebook rastavi".
Marka Zuckerberga koji upravlja i kreira politiku Facebooka, Instagrama i WhatsAppa opisat će dobrom i ljubaznom osobom. No reći će kako ga ljuti vidjeti u što se pretvorio čovjek s kojim je studirao, čovjek koji se zaljubio u svoju današnju suprugu u redu za wc na jednom tulumu, i koji je spavao na madracu u malom apartmanu godinama nakon što si je mogao priuštiti puno više.
"Ljut sam što je zbog svog fokusa na rast žrtvovao sigurnost i ljudskost zbog klikova. Razočaran sam u samog sebe i rani tim Facebooka jer nismo više razmišljali o tome kako bi algoritmi News Feeda mogli izmijeniti našu kulturu, utjecati na izbore i na moć koju danas imaju vođe nekih zemalja. I brine me što se Mark okružio sa timom koji podržava njegova uvjerenja, umjesto da ih propitkuju", napisao je.
Vlada mora tražiti njegovu odgovorenost, smatra, a ne se zakopavati u svijet tehnologije kojeg zapravo ne razumiju. Na to je i računao, piše.
"Njegova moć je bez presedana i nije američka. Došlo je vrijeme da 'rastavimo' Facebook. Već imamo alate koji su nam potrebni da provjerimo dominaciju Facebooka, no čini se kako smo samo na njih zaboravili", smatra.
Od njihovih skromnih početaka i trenutaka kada su čuli vijest da je Rupert Murdoch kupio MySpace za 580 milijuna, koji im je bio najveće konkurencija te 2005. godine, Zuckerberg je upotrebljavao riječ "dominacija" kako bi opisao njihove ambicije.
"Nije u tome bilo ironije, ili poniznosti. Tada smo se natjecali sa nizom društvenih mreža, ne samo MySpaceom, već i Friendster, Twitter, Tumblr, LiveJournal i drugima. Pritisak da budemo bolji od njih potaknuo je inovaciju i doveo do razvoja niza obilježja koje Facebook dana sima: jednostavnost, predivno sučelje, News Feed i dr.", naglašava.
Tada su zapošljavali oko 50 ljudi, i već je tada Zuckerberg bio opterećen uspjehom zbog tih ljudi koji za njih rade. Bila je to nezaustavljiva potreba.
Danas je Facebook vrijedan 500 milijardi dolara, i upravlja sa 80 posto svjetske društvene mreže. Snažan je to monopol koji je izbrisao svoje rivale, bez obzira na prošlogodišnji krizu čije posljedice se osjećaju i danas.
Njihova dominacija vidi se i po statistici korištenja, po kojoj je Facebook daleko iznad svih. Nakon afere Cambridge Analytica mnogi su razmišljali o brisanju svog računa na ovoj društvenoj mreži, no unatoč pokretu Delete Facebook, broj odlazaka bio je malen, jer zapravo ne postoji alternativa koja bi Facebook mogla, u toj mjeri, zamijeniti.
Stižu najave kako će Savezna trgovinska komisija SAD-a kazniti Facebook s iznosom od tri do pet milijardi dolara, što je zapravo minorna cijena za ono što se dogodilo. No, smatra Hughes, njihova najveća greška bila je što su dozvolili da Facebook stekne Instagram i WhatsApp.
"Ne krivim Marka zbog njegove potrebe za dominacijom. Pokazao se ništa manje opakim od niza talentiranih poduzetnika. No kreirao je gorostasa koji se ističe", napisao je.
Najproblematičniji dio njihove moći je Markova kontrola govora, naglašava, što se može vidjeti po načinima na kojima se pristupa sadržaju. Smatra kako je potrebna snažna regulatorna agencija koja će kontrolirati tehnološke kompanije.
"Mark Zuckerberg ne može popraviti Facebook, no to može Vlada", naglašava.