Bandićeva 'žičara od zlata' - koštat će 803 milijuna kuna!

Goran Stanzl (PIXSELL)
Milan Bandić će na zagrebačku žičaru potrošiti koliko i u godinu dana za sve ceste u Zagrebu
Vidi originalni članak

Pa za tu cijenu ćemo još imati žičaru do Mađarske, preuveličao je zagrebački zastupnik Tomislav Stojak svoju kritiku Milanu Bandiću. 

Ali iako je kritika preuveličana, cijena zagrebačke žičare i s njom povezane infrastrukture raste iz mjeseca iz mjesec. A s tom aferom sa zagrebačkog se Sljemena kotrlja potencijalna afera s vrijednim zemljištem površine 80.000 kvadrata.

Žičaru je Milan Bandić želio ostaviti Zagrebu kao jedan od projekata po kojima će ga zapamtiti. Zato je i projektirana izuzetno “luksuzno”. Gondole koje će voziti na 1000 metara visok vrh Medvednice bit će grijane, s udobnim sjedalima i svaki sat će moći prevesti 1500 ljudi. Donja stanica žičare neće biti samo funkcionalni ulaz.

Korupcija Bandićevi plaćenici: Nisu samo vlasnici Adventa, još je gore...

Dapače, na 6000 četvornih metara nadzemno će se smjestiti i svojevrsni trgovački centar, postaje za pranje bicikala, ski servisi, dućani s hranom... U podzemlju će biti garaža za čak 350 automobila. Gradi se i međupostaja na Brestovcu koja rapidno diže vrijednost zemljišta u vlasništvu bolnice Srebrnjak, čiji ravnatelj Boro Nogalo je naprasno smijenjen. 

Ali ukupna cijena žičare i popratnih sadržaja rapidno raste. Kad je stara žičara uklonjena prije 12 godina, procjene nove su bile oko 200 milijuna kuna maksimalno. Pa se prije pet godina spominjala cijena od 324 milijuna kuna.

Na kraju su raspisani odvojeni natječaji za gradnju postaja i stupova, te za gondole i popratnu opremu. Grad na čelu s Bandićem računao je da će cijena gradnje postaja biti maksimalno 250 milijuna kuna bez PDV-a. Sve ponude su probile taj iznos. Gondole i oprema su ugovoreni na 111,5 milijuna kuna.

Kako bismo jasnije prikazali sve troškove, računat ćemo samo ukupne iznose s PDV-om. Kad je Milan Bandić sjeo u bager i zakopao temelj za žičaru, ona je trebala s PDV-om stajati 523 milijuna kuna. Ugovor za gradnju postaja dobio je GIP Pionir, a opremu austrijski Doppelmayr.

Pionir je pobijedio na natječaju, a tvrtka je godinama u izvrsnim odnosima s gradskom upravom. Unutar grupe tvrtke s Pionirom je povezano još tvrtki, poput Munisa i Parona. S Munisom je Zagreb napravio milijunske zamjene zemljišta. Paron je investitor zgrade u kojoj je Uskok utvrdio da je Bandićev tajni stan, a i za izbore je Bandićev stožer bio u njihovim prostorima.

To je samo dio poveznica. Možda je zato direktor i suvlasnik tvrtke Ranko Predović došao na potpisivanje ugovora odjeven kao radnik, s kapom i vojničkom jaknom. Nije rekao ni riječi, kao što i inače nikad, baš nikad javno ne istupa. 

Ali cijena od 523 milijuna kuna je već narasla. Kako su nam službeno potvrdili iz Zagreba, dosad su potpisana tri aneksa s GIP Pionirom i još dva s Doppelmayrom. S tim aneksima ukupna cijena je porasla na 625 milijuna kuna!

Iz Grada se pravdaju  da nije došlo do poskupljenja, nego dodatnih radova, ali službeno nisu obrazložili što je to točno građeno. Samo neslužbeno doznajemo da je projektant zaboravio neke nužne stvari, poput elektroenergetskih kabela!

Secirali smo ga Ovako je Bandić zaduživao ljude, a sad prijeti crnom knjigom

Ali tu nije kraj troškovima. Ovaj tjedan Grad je dopustio ZET-u zaduženje od čak 537 milijuna kuna jer će toliko iznositi radovi bez PDV-a. S PDV-om se cijena žičare penje na čak 672 milijuna kuna. 

- Taj iznos obuhvaća sve poslove, od gradnje žičare, nabave i ugradnje opreme, nadzor, projektantski nadzor i ostalo, od priključka vode i odvodnje, priključka struje, sanacije klizišta i slično - odgovorili su nam iz Grada Zagreba.

Ali ni to nije sve. Na zaduženje će Grad Zagreb kroz 15 godina otplate kredita platiti 112 milijuna kuna. Odvojeno od ovih radova, Grad je upravo potpisao ugovor za gradnju rotora kraj donje postaje, ali i gradnju novog sustava sanitarne odvodnje s vrha Sljemena.

Oba ugovora je dobio Pionir, a s PDV-om su vrijedni 19 milijuna kuna. Dodajmo te radove i kamate i već smo na 803 milijuna kuna. Grad Zagreb će sljedeće godine u sve ostale prometnice i komunalnu gradnju u cijelom gradu potrošiti 786 milijuna kuna, dakle manje nego što će stajati žičara!

Ovo su troškovi koje smo pobrojili i za koje znamo iznose, ali postoje i drugi budući troškovi povezani sa žičarom koji još nisu riješeni.

"Zemljišta oko donje stanice žičare, gdje će se sagraditi rotor u vrijednosti od sedam milijuna kuna, u privatnom su vlasništvu. Parkinzi trebaju biti od obližnjeg Konzuma, gdje će se sagraditi cesta za ulaz u parking pa sve do Gračanske ceste ispred same postaje. Tu se Zagreb htio upisati na zemljišta, ali ga je sud odbio. Kraj ulaza u novu garažu donje stanice Grad je vlasnicima ponudio vrlo nisku ponudu, što su oni odbili, pa su u pregovorima", rekao je Marijan Kos (HDZ), predsjednik Mjesnog odbora Gračani.

Nema nikakve sumnje da će megaprojekt žičare dovesti tisuće novih ljudi na Zagrebačku goru, a to bi moglo donijeti i preporod te privući investitore na zapušteni pansion Medvednica i još jedan zatvoreni planinarski dom. Međutim, pravi misterij je što se sprema za sanatorij Brestovac. 

"Kad je prije nepunih dvije godine Bolnica Srebrnjak postala vlasnik 80.000 kvadrata u Brestovcu, naivno sam se sav sretan pohvalio predsjednici upravnog vijeća, profesorici Stavljenić Rukavina, rekavši da sad tamo možemo raditi neki koristan projekt za naše građane, ali i šire. No rekla mi je uz značajni smiješak, citiram, ‘samo se vi nadajte, samo se igrajte’. Jasno mi je dala do znanja da o tome odlučuju oni u Gradu", priča nam nedavno smijenjeni ravnatelj Bolnice Srebrnjak, doc. dr. Boro Nogalo.

POTEMKINOVO SELO Bandićeve skele: Drži ih dvije godine, ništa nije sanirano

I tako su, kaže, čekali da ga se riješe, jer on je sitna riba i ne pristaje ni na kakve mutne kombinacije. U bolnicu je, ističe, prije godinu dana iz Gradskog ureda za zdravstvo stigao službeni upit imaju li na Srebrnjaku kakvu ideju što napraviti sa starom bolnicom Brestovac.

Nogalo je sa svojim timom dao izraditi projektni prijedlog, koji je i poslao Gradu, a imao je viziju centra koji bi bio zdravstveni, medicinski, rehabilitacijski, sportski, ali i obiteljski.

Dakle, kombinacija top medicine, rehabilitacije i sporta, idealna za zdravstveni turizam, ali i za građane Hrvatske koji bi tamo dolazili na uputnicu. Jer podneblje podsljemenske zone oko Brestovca, ističe doc. dr. Nogalo, idealno je za liječenje i rehabilitaciju astmatičara i plućnih bolesnika.

Klima je savršena, nema zagađenja niti naglih kolebanja temperature, prisutna je idealna količina vlage, a tu je i povoljna ruža vjetrova.

Uostalom, poznati liječnik Milivoj Dežman s razlogom je davnih dana sagradio sanatorij Brestovac upravo na toj poziciji kako bi se njegova životna ljubav Ljerka Šram u sanatoriju liječila od tuberkuloze.

Nogalo je zamislio u budućem centru i sportsku rehabilitaciju, bazene te niz sadržaja koji bi bili od velike koristi društvu, uz činjenicu da bi stranci također dolazili u centar i plaćali za pružene usluge.

Planirao je da se novac za budući centar dobije iz EU fondova, baš kao što su se na Srebrnjaku izborili za vrhunski projekt Dječje translacijske medicine vrijedan 60 milijuna eura i za koji dr. Nogalo kaže da interesne skupine sad žele ukrasti desetogodišnji trud tima sa Srebrnjaka.

Centar je bio planiran gotovo u postojećim gabaritima starog sanatorija, što je oko 15 tisuća kvadrata. Nogalu se nakon slanja projektnog prijedloga nikad više nitko iz Grada nije javio. 

A je li ikad bilo ikakve zamjene zemljišta?

"Preko mene i bolnice sigurno nikad nikakva zamjena parcela nije napravljena. Ako se tako nešto i dogodilo, to je bilo bez znanja bolnice", govori doc. dr. Nogalo.

Čuo je i on, ističe, mnogo kuloarskih priča o privatnim interesima, spominjala su se kojekakva zvučna imena, ali nikad nitko od tih ljudi nije kontaktirao njega osobno niti išta tražio.

Odani ljudi Mikijeva četvorka: Tko su ljudi kojima Bandić psuje majku

Generalno, Nogalo nema ništa protiv da projekt Brestovac bude i privatno ulaganje ili neki oblik javno-privatnog partnerstva, ali samo pod uvjetom da u tom slučaju korist imaju društvo, pacijenti i Bolnica Srebrnjak, koja je vlasnik zemljišta.

Javnost je dovoljno jaka, smatra ovaj liječnik, da ne dopusti da ova vrijedna zemljišta odu nekome za sitne novce i da pritom društvo od toga nema nikakve koristi.

A vrijednih 80.000 kvadrata u Brestovcu nekad je davno, još od pedesetih godina prošlog stoljeća, bilo u vlasništvu Zavoda za tuberkulozu, koji više ne postoji. Sačinjavale su ga četiri ustanove - Brestovac (koji više nije radio), Bolnica Srebrnjak, Specijalna bolnica za plućne bolesti u Rockefellerovoj i Poliklinika za bolesti dišnog sustava.

Devedesetih se otvorila priča o tome hoće li se zemljište u Brestovcu dijeliti na jednake dijelove pa da svaka od ove još postojeće tri ustanove dobije dio vlasništva ili će se stvar pojednostaviti i sve dati jednoj ustanovi.

Na kraju je vlasnik postala Bolnica Srebrnjak, kako smo već spomenuli, prije nepune dvije godine. Grad je u međuvremenu isplanirao da će na trasi nove žičare napraviti međupostaju Brestovac. Je li vrijedna parcela zapravo bila razlog planiranja te međupostaje?

"A koja druga logika može tu biti? Ja nisam predlagao postaju žičare, samo projekt za centar i cestu do njega. A gradonačelnik Bandić zna zašto je isplanirao da trasa žičare prolazi kroz Brestovac", tumači nam doc. dr. Nogalo, koji proživljava prilično teške dane.

Posjeti Express