Borbeni poklič ‘Uz Boga za oružje i protiv abortusa’

JONATHAN ERNST/REUTERS/PIXSELL
Uoči božićnih blagdana Amerika se uglavnom koncentrirala na zapaljiva društevna pitanja - pravo na slobodno posjedovanje oružja i ograničavanje abortusa, što je tema Vrhovnog suda
Vidi originalni članak

Bio je to buran tjedan u Sjedinjenim Američkim Državama, a velik dio vijesti se predosjećao. Objavljeno je da su američke obavještajne službe zaključile kako Rusija, koja trenutno ima vojnike i naoružanje nagomilane blizu granice s Ukrajinom, zapravo namjerava napasti u sljedeća dva mjeseca. Europski saveznici očito još procjenjuju da bi napad bio previše rizičan za Rusiju i da Putin vjerojatno koristi taktiku zastrašivanja kako bi izvukao političke ustupke. Međutim, međunarodne napetosti vjerojatno će ostati iznimno visoke sve dok su ruske snage u poziciji za napad. Druga uznemirujuća vijest bila je početak i širenje omikron varijante bolesti Covid-19. U posljednjih tjedan dana pozornost javnosti privukle su i vijesti vezane za dva društveno najspornija pitanja u SAD-u, oružje i pobačaj. Šokantan zločin dogodio se u srednjoj školi u Michiganu 30. studenoga, gdje je 15-godišnji dječak otvorio vatru na kolege iz razreda, ubivši četvero i ranivši sedmero. Njegovi roditelji optuženi su kao sudionici jer su samo nekoliko dana prije toga kupili sinu oružje kao rani božićni dar. Zatim je sljedećeg dana u Washingtonu Vrhovni sud SAD-a održao javnu raspravu koja je dala sve naznake da bi većina sudaca uskoro mogla donijeti odluku koja bi mogla radikalno promijeniti pravni status i praksu pobačaja u Sjedinjenim Državama. Za konzervativne evanđeoske kršćane “Bog, oružje i pobačaj” odavno su borbeni poklič. Ljubavna veza s oružjem milijuna samoproglašenih kršćana mora se činiti još više zbunjujućom s obzirom na Kristovu poruku o nenasilju i neotporu. Općenito objašnjenje leži u duboko ukorijenjenom pograničnome mentalitetu i vjeri nacije u odlučni individualizam. Štoviše, mnogi američki kršćani doživljavaju svoju religiju u društvenom smislu kao duhovni poziv. Konkretno, osjećaju se kao skupina ugrožena društvenim promjenama koje potkopavaju tradicionalne načine i uvjerenja vezana za seks, spol i s njima povezana pitanja. Oružje je nekako povezano s njihovim osjećajem sebe kao uzdrmane zajednice, a pobačaj smatraju znakom sekularizirajuće svjetske moralne izopačenosti.

Ubojstva u školi u Michiganu izazvala su veliko zaprepaštenje i hitne pozive na razumne mjere kontrole oružja, ali vjerojatno se ništa neće dogoditi. Republikansko protivljenje gotovo svakom obliku kontrole oružja postalo je sve više ukorijenjeno i podržava ga sad očito konzervativna većina na Vrhovnom sudu. To je zahvaljujući Donaldu Trumpu, dugogodišnjem pristaši prava na pobačaj, koji je ipak obećao imenovati konzervativne suce pristaše pokreta za život u Vrhovni sud u zamjenu za bezuvjetnu podršku evanđeoskih i konzervativnih katoličkih birača.

Ispitivanje Vrhovnog suda 1. prosinca organizirano je kako bi se razmotrio slučaj države Mississippi koji bi zabranio pobačaje nakon 15 tjedana trudnoće. Prema značajnoj presudi Vrhovnog suda iz 1974. godine, pobačaj je uspostavljen kao ustavno pravo do 24. tjedna (nasuprot tome, većina europskih zemalja dopušta neograničen pobačaj tijekom 12-15 tjedana trudnoće). Na temelju izjava sudaca tijekom rasprave, čini se vjerojatnim da će sud doista poštovati zakon Mississippija i čak je moguće da bi mogao ukinuti odluku iz 1974. Zaključak je da u sljedećoj godini pobačaj u Sjedinjenim Državama može prestati imati nacionalnu pravnu zaštitu i vjerojatno će biti učinkovito ograničen, ako ne i ukinut, u gotovo polovici od 50 država - ženama u tim dijelovima zemlje slijede nevolje, posebno onima koje si ne mogu priuštiti putovanje kako bi obavile potreban pobačaj negdje drugdje. Kao katolik, pratio sam to pitanje s posebnim zanimanjem. Katolički je nauk da ljudski život počinje začećem i da je pobačaj moralno nedopustiv za vjernike. Američki katolici, međutim, podijeljeni su u tome treba li pobačaj biti legalan, a jasna većina ga podržava. No crkvena hijerarhija i konzervativni katolici traže njegovo ukidanje i sklopili su faustovsku nagodbu s Trumpom, koji je svoj dio dogovora izvršio imenovanjem u Vrhovni sud tri katolička suca koji su pristaše pokreta za život. Bez obzira na posljedice za naciju, čini mi se s prošlotjednog ispitivanja na sudu da su biskupi dobili okladu na Trumpa.

Oni žale što je Trump izgubio izbore 2020., što je dovelo do situacije koju konzervativna hijerarhija smatra skandaloznom: sadašnji predsjednik u Bijeloj kući je pobožan, aktivni katolik. Njihova reakcija bila je ulaganje napora da se katolički političari koji se zalažu za pravo na izbor - uključujući predsjednika Bidena - proglase neprihvatljivima za primanje pričesti na misi. Međutim, događa se i da mnogi konzervativni katolički biskupi preziru papu Franju jednako kao gospodina Bidena. Zbog toga nije trebalo biti potpuno iznenađujuće da je Vatikan napao inicijativu američkih biskupa, čak osporavajući njihov stav da je pobačaj “vodeće” moralno pitanje. Izjava o pričesti koju su konačno dali prije dva tjedna u potpunosti je ublažila one prethodne i djelovala poput analgetika. Joe Biden tako nastavlja dolaziti na misu nedjeljom te on i dalje prima ono što je papa Franjo nazvao “ne nagradom svetaca nego kruhom grešnika”.

Posjeti Express