Hrvatska taktika napada: Kako kanader gasi požar?

Miroslav Lelas/PIXSELL
Od Skradina do Smokovića, Hrvatska je u plamenu i samo kanaderi mogu spasiti stvar, kažu i sami vatrogasci. Otkrivamo najučinkovitiji način na koji hrvatski piloti uspijevaju izaći na kraj s velikim požarima
Vidi originalni članak

Samo je zrakoplov brži od požara, kažu hrvatski vatrogasci za Express. Dok ga oni dočekuju na rubovima, kanaderi su ti koji ga gađaju ‘u čelo’ i sijeku njegovo širenje. Vatrogasci zapovjednici prolaze zato detaljnu obuku kako bi koordinirali gašenje što je najvidljivije na dalmatinskoj obali. No gašenje slanom vodom zahtijeva češće održavanje protupožarne eskadrile.

Hrvatska ima ukupno 12 kanadera i Airtraktora, ali zbog održavanja najčešće nisu svi u funkciji. Takozvana ‘hrvatska taktika gašenja’  podrazumijeva napad na ‘čelo požara’ svim raspoloživim sredstvima. Osim što štite okolinu, time štede tehniku od višesatnog habanja, a pilotske posade od umora. Kanaderima u svijetu zato nema alternative i nezamjenjiv je u napadima na vatru prije nego što poveća brzinu kretanja. Samo iz zraka mogu se gasiti nepristupačna područja i u malom vremenu ispustiti izuzetno veliku količinu vode. Njihov učinak je kumulativan pa su tako četiri kanadera u poslu osam puta učinkovitija od jednog.

1.

Piloti se nalaze u plavoj, žutoj ili crvenoj pripravnosti za akciju. Podrazumijevaju spremnost za akciju od dva sata do 10 minuta.

2.

Dok su tehnički spremni za let, zadnja informacija koja im dolazi je lokacija požara. Provjeravaju ima li dalekovoda, ali i kakvo je vrijeme.

3.

Prije ikakvog udara posada kanadera provodi izviđanje iz zraka. Provjeravaju smjer vjetra, udaljenost od mora/jezera i smjer ‘udara’.

4.

Dolaskom na odredište akcija se koordinira s vatrogasnim zapovjednikom na terenu. Ako je više kanadera u akciji, avionima zapovjeda vođa taktičke skupine.

5.

Visina letenja odabire se ovisno o zemljopisnim značajkama. Trebaju što bolju preglednost uz što manje potrebno vrijeme za penjanje na visinu rute i spuštanje prema požaru.

6.

Pilot dogovara taktiku: bočni napad, serija iza, kuka, uski V, široki V, kut vezivanja, napad na točkasto žarište, predobrada, ograničavanje, paralelne crte ili ih kombinira.

7.

Vodene bombe bacaju u smjeru širenja požara na čelo, kad je god moguće na čelo s leđa (iz opožarenog područja). Tako se izbjegava ulazak u dim i smanjuje se zadimljenje.

8.

Veći broj kanadera sprečava poništavanje uporabe vodenih bombi. Ako je razmak predug, teško je suziti frontu. Jedna bomba prekriva pola nogometnog igrališta.

9.

Nakon gašenja kanader iznova puni spremnike na moru/jezeru. Za to mu treba 1340 metara vodene površine. Oko 6100 litara vode skupi u 12 sekundi.

10.

Nova koordinacija, novo bacanje bombi. U posljednje vrijeme piloti izbjegavaju civilne dronove koji snimaju požarište. Ugrožavaju im misiju, a mogu ih i srušiti.

 

Zanimljivo o kanaderu:

  • 28,38 metara raspon je krila kanadera CL-415. Pogone ga dva motora, svaki snage 2360 KS
  • 71.890 kuna je cijena sata leta kanadera. Angažiranjem više njih smanjuju dugotrajne letove
  • 6130 litara vode izbaci kanader u jednoj bombi. Može pokriti područje kao pola nogometnog terena

 

Posjeti Express