Japanci imaju piva za još dva dana: Kraljevstvo za limenku
Tko voli doma napraviti zalihe piva za slučaj "ako zarati", dobro je učinio. Japan se suočava s krizom bez presedana jer bi uskoro mogao ostati bez svog najpopularnijeg piva, Asahi Super Dry. Razlog nije neuspjela žetva ili problem u proizvodnji, već razorni cyber napad koji je paralizirao poslovanje pivarskog diva Asahi Group Holdings, zaustavio proizvodnju u gotovo svim domaćim tvornicama i pokrenuo lančanu reakciju koja prijeti ostaviti police trgovina i točionike barova praznima. Asahi svaki dan proda više od 200.000 boca ili limenki piva u Japanu, po prosječnoj cijeni od 1,1 do 1,3 eura u trgovini odnosno više od tri eura u kafićima.
Napad, za koji se sumnja da je djelo ransomware skupine, pogodio je ključne informatičke sustave tvrtke, onemogućivši obradu narudžbi i organizaciju isporuka. Dok se Asahi bori s posljedicama i pokušava uspostaviti alternativne, ručne metode poslovanja, trgovci na malo, ugostitelji i milijuni vjernih potrošača sa strepnjom gledaju u zalihe koje se tope iz sata u sat. Kriza je postala nacionalna tema, služeći kao bolno upozorenje o ranjivosti modernih lanaca opskrbe.
Kriza je započela u ponedjeljak kada je Asahi objavio da su njegovi sustavi za naručivanje i otpremu u Japanu pretrpjeli potpuni kolaps. Iako proizvodni pogoni sami po sebi nisu bili izravno pogođeni napadom, tvrtka je bila prisiljena zaustaviti rad u većini od svojih 30 tvornica diljem zemlje. Jednostavno rečeno, bez funkcionalnog sustava za otpremu, proizvedeno pivo nije imalo kamo otići. "U ovom trenutku ne nazire se trenutačni oporavak našeg sustava", izjavio je glasnogovornik tvrtke za Agence France-Presse. "Redovne isporuke ostaju obustavljene."
Posljedice su bile trenutačne i drastične. Tvrtka više nije mogla primati e-mailove izvan vlastite mreže, a služba za korisnike je suspendirana. Zaposlenici su bili prisiljeni vratiti se desetljećima u prošlost, primajući narudžbe telefonski i obrađujući ih ručno na papiru. Asahi je pokrenuo pilot-projekt kako bi testirao izvedivost takvog sustava u malom opsegu, no jasno je da takav pristup ne može zamijeniti učinkovitost automatiziranih digitalnih procesa koji dnevno upravljaju distribucijom milijuna litara pića. Tvrtka je potvrdila da je incident prijavila tokijskoj policiji i da surađuje s vlastima u istrazi. Iako su izjavili da podaci o kupcima nisu kompromitirani, u kasnijim izjavama spomenuli su da istraga provjerava tragove koji upućuju na "potencijalni neovlašteni prijenos podataka". Otkrivanje detalja o samom napadu je ograničeno kako bi se spriječila daljnja šteta.
Ima piva za još dva dana
Upozorenja o nestašici brzo su se proširila Japanom. Prema izvješću Financial Timesa, zalihe najprodavanijeg piva, Asahi Super Dry, mogle bi presušiti u roku od samo dva do tri dana. Veliki maloprodajni lanci, stupovi japanske potrošačke kulture, prvi su oglasili alarm. "Ovo utječe na sve", rekao je izvršni direktor jednog od najvećih japanskih trgovačkih lanaca. "Mislim da ćemo uskoro ostati bez proizvoda. Što se tiče Super Dryja, mislim da će nestati sa supermarketa za dva-tri dana, a Asahijevi prehrambeni proizvodi za otprilike tjedan dana."
Divovi poput i FamilyMart obavijestili su svoje kupce da očekuju nestašice. Lawson je upozorio da bi zalihe Asahijevih proizvoda mogle postati kritične "već od sutra". Neki su, poput online trgovine supermarketa Aeon, privremeno obustavili prodaju Asahijevog piva i bezalkoholnih pića. Problem se nije zaustavio na trgovinama. Tradicionalne japanske gostionice, *izakaye*, koje uvelike ovise o točenom i flaširanom Super Dryju, suočene su s teškim izborom: pronaći alternativnog dobavljača ili razočarati svoje stalne goste. Lanci restorana poput Marugen Ramen i Kisoji razmatraju prelazak na konkurentske brendove kao što su Kirin ili Suntory, iako priznaju da su mnogi kupci izrazito lojalni specifičnom, "super suhom" okusu Asahija.
Više od piva
Asahi Super Dry nije samo pivo; to je kulturni fenomen u Japanu. S više od 73 milijuna prodanih sanduka prošle godine, ono je neizostavan dio društvenih okupljanja, poslovnih večera i opuštanja nakon napornog dana. Njegov potencijalni nestanak s tržišta stoga ima i simboličku težinu.
Ovaj incident također baca svjetlo na rastući problem cyber sigurnosti u Japanu. Prema podacima Nacionalne policijske agencije, u prvoj polovici 2025. zabilježeno je 116 slučajeva ransomware napada, što je izjednačenje rekordnog broja za šestomjesečno razdoblje. Stručnjaci za cyber sigurnost upozoravaju da su japanske tvrtke postale privlačne mete zbog percipiranih slabosti u obrani i sklonosti plaćanju otkupnine kako bi se izbjegao prekid poslovanja. U strahu od sve većih prijetnji, Japan je u svibnju donio zakon koji vladi daje veće ovlasti za proaktivnu borbu protiv cyber kriminalaca.
Osim piva, pogođeni su i drugi Asahijevi proizvodi, uključujući Nikka viski, bezalkoholna pića, pa čak i proizvode koje proizvode za privatne marke, poput čajeva za FamilyMart. Tvrtka je bila prisiljena na neodređeno vrijeme odgoditi lansiranje desetak novih proizvoda, uključujući voćne sokove i proteinske pločice.
Dok se tvrtka bori s posljedicama napada, mnogi se pitaju o korijenima ovog giganta. Povijest Asahi Group Holdingsa( seže u 1889. godinu, kada je osnovana Osaka Brewery. Ključni trenutak dogodio se 1987. lansiranjem Asahi Super Dry piva, proizvoda koji je svojim inovativnim okusom revolucionirao japansko tržište i postavio tvrtku na put globalnog uspjeha.
Danas je Asahi globalna korporacija čiji portfelj uključuje poznate svjetske brendove poput Peroni, Grolsch i Pilsner Urquell. Srećom, međunarodno poslovanje nije pogođeno ovim napadom. Suprotno uvriježenom mišljenju da iza takvih tradicionalnih kompanija stoji jedna obitelj, Asahi je danas javno trgovačko društvo. Njegova vlasnička struktura je disperzirana među velikim institucionalnim investitorima kao što su Nomura Asset Management i Mitsubishi UFJ Asset Management.
Dok se Asahi bori za ponovnu uspostavu kontrole nad svojim operacijama, cijeli Japan s nestrpljenjem iščekuje ishod. Ovaj napad nije samo priča o nestašici piva; to je studija slučaja o krhkosti globalnih lanaca opskrbe u digitalnom dobu i podsjetnik da se prijetnje 21. stoljeća mogu manifestirati na najneočekivanijim mjestima pa čak i na praznim policama s omiljenim pićem.
-
FELJTON: SRĐAN MLAĐANHrvatski monstrum broj 1: Ubio troje do 21. godine, a u zatvoru imao listu za odstrel
-
NISKraj za Srbiju! Susjedi doživjeli energetski kolaps
-
SVJEDOK IZRUČENJASlobin posljednji let: 'Tražio me cigaretu, rekao sam mu da nije više glavni'
-
DOLAZI U HRVATSKUHtjeli su mu zabraniti nastup u pulskoj Areni, a nije Thompson. Sjećate li se što je bilo?
-
JEZIVA PRIČAČasne bi majci rekle da je dijete umrlo, a onda bi ga prodale. Krađe su trajale desetljećima