Labrović odlazi: "Nema više smisla raditi u Hrvatskoj"

Davor Puklavec/PIXSELL
Siniša Labrović, provokativni umjetnik, odlučio je napustiti Hrvatsku iz ekonomskih i obiteljskih razloga
Vidi originalni članak

Siniša Labrović, slobodni umjetnik i performer, napustio je Hrvatsku. Naveo je da je primarni razlog - obiteljski. Za n1 je rekao da već godinama sa suprugom ne može živjeti obiteljskim životom jer je ona u Vinkovcima, a on u Zagrebu, a zbog pravnih  krivina, koje se tumače kako kome paše, odnosno, kakvu tko ima vezu, ne vidi da bi se to u skoroj budućnosti moglo promijeniti:

Primarni motiv je obiteljski. Žena i ja smo zadnjih 11 godina veze i osam godina braka živjeli razdvojeno. Ona u Vinkovcima, a ja sam uglavnom bio u Zagrebu. Na jednom performansu u Beču sreo sam sreo Andreja Mirčeva koji je dao otkaz na osječkoj Akademiji i rekao mi je da postoji velika potražnja za tetama u vrtiću u Berlinu. Nama se činilo da bi moja žena sa svojim pedagoškim iskustvom mogla s vremenom dobiti taj posao. Ovo ovdje što nam se događalo je s vremenom doseglo razinu izdržljivosti, postalo je teško i ponižavajuće na ovaj način živjeti, u Hrvatskoj, ali i u tom obliku veze.

On je sit... Bozanić se ne usudi reći tko je kriv za odlazak Hrvata

Godinama je bezuspješno pokušala dobiti posao u Zagrebu, odvjetnica nam je rekla da u zakonu postoji odredba o spajanju obitelji. Kad smo se išli informirati u Grad, rekli su nam da taj paragraf nije obvezujući. Mislim da takvu pravnu smicalicu može smisliti samo hrvatski birokratski sotonistički um, jer jasno je zašto ta odredba stoji u zakonu. Ona ima funkciju membrane, s moje strane je nepropustan, ali kad u sustav treba ući netko tko ima vezu ili je dao dovoljno debelu plavu kuvertu, on će biti pripušten u sustav. Situacija na umjetničkoj sceni također ne obećava, vidljivo je tko preuzima sustav, koji je i prije bio užasno loš.

Očit je nalet desnice, ljudi koji su povezani s Crkvom. Ne vidim ovdje dugoročno perspektivu da žena i ja opstanemo. Ja ću zadržati veze s Hrvatskom, dolazit ću raditi ovdje i dalje, nije mi intencija prekidati sve veze, ali probat ćemo u Berlinu."
 
Siniša Labrović je prvu izložbu imao 2000. godine u Dubrovniku u galeriji Slavena Tolja. No, već pet godina kasnije za Sinišu Labrovića je saznao cijeli svijet. Referirajući se na tada još nevini reality show, u Zagrebu je strpao ovce u tor i 12 dana direktnim prijenosom putem interneta prikazivao što se događa u stadu. Publika je, kao i u pravom realityju, mogla glasovima birati konačnog pobjednika ili pobjednicu.

Vijest o njegovom radu 'Stado.org', prenijele su najveće medijske kuće i agencije poput Reutersa, BBC-a, Anse, New York Posta, Guardiana, Timesa, NBC-a, ABC-a i drugih. Unatoč svemu, Labrović  danas čak nema ni svoju web stranicu koja je prestala funkcionirati jer je, kako kaže, hosting poboljšao svoje usluge, a njegova je stranica pisana zastarjelim kompjutorskim jezikom, rekao je prije tri godine kad je već odavno govorio kako mu je, kao umjetniku, nepodnošljivo živjeti u egzistencijalnoj neizvjesnosti. Prije tri godine u tjedniku Express je rekao:

"Biti slobodni umjetni k u Hrvatskoj nezahvalan je i nimalo unosan posao. Biti slobodni umjetnik koji žestoko kritizira razne društvene pojave kroz performanse, body art, video i fotografiju,  kao što  to ja radim, znači biti osuđen na egzistencijalni minimum."

Na pitanje novinara n1 o tome što misli o radu aktualne ministrice kulture Nine Koržinek Obuljen, Labrović je ogorčeno opisao njezin rad i kako se to konkretno odnosi na njega kao umjetnika:

"Da, to je gospođa koja se dobrim dijelom bavi mazanjem očiju, gospođa koja je nesposobna zaustaviti taj nalet. Zadnji primjer je smjena Nataše Rajković u SC-u, koja je izazvala niz drugih odlazaka i vjerojatno dolazi do promjene programa u toj instituciji. Kultura promjene je imala inovativan program, nije imala neku političku agendu, davala je mogućnost mladim umjetnicima da se izraze, da stvaraju, izlažu, plešu i glume. Očito je da niti to ne ide. 

Radi se jednostavno o preuzimanju institucija, a samim time se smanjuju mogućnosti rada za sve nas. Jedna od zadnjih ponuda koja mi je došla bila je od meni jako drage Art radionice Lazareti u Dubrovniku. Dobili smo kolega Sven Kolbučar i ja poziv za izložbu u studenom. Radilo se o honoraru od 1.200 kuna, a od mene se tražio ozbiljan jednomjesečni angažman. Otišao sam na stranice Grada Dubrovnika i vidio da im je proračun 575 milijuna kuna za ovu godinu.

Zašto odlaze? "Otišao sam, a u Hrvatsku ću se vratiti samo na godišnji"

Učinilo mi se da je možda vrijeme da odustanem i kažem - evo vama, radite vi. Nekih inicijativa ima, Ministarstvo kulture je raspisalo neki natječaj za potpore od milijun kuna. Mislim da većina viđenijih članova njene stranke ne sjeda s nekim za milijun kuna niti na kavu. Možda je milijun kuna koje je upumpala pohvalno, ali čini mi se da je to prije pranje ruku za sve poraze koji se događaju u vrijeme njenog mandata. 

U našim krugovima to je bilo razglašeno, a meni se više čini otužno i pogrešno. Ja se već godinama nisam natjecao na natječajima Grada Zagreba niti na natječajima Ministarstva kulture." 

Unazad desetak godina Siniša Labrović neprestano je gostovao u inozemstvu, bio gost mnogih najvećih festivala umjetnosti, od Velike Britanije do SAD-a. Posljednji performans u Zagrebu je pripremio tijekom prikupljanja potpisa za referendum protiv Istanbulske konvencije, kad je postavio štand na kojem je sakupljao potpise protiv kaznenog progona svećenika pedofila. 

Posjeti Express