MOL na kraju gasi i riječku rafineriju

Robert Anić/PIXSELL
Kad bi država dopustila prijevoz nafte od polja prema Rijeci naftovodom, Sisak bi se ugasio preko noći. Mađari se poigravaju s razjedinjenim hrvatskim političarima
Vidi originalni članak

Početkom ove godine ulazili smo u 13. godinu otkad je mađarski MOL postao strateški partner Vlade u Ini. Trinest godina je prošlo od ugovora kojim su se obvezali uložiti u rafinerije u Sisku i Rijeci i dalje razvijati Inu nakon što su inicijalno kupili 25 posto plus jednu dionicu. I onda je Vlada dobila pismo od MOL-a koje uopće nije izazvalo puno pozornosti u javnosti. Trinaest godina od neispunjene obveze ulaganja u rafinerije mediji otkrivaju kako je MOL postavio nekoliko uvjeta. I to tek da na životu ostavi rafineriju Rijeka sa 600 zaposlenih.

Ona u Sisku sa 650 zaposlenih je ionako predviđena za zatvaranje, odnosno pretvaranje ili u logistički centar ili biorafineriju. I ta prenamjena je, naravno, kao i obnova u Rijeci, na dugom štapu. U MOL-ovim uvjetima leži korijen drame koja je ovaj dan iskrsnula s brzinskim, noćnim prijevozom nafte željeznicom umjesto u rafineriju Sisak prema rafineriji Rijeka. MOL od Vlade zahtijeva da mu kroz cijevi državnog poduzeća Janaf omogući protok sirove nafte iz hrvatskih polja u Rijeku. Dosad je to svaka vlada, pa i ova na odlasku, odbijala i tako ostavljala rafineriju u Sisku na životu. Kad bi nafta išla kroz Janafove cijevi, rafinerija u Sisku bi se mogla ugasiti za nekoliko tjedana. Ina, odnosno MOL, nisu mogli na bilo koji drugi isplativi način preusmjeriti sirovu naftu u Rijeku. Osim naravno, željeznicom. Oblikom prijevoza koji je davno napušten za naftu, skup je i znatno nesigurniji. I u tom grmu leži zec. Tajnim, noćnim i uspješnim prijevozom 600 tona nafte od polja do Rijeke, MOL je našao alternativu državnim naftovodima i izbio iz ruke Vladin adut kojim je održavala Sisak na životu. Da bi sva nafta koja se proizvodi na hrvatskim poljima bila prevezena u Rijeku, potrebne su svakodnevne kompozicije.

Panenić: Ugasit će nas i gospodariti regijom

- Sljedeći vlak s naftom za Rijeku zaustavit ćemo na bilo koji način - poručio je jasno Predrag Sekulić, čelnik sindikata Nova solidarnost i šef stožera za obranu sisačke rafinerije. Ove godine će sisačka rafinerija raditi otprilike šest mjeseci. U njima je, kaže Sekulić, ostvaren pozitivni rezultat. MOL obećava da će uložiti 150 milijuna eura u Sisak kako bi osigurali druge namjene osim prerađivanja sirove nafte. Opcije su logistički centar i/ili postrojenje za biogorivo. Međutim, Sekulić u to ne vjeruje. Kaže da nema nikakvih razrađenih konkretnih planova. Da bi pola Hrvatske trebalo biti zasađeno biljkama za preradu, a ni tad ne bi zapošljavali više od 100 radnika. Još je dramatičniji apel za 24sata uputio aktualni ministar gospodarstva Tomislav Panenić.

- U dokumentima su već definirali zatvaranje rafinerije u Sisku. Navedeno je da će zato modernizirati rafineriju u Rijeci, ali se bojim da je to samo izlika za zatvaranje Siska. Nakon Siska pitam se što će biti s rafinerijom u Rijeci. Ona nije ekonomski interes MOL-a s obzirom na to da imaju svoje modernizirane rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj. Kad se zatvori i rafinerija u Bosanskom Brodu, oni će biti apsolutni gospodari. Žao mi je što se u hrvatskoj politici to ne vidi, pozivam sve stranke da osude takvo ponašanje – rekao je Panenić.

Ako se njegova crna predviđanja ostvare, a za vjerovati je da je kao ministar upućen u zbivanja u Ini, Hrvatska bi izgubila 1250 radnih mjesta. Još važnije, izgubila bi strateške objekte, a postali bismo izvoznici sirove nafte u Mađrsku, koju bi MOL onda vraćao u Hrvatsku nakon prerade u svojim, moderniziranm rafinerijama. Uporište za crni scenarij opet se može naći i u pismu koje je MOL uputio Vladi.

Hoće li Rijeka ipak biti modernizirana?

Jer osim što modernizaciju rafinerije u Rijeci uvjetuju propuštanjem nafte putem Janafa, tražili su oko 300 milijuna kuna povrata poreza koje je naplatio Slavko Linić. Također i obvezu da Hrvatska neće 20 godina uvoditi nikakav novi porez koji bi im utjecao na poslovanje. Modernizacija rafinerije u Rijeci je u planovima već godinama, ali se ništa nije pomaklo s mjesta. Predviđeno je nekoliko faza, ali inicijalna ulaganja nisu započela.
Kut gledanja Ine je da bi barem Rijeku trebalo sačuvati, pa makar i u manjem kapacitetu i naftom koja se prerađuje tamo opskrbljivati makar jadransku Hrvatsku, dio Bosne i dio Slovenije. - Vrlo je vjerojatno da će MOL uskoro napokon potpisati i odobriti prvi dio modernizacije. Time bi poslali drukčiju poruku Vladi, da žele ulagati i da se može spasiti barem jedna rafineraja. To je igra mrkve i batine - kaže nam dobro upućeni sugovornik.

Političari moraju zauzeti stav prema MOL-u

Niti on ne želi spekulirati koji će biti kapacitet, a ostavlja ogradu da MOL opet povuče tu odluku. Ono što je problem s hrvatskom politikom prema Ini je stalna podijeljenost, a mađarska vlast i MOL djeluju kao prst i nokat. Ivo Sanader je optužen da je za mito prepustio upravljanje Inom, tu su i arbitraže. Hrvatska politika nema jedinstveni stav kako se postaviti prema Mađarima, bilo je jasno i tijekom ove vlade. Panenić traži podršku HDZ-a, ali i ostalih stranaka u Hrvatskoj, no pitanje je hoće li je dobiti. On je na odlasku. Tu razjedinjenost i naš sugovornik upućen u događanja u Ini smatra ključnom. - Zamislite da Sabor uz podršku svih stranaka donese jedinstvene zaključke o interesima Hrvatske u Ini. Tad bi mogli stistnuti Mađare, ali to se, nažalost, ne događa - zaključuje.

 

Posjeti Express