Nakon "Omiša" zaplovio je i "Umag", a kad će tri preostala patrolna broda pravi je misterij

Boris Ščitar/ PIXSELL
Patrolni brod "Umag" prošli tjedan je iz "Brodospita" isplovio na na testnu plovidbu prema Šolti. Ne bude li problema do kraja godine bit će isporučen HRM-u. Prema ugovoru iz 2014. svih pet brodova trebalo je biti gotovo do 2018.
Vidi originalni članak

Drugi obalno-ophodni brod Hrvatske ratne mornarice, OOB-32 "Umag", krenuo je s probnim vožnjama tri i pol mjeseca nakon porinuća. Brod je dio serije od pet naručenih brodova. Iz "Brodosplita" je isplovio prošli tjedan na testnu plovidbu prema Čiovu i Šolti, što je važan korak u njegovom opremanju prije konačne isporuke krajem godine.

Ministarstvo obrane očekuje da će "Brodosplit" ispuniti nove dogovorene rokove. Ugovor između MORH-a i "Brodosplita" o gradnji pet ophodnih brodova potpisan je krajem 2014. godine, kad je definirano da svih pet brodova (prototip plus četiri serijska) mora biti predano do kraja 2018. godine, a po ugovorenoj cijeni od 396 milijuna kuna.

Prvi brod iz serije, "Omiš", isporučen je HRM-u u prosincu 2018. godine, nakon što ga je isprobala mornarica i nakon obavljenih testiranja te bojnoga gađanja (na fotografijama). Iako se očekivao brzi nastavak gradnje preostala četiri jednaka broda, brodogradilište Tomislava Debeljaka upalo je u serijsku krizu, kojoj su pridonijeli i COVID 19 i rat u Ukrajini.  

Na prvotno ugovorenu cifru država je kroz razne anekse samo do 2022. godine iskeširala dodatnih 40 milijuna kuna ne bi li se preostali brodovi dovršili. Drugi brod iz serije trebao je, prema rokovima, biti isporučen Obalnoj straži do 1. srpnja 2022, godine, ali od toga nije bilo ništa. 

Kašnjenje je gotovo potpuno urušilo i partnerski odnos splitskog škvera s Ministarstvom obrane i projekt je de facto zastao, a u BSO-u, dijelu škvera za gradnju brodova posebnih namjena, stajali su OOB-i u različitim fazama dovršenosti, piše Večernji list te navodi kako je sredinom ožujka projekt napokon maknut s mrtve točke te je potpisan Ugovor o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji OOB-a, kojim su regulirani način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. 

Ugovor između MORH-a i Brodosplita potpisan je na temelju običnog idejnog rješenja Brodarskog instituta (pretprojekt), a ne na osnovi gotove projektno-tehničke dokumentacije. Izvorni projekt broda poslije su morali produžiti za nekoliko metara (brodu je nedostajalo dužine), promijenjena je i konstrukcija krme radi duže osovine motora, naknadno su ubačeni i izvlačivi bočni stabilizatori, koji su se pokazali manjkavima.

U testiranjima “Omiša” bilo je problema i s viškom težine (ugrađen jeftini, ali teži motor), evidentirana je i velika potrošnja goriva, nemogućnost ostvarivanja deklariranih brzina... Jesu li ti prototipski problemi riješeni - nije poznato. u plovidbenoj praksi “Omiša” pokazalo da stvaraju poteškoće u stabilizaciji plovila kod određenih vrsta manevara, posebno pri manjim brzinama i prelasku preko vlastite brazde, objavio je Expressov ekspertni tim 2022. godine.

Brodosplit na svojoj internetskoj stranici kao reference navodi i izgradnju obalno-ophodnog broda. Brod duljine 43,16 metara, opremljen je automatskim topom 30 mm i s dvije ručno upravljive strojnice 12,7 mm, te četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. Glavne značajke stanice su daljinsko upravljanje, built-in sustav elektro-optičkih senzora za autonomno djelovanje, djelovanje danju i noću, stabilizirana kupola, automatsko praćenje cilja, a može ispaliti 200 komada streljiva u minuti.

Trup OOB-a je izgrađen od čelika povišene čvrstoće AH36, a nadgrađe od aluminijske slitine. Osigurana mu je nepotopivost u slučaju naplavljivanja svaka dva susjedna odjeljka u trupu (npr. kod naplavljivanja obje strojarnice brod neće potonuti). Brod je opremljen za zaštitu od Nuklearno-biološko-kemijskog (NBK) djelovanja posebnim sustavom za NBK filtroventilaciju i hermetizaciju brodskih radnih i stambenih prostora.

Opremljen je i krmenom rampom i diverzantskom brodicom krutog trupa dužine 7,7 metara za šest članova posade s propulzijskim dizel motorom koji omogućuje brzine do 40 čvorova i autonomiju plovidbe od 60 NM.

Kapacitet broda je 16 ljudi uz autonomiju plovidbe od 10 dana. Vrlo je sposoban u progonu i ostvaruje brzinu od 29 čvorova, koju mu osiguravaju glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW. Opremljen je s aktivnim sustavom za stabilizaciju ljuljanja koji omogućuje brodu punu operativnost na stanju mora 4 te udovoljavanje NATO kriterijima za pomorstvenost (STANAG 4154).

Kao posebna odlika ističe se optimiziranost brodskih sustava gdje s jednim ukrcajem goriva može otploviti 1000 nautičkih milja pri brzini od 15 čvorova. Optimizirana potrošnja goriva zbog inovativnog dizajna oblika trupa i odličnih plovidbenih svojstava omogućava vrlo efikasno korištenje čime se ostvaruju znatne uštede u usporedbi sa sličnim brodovima.
 

Posjeti Express