Neobičan i funkcionalan način borbe protiv kriminala

Thinkstock
Plakati s velikim očima pomogli su britanskoj policiji da gotovo prepolovi stopu zločina
Vidi originalni članak

Policija u West Midlandsu u Velikoj Britaniji posljednje desetljeće koristila je plakate na kojima su prikazane velike oči. U takvu kampanju krenula je 2006. godine, a do 2013. uspjela je uz pomoć njih smanjiti stopu kriminala za 40 posto.   

Stručnjaci tvrde da je to zbog psihološkog učinka. Naime, ako ste ikad imali osjećaj kao da vas netko promatra ili bulji u vas krajičkom oka, ili izvan vašeg vidnog polja, onda ste se suočili sa sustavom mozga nazvanim „pogled otkrivanja“. To je funkcija mozga koja nas upozorava da nas netko promatra. 

U istraživanjima koje prate aktivnosti moždanih stanica, znanstvenici su otkrili da kada netko gleda ravno u nas, neke stanice iskre, međutim kada netko gleda samo desno ili lijevo tada izgaraju neke druge stanice.  

Kada razgovarate, oči šalju signale o vašim namjerama, kako se osjećate i što želite. To objašnjava zašto je kontakt očima najčešći oblik neverbalne komunikacije i jedan od naših primitivnih nagona, isto kao što je proširen i među svim vrstama životinja. U stvari, pogled se može koristiti za signalizaciju, ali i grimase te dominaciju  - što je značajan dodatak ljudima i životinjama.

I drugi su upotrebom „krupnih očiju“ htjeli smanjiti kriminal te loše ponašanje. Tako su znanstvenici sa Sveučilišta Newcastle u Velikoj Britaniji 2013. godine otkrili da kada su postavili plakate u visini očiju kod stalaka za bicikle, njihova se krađa smanjila za 62 posto.

Tom Stafford, predavač psihologije i kognitivne znanosti na Sveučilištu Sheffield, objasnio je to na sljedeći način: kao prvo, iako se smanjila krađa na tom  mjestu, na drugom mjestu u blizini se povećala. A kao drugo, na fotografiji je bio logotip sveučilišta na kojem se nalazio plakat.

„Znakovi su uključivali sveučilište i logotip sigurnosnog servisa kao upozoravajuću poruku. Ne možemo znati bi li imao isti učinak samostalno ili u kombinaciji s očima“, napisao je Stafford. 

Iako je ova studija još pod povećalom, neki su ju poslovnjaci počeli koristiti kako bi utjecali na interes kupaca koji na ovaj način vide da se trgovci bore s potencijalnim lopovima, piše Business Insider

Posjeti Express