Putin osnovao online vojsku s jednim zadatkom - širiti dezinformacije na webu

Kay Nietfeld/DPA/PIXSELL
Rat informacija odvija se na internetu, a Putin ne preže ni pred čim kako bi zadobio vodstvo.
Vidi originalni članak

Ruska kampanja da oblikuje međunarodno mišljenje o invaziji na Ukrajinu otišla je toliko daleko da se trenira novi kadar online trolova koji šire Putinove vijesti na vodećim američkim stranicama. Planovi i zadaci koji su dodani mailovima procurili su nakon što je misteriozni ruski haker uspio otkriti kako se formirala nova ideološka fronta na Zapadu i to među komentarima Fox Newsa, Huffington Posta, The Blazea, Politica i WorlNetDaya.

Na 2.500 kvadratnih metara skladišta na periferiji Petrograda, 400 "novinara" za 40 tisuća rubalja mjesečno rade kao profesionalni ruski internetski trolovi: zadatak im je ostavljati komentare na stranicama i društvenim medijima, pisati blogove i širiti dezinformacije, a sve u svrhu antizapadnjačke i proruske propagande. 

"Pravite se da ste kućanica koja priprema piroške, ali odjednom usred recepta odlučite izraziti mišljenje o Putinu, naravno - pozitivno", kaže jedna od zaposlenica agencije Internet Research, čiji je vlasnik Putinov "osobni kuhar" Evgenij Prigozhin.

"Strani mediji trenutačno aktivno rade na tome da kreiraju negativnu sliku Rusije u očima svjetske zajednice. Uz to, rasprave koje se vode među komentarima su u negativnom tonu", stoji u jednom strateškom dokumentu koji je procurio, a kojeg potpisuje Svetlana Boiko, članica jednog projektnog tima.

"Kao i svaki brand kojeg je formiralo popularno mišljenje, i Rusija ima svoje pristalice, kao i protivnike. Glavni problem je što je među stranim internetskim zajednicama omjer pristalica i protivnika Rusije 20:80", objašnjava Boiko.

Nije stoga ni čudo što trolovi, tijekom svojeg prosječnog radnog dana trebaju objaviti 50 komentara ispod tekstova. Trebaju održavati po šest Facebook računa, na kojima moraju objavili po najmanje tri posta dnevno. U news grupama bi trebali sudjelovati barem dva puta dnevno, te bi do kraja prvog mjeseca rada trebali imati oko 500 sljedbenika. Na Twitteru bi trol trebao imati 10 otvorenih računa, sa po 2.000 followera i 50 tweetova dnevno.

Trolovi se kriju pod nadimcima kao što su Handkerchief, Gay Turtle, The Ghost of Marius the Giraffe, Left Breast, Black Breast i Ass, a prema nekim dokumentima Internet Research agencija zapošljava još stotine ljude diljem Rusije. Naravno, vođa projekta, Igor Osadchy, izjavio je da nikad nije radio za spomenutu tvrtku i da je riječ tek o bezuspješnoj provokaciji.

Iako je teško u potpunosti potvrditi točnost dokumenata, činjenica je da komentatori barataju lošim engleskim, a vjerojatno su proveli dane i dane proučavajući pravila komentiranja koja su različita s obzirom na stranicu na kojoj se objavljuju.

U 12-satnim smjenama trolovi 'pokrivaju' različita područja. Neki se fokusiraju na pisanje cijelih tema i zadataka, drugi su usredotočeni na komentiranje članaka, dok treći izrađuju grafike za društvene mreže.

Jedan odjel je u potpunosti posvećen održavanju blogova na Livejournalu gdje se objavljuju banalni postovi kojima se širi proruska propaganda. 

Dnevni zadaci, prikazani u dokumentu kojeg su 11. ožujka objavile nezavisne petrogradske novine MR7, obično su izvučeni izravno iz proruskih medija. Ponekad blogeri i komentatori isto tako dobiju bolno detaljan opis o ome što trebaju objaviti, piše Radio Free Europe Radio Liberty.

Činjenica je da Putin nikad nije bio pretjerani ljubitelj interneta. Tijekom demonstracija, kad je morao razmišljati o njemu, postao je vrlo sumnjičav, pogotovo u pogledu društvenih mreža za koje smatra da predstavljaju neki oblik zavjere protiv njega. Djelomično je to i razlog zašto je odlučio stvari, koliko-toliko, staviti pod kontrolu.

Inače, Putinov trag u ruskim bespućima interneta izrazito je dubok otkad su 2011. i 2012. godine online organizirani protuvladini protesti u Moskvi. I premda postoje izuzeci koji su u velikoj nemilosti, istina je da je većina online medija još uvijek necenzurirana, te predstavlja rastući broj glasova, od kojih se za mnoge vjeruje da su trolovi koji često iznose dezinformacije.

Nezavisni tjednik Novaya Gazeta još je krajem 2013. razotkrio Putinovu 'farmu trolova' u obliku Internet Researcha - u kojem je hijerarhijska struktura nalik birokratskoj. Navodno trolovi uopće ne znaju tko su im viši nadređeni, nego znaju tek osobu koja je rangom točno iznad njih, tzv. vođu ekipe.

Zaposlenici su pod velikim stresom i ne smiju kasnti na posao, jer u suprotnom plaćaju globu u visinu 500 rubalja. Priloženi video navodno prikazuje zaposlenike koje jure u zgrade kako ne bi zakasnili. U ratu informacija, svaka sekunda se broji, naveli su na portalu MR7, gdje je prvotno i objavljen video.

Posjeti Express