SpaceX: Sve što trebate znati o letu Starshipa iz Teksasa i slijetanju u 'mehaničke ruke'

Pixsell/Reuters
NASA je platila tvrtki Elona Muska 2,8 milijardi dolara da razvije Starship u lender koji može vratiti astronaute na površinu Mjeseca do 2026 godine.
Vidi originalni članak

SpaceX je u nedjelju lansirao svoj peti testni let Starshipa iz Texasa i prvi put vratio veliki potisnik rakete natrag na kopno, koristeći novu metodu povratka koja uključuje goleme metalne ruke. Prvi stupanj rakete Super Heavy lansiran je u 7:25 po lokalnom vremenu iz SpaceX-ovih postrojenja u Boca Chici u Texasu.

Drugi stupanj, Starship poslan je u svemir na putanju prema Indijskom oceanu zapadno od Australije, gdje će pokušati ponovni ulazak u atmosferu, nakon čega slijedi slijetanje na vodu. Nakon što se odvojio od Starshipa na visini od oko 74 km, potisnik Super Heavy vratio se na isto mjesto s kojeg je lansiran uz pomoć dviju robotskih ruku pričvršćenih za lansirni toranj.

Raketa Starship Elona Muska dovršila je misiju  nakon što je njezin dio snimljen pri povratku na lansirnu rampu, piše BBC.

Donja polovica vozila SpaceX manevrirala je unatrag pored lansirnog tornja gdje je bila uhvaćena u golemi par mehaničkih ruku, kao dio svog prvog testnog leta.

Time se ambicija SpaceX-a o razvoju rakete koja se može u potpunosti ponovno koristiti i brzo razmjestiti približava velikom koraku bliže.

"Dan za povijesne knjige", objavili su inženjeri SpaceX-a nakon što je booster sigurno sletio.

Šanse da donji dio rakete, poznat kao Super Heavy booster, bude tako čisto uhvaćen u prvom pokušaju, činile su se malima.

Prije lansiranja, tim SpaceX-a rekao je kako se ne bi iznenadio da se booster umjesto toga usmjeri na slijetanje u Meksički zaljev.

Projekt SpaceX ostvario je neka izvanredna postignuća u prošla dva testna leta, manje od godinu dana nakon prvog leta, u kojem se vozilo raspršilo nedugo nakon lansiranja.

SpaceX tvrdi da su ti kvarovi također dio njegovog razvojnog plana - lansirati rano u očekivanju neuspjeha kako bi mogao prikupiti što više podataka i razviti svoje sustave brže od svojih rivala.

Početne faze izrona petog testa bile su iste kao i kod prethodnog izlaska, s tim da su se brod i nosač razdvojili dvije minute i 45 sekundi nakon što su napustili tlo.

U tom trenutku pojačivač se počeo vraćati prema mjestu lansiranja u Boca Chici u Teksasu.

Ostale su samo dvije minute do slijetanja i dalje nije bilo jasno hoće li do pokušaja doći jer je tim koji upravlja tornjem obavljao je završne provjere.

Kad je direktor leta dao zeleno svjetlo, zaposlenici SpaceX-a u kontroli misije klicali su, pisao je BBC.

Tvrtka je rekla da je potrebno ispuniti tisuće kriterija da bi se pokušaj mogao izvesti.

Kad je Super Heavy booster ponovno ušao u atmosferu, njegova 33 motora raptor radila su na usporavanju pri brzinama većim od nekoliko tisuća milja na sat.

Kad se približio tornju za slijetanje, koji je visok 146 metara, činilo se da gotovo lebdi, narančasti plamen zahvatio je booster i on se vješto urezao u ogromne mehaničke ruke.

Brodski dio rakete, gdje će se eventualno nalaziti oprema i posada za buduće misije, upalio je vlastite motore nakon odvajanja od pojačivača, piše BBC.

Uspješno je spušten u Indijski ocean četrdesetak minuta kasnije.

"Brod je sletio točno na metu! Drugi od dva cilja postignut", napisao je izvršni direktor SpaceX-a Elon Musk na X-u.

Ne samo da je brod točno prizemljen nego je SpaceX uspio sačuvati i dio hardvera vozila, što nije očekivao.

Hvatanje nosača radije nego da se spusti na lansirnu rampu smanjuje potrebu za složenim hardverom na zemlji i omogućit će brzo ponovno raspoređivanje vozila u budućnosti. Elon Musk i SpaceX imaju velike planove da će raketni sustav jednog dana odvesti ljude na Mjesec, a zatim na Mars, čineći našu vrstu "multiplanetarnom".

Američka svemirska agencija Nasa također će biti oduševljena što je let prošao po planu. Platio je tvrtki 2,8 milijardi dolara (2,14 milijardi funti) da razvije Starship u lender koji može vratiti astronaute na površinu Mjeseca do 2026. godine.

U svemirskom smislu to i nije tako daleko pa je tim Elona Muska bio nestrpljiv da se raketa što prije ponovno lansira.

Ali Federalna uprava za zrakoplovstvo (FAA), tijelo američke vlade koje odobrava sve letove, prethodno je rekla da neće biti lansiranja prije studenog jer je pregledala dozvole tvrtke.

Posjeti Express