Tuđmanov avion: Zašto je bio u Švicarskoj s YU oznakama?
Raspad Jugoslavije pratila je i ogromna birokratska borba što, s punim pravom, završava malo u pozadini kad uzmemo u obzir koliko je neusporedivo veća tragedija izgnanstvo tisuća ljudi te brojni ratni zločini počinjeni tijekom devedesetih goidna prošlog stoljeća. Međutim, čak i u brdu papirologije potrebne za nastanak nove države pronađu se neke zanimljive situacije. Uzmimo za primjer ovu fotografiju objavljenu na Flickru.
Jugoslavenska zastava i registracija na repu, ali kad malo pobliže pogledate, vidjet ćete grb predsjednika Hrvatske kod vrata. Fotografija je nastala u Švicarskoj u rujnu 1991. godine, kada se već opasno pucalo po Hrvatskoj.
Zašto je taj zrakoplov baš tada bio u Švicarskoj? Zašto je istovremeno imao obilježja Jugoslavije i Hrvatske? Toliko pitanja, a tako malo javno dostupnih odgovora.
Riječ je o relativno rijetkom Sabrelineru 75A, VIP mlažnjaku američkog proizvođača Rockwella, kupljenom krajem sedamdesetih godina za potrebe političke vrhuške Savezne Republike Hrvatske. Cijena zrakoplova kretala se oko tri milijuna tadašnjih dolara što, uzevši u obzir inflaciju, bi danas bilo oko 15 milijuna dolara.
Čelnici svih republika Jugoslavije imali su vlastite zrakoplove o čemu svjedoči i ova grupna fotografija nastala u Beogradu. Ovdje možemo vidjeti hrvatski zrakoplov s oznakom YU-BLY (prvi s lijeva) i zamijetiti koliko je veći od ostalih zrakoplova u republičkom vlasništvu što je posljedica korijena Sabrelinera. Naime, taj zrakoplov nastao je kao vojni transport za potrebe američke vojske što je rezultiralo ne samo većim prostorom za putnike nego i puno boljim performansama u kritičnim situacijama tijekom i odmah nakon polijetanja. Sabreliner 75A brže se uspinjao, imao je otporniji trup i bio je jednostavno bolje građen od aviona za civilnu upotrebu.
Nakon što je Hrvatska proglasila nezavisnost, kad su poletjele prve granate, brojni zrakoplovi su prebačeni u inozemstvo kako bi izbjegli uništenje u napadima zrakoplovstva JNA. Kako piše Boran Pivčić na svom blogu Achtung Skyhawk, u rujnu i listopadu 1991. godine Croatia Airlines prebacio je svoje zrakoplove na sigurno u zračne luke po Austriji gdje će ostati do 1992. godine. Tako je vjerojatno sklonjen i Sabreliner Franje Tuđmana, a što se tiče oznake, na istom blogu pronalazimo podatke da su zrakoplovi CA koristili oznaku YU koju dodjeljuje International Telecommunications Union za sve radijske komunikacije sve do ljeta 1992. godine.
"9. siječnja Hrvatska je međunarodno priznata i trebalo je dodijeliti joj novu oznaku, ali tome je trebalo neko vrijeme. U međuvremenu je postignut dogovor da će hrvatski zrakoplovi privremeno koristiti oznaku RC, a kasnije će dobiti trajni prefiks 9A. Bio je to dobar izbor jer Rusija obično koristi kodove koji počinju slovom R, CR je dodijeljen portugalskim prekomorskim teritorijima, dok HR već koristi Honduras", opisao je Pivčić.
Tako smo razriješili okolnosti nastanka ove doista jedinstvene fotografije.
Kupnju prvog zrakoplova nabavljenog za potrebe hrvatske visoke politike Nacional opisuje podsjećanjem da je to bio Challenger 601. Po nalogu tadašnjeg predsjednika Tuđmana, kupljen je od kanadske tvrtke Bombardier 1992., a predsjednikova prva reakcija, nakon što se javnost kritički osvrnula na kupnju zrakoplova, bila je: “Neće se valjda predsjednik države voziti biciklom?”
Sličnu izjavu dobacio je i predsjednik gradskog vijeća Zadra Davor Aras tamo negdje krajem devedesetih godina. Gradonačelnik Božidar Kalmeta nabavljao je bijesni automobil debelo iznad mogućnosti grada Zadra i njegovog skromnog proračuna nakon ratnih razaranja. "Neće valjda gradonačelnik ići u Zagreb na magarcu", kazao je Aras kad su ga novinari pitali može li Kalmeta voziti se i u nešto jeftinijem automobilu.
Godinama kasnije spomenuti Challenger prodat će Ivica Račan za 12,5 milijuna dolara američkom TWR-u, a novac od prodaje namijenjen je za obnovu Vukovara.
Sabreliner 75A prodan je istoj američkoj kompaniji TWR 1992. godine gdje će provesti nekoliko godina prije nego što ode u vlasništvo Compass Acquisitions & Development Inc gdje će ostati do otpisa nakon nesreće 2004. godine. Prema službenoj istrazi američkog odbora za sigurnost prometa, ptica je uletjela u motor pa zrakoplov nije mogao poletjeti i izletio je s piste. Prošao je kroz ogradu i drveće iza piste da bi se prešao preko lokalne ceste i zaustavio se na oranici nekoliko stotina metara iza piste. Zrakoplov je otpisan zbog ekstenzivne štete na motoru i oplati.
-
FOTOGALERIJABura u Dalmaciji vjetrenjače od 65 tona kida kao igračke, cijena jednoj je milijun i pol €
-
U UKRAJINSKOJ VINICIDok se elitni odredi ustaša bore u Staljingradu, Pavelić leti na sastanak s Hitlerom
-
ZASTRAŠUJUĆE ORUŽJEPutinov projekt zvan Orešnik: 'Lješnjak' stoji 10 milijuna € i leti deset puta brže od zvuka
-
BIZNISI TOME PAVIĆAZrikavac kao Bob Graditelj: Ćopili su ga taman kad je krenuo graditi vile u Zagrebu
-
NA KIOSCIMA OD PETKANovi Express: Tajni život masona Beroša