Musk raketom šalje svoj automobil na Mars!
Danas u 19.30 lako moguće da će ući u povijest zbog spektakla zakazanog za 19.30 po srednjoeuropskom vremenu. Elon Musk je sa svojom raketnom tvrtkom SpaceX na Space Coast na Floridi zakazao lansiranje svoje rakete Falcon Heavy, 70 metara visokog diva koji ne samo što bi trebao biti u potpunosti iznova upotrebljiva letjelica u svemir, nego i s više nego dvostruko većom nosivosti tereta od do sada najmoćnijeg svemirskog teretnjaka Delta IV Heavy, inače letjelice Muskovog suparnika United Launch Alliance.
Deltin kapacitet je 29 tona, a Falcon Heavy s motorima koji su u stanju razviti potisak od 23.000 kN, u stanju je nositi teret od 64 tone, poput Boeinga 737 skupa s putnicima. Musk i njegovi ljudi pazili su na svaki detalj kako bi od lansiranja napravili spektakl. Riječ je o pravoj premijeri, a kako povijest svemirskih vrzmanja čovječanstva u okolici Zemlje uči da su se pri takvim lansiranjima često znali događati kvarovi, za ovaj let Falcon Heavy neće nositi pravi teret nego tamnocrveni Teslin stari sportski automobil.
Za volanom automobila bit će lutka odjevena u prigodno svemirsko odijelo, s radija će svirati "Space Oddity" Davida Bowieja, a eliptična orbita na koju će raketa odvući automobil prije nego što ga pusti da dalje nastavi lebdjeti sam, automobil će dovesti sve do Marsove orbite.
"Automobil će odletjeti na udaljenost od 400 milijuna kilometara od Zemlje, brzinom od 11 kilometara u sekundi. Procjenjujemo da će u toj orbiti provesti nekoliko stotina milijuna godina, možda do jedne milijarde godina", opušteno je u ponedjeljak Musk objasnio reporterima. Automobil će biti opremljen i trima kamerama kako bi prenosio sve što se događa i iz svoje perspektive. OK, a što ako stvari ne budu išle po planu, s čime se zapravo i računa na premijernom letu?
SpaceX dao si je tri sata za pokušaj lansiranja i ako u tom roku ne uspije lansirati raketu s automobilom, to isto će pokušati u srijedu na istom mjestu. Uspjeh SpaceX-a s ovom raketom bio bi od velike važnosti zbog nekoliko stvari povezanih s rekordnom nosivosti letjelice. Dosadašnja veličina američkih obavještajnih i vojnih satelita bila je ograničena isključivo nosivosti raketa. S ovom raketom, vojska bi odjednom mogla konstruirati dvostruko masivnije aparate koje naručuje za lansiranje u svemir.
Istodobno to bi značilo i da se na Mars, pa čak i Jupiter ili Saturn i njihove satelite odjednom mogu slati puno veće robotske automatske sonde, a to bi značilo sposobnije za puno složenije i dulje misije od ionako spektakularno uspješnih rovera i sličnih pametnih i izdržljivih strojeva. Isto vrijedi i za lansiranje sve većih teleskopa u svemir i razne druge namjene. Američko ministarstvo obrane zato je odavno direktno zainteresirano za uspjeh SpaceX-a, ali uz specifičnu situaciju, recimo uz sukob interesa povezan s NASA-om.
NASA razvija vlastitu raketu ogromne nosivosti, točnije 70 tona. S njom je problem u tome što se na nju neće moći računati još koju godinu, a i kad bude gotova, cijena po letu će biti oko jedne milijarde dolara. SpaceX, pak, svoje buduće letove reklamira uz cijenu od 90 milijuna dolara po letu.
Usto, u utrku svemirskih teretnjaka odnedavno ulazi i Amazon.com čiji šef Jeff Bezos sanja o 45-tonskoj raketi koju bi nazvao "New Glenn", a navodno se zafrkavao i s raketom "New Armstrong" sa svom silom provokativnih izazivačkih implikacija takvog naziva. Koliko ovakvi projekti nisu jednostavni pokazuje dosadašnja sudbina Falcon Heavy. Prvotno je premijerni let bio planiran za 2013. godinu, što se pokazalo nevjerojatno previše optimistično s obzirom da je projekt objavljen tek 2011.
Čak niti sada zapravo se ne računa da će lansiranje proći apsolutno u savršenom redu. Riječ je o sveukupno 27 raketnih motora čije se paljenje mora uskladiti. Sovjeti su u svoje doba to pokušali s 30 motora na nesuđenoj mjesečevoj raketi N1 i nisu uspjeli. A ako bi Muskova raketa kojim slučajem eksplodirala, bio bi to baš spektakularni vatromet jer, kako je rekao, njegova raketa u sebi sadrži gorivo ekvivalenta 2 kilotona TNT-a.