"Previše optimizma vodi vas u neuspjeh"

Thinkstock
Poslovni ljudi uvjereni su da je pozitivno razmišljanje ključ uspjeha u svakom aspektu života
Vidi originalni članak

Prije petnaestak godina, Michael Stausholm pokrenuo je zajednički posao s još jednim prijateljem. Partner je hvalio posao i govori da im se smiješi blistava budućnost. Uspjeh je neizbježan, govorio bi taj anonimni partner.

Stausholm je vjerovao i bilo mu je baš super. Kao da je dovoljno samo nešto reći i to će se ostvariti. Na kraju krajeva, pozitivan stav tek je prvi korak prema uspjehu.

"Pozitivno razmisljanje je u krvi većini poduzetnika", priča Stausholm za BBC. On živi i radi u Kopenhagenu, a prije je radio za veliku prijevozničku kompaniju Maersk. Nakon toga je počeo raditi za velike kompanije kako bi im pomogao da izgrade održivo poslovanje. "Ako ne razmišljate pozitivno, nikad nećete pokrenuti vlastiti posao", uvjeren je Stausholm.

Posao s početka članka neslavno je propao, ali on je naučio veliku životnu lekciju. Pozitivno razmišljanje samo po sebi ne donosi uspjeh. "Nije dovoljno samo biti pozitivan i zadovoljan ili optimističan. Moramo imati i zdravu dozu realizma", priča Stausholm.

Moć pozitivnog razmišljanja hvale istraživači već osamdesetak godina. Otkako je Napoleon Hill objavio knjigu "Razmišljaj i bogati se" 1936. godine, pozitivno razmišljanje misao je vodilja za poslovne ljude. U ovih osam desetljeća od objave Hillove knjige ispisane su tisuće stranica o tome da je put do uspjeha popločan lijepim mislima.

Negativno razmišljanje može samo dovesti do negativnih posljedica, uvjeravaju nas psiholozi i knjige za samopomoć.

Međutim, istraživači sada imaju nove podatke koji bi mogli iz temelja promijeniti shvaćanje važnosti pozitivnog razmišljanja za uspjeh, bilo u poslu ili privatnom životu.

Gabriele Oettingen, profesorica psihologija sa Sveučilišta u New Yorku kaže da je u njenom istraživanju došla do zaključka da ljudi često maštaju o uspjehu, ali onda ne provedu tu maštu u zbilju. Ona je ispitanicima mjerila krvni tlak što je dobar pokazatelj aktivnosti neke osobe. Zamjetila je da krvni tlak pada kada ljudi maštaju o ljepšoj budućnosti kao što je novi posao ili bogaćenje.

Oettingenova je pronašla da studenti koji su maštali o dobrom poslu su zarađivali manje i imali manje otvorenih ponuda za posao od ljudi koji su sumnjali u sebe i brinuli se kako će raditi. Kaže da je čak dvije godine promatrala takvo ponašanje i da su ljudi koji su maštali čak se i prijavljivali na manje poslova od ljudi koji su se brinuli kako će i što će sa svojim životom.

"Maštaju o tome i dobiju osjećaj kao da su nešto uradili i jednostavno odustanu od svega", priča Oettingenova.

Prirodno je da ljudi imaju pozitivan pogled na stvari, ali teško je biti umjeren u negativnom razmišljanju. Oettingenova je osmislila alat pod nazivom WOOP koji pruža nekoliko vježbi kako biste mogli osmisliti konkretne strategije koje mogu pomoći u ostvarivanju planova.

Stausholm je prije nekoliko godina počeo s izradom olovaka. Primijenio je sve što je naučio o poslovnim neuspjesima i stavio sve na papir. Osmislio je što treba uraditi ako mu se dogodi nešto najgore, razvio je planove i za najgore katastrofe.

Danas, Sprout prodaje 450.000 olovaka svakog mjeseca u više od 60 zemalja svijeta.

Posjeti Express