Afera dizel: Sve će ih zabraniti, štete više nego se misli
Između biljaka koje uzgaja na balkonu Susanne Jallow je instalirala sivu cijev koja krije malo računalo, sedam kablova i senzor čestica. Uređaj izgleda kao neobičan vrtni pribor. No, to je uobičajeni prizor u Stuttgartu, jugozapadnoj Njemačkoj, gdje stotine takvih naprava visi u domovima i dvorištima širom grada.
Jallow, 55, je majka dvoje djece koja živi u Stuttgartu već 30 godina. Svakog dana koristi senzor kako bi provjerila razinu onečišćenja - ali to nisu samo brojevi koji joj govore da je zrak prljav. U lošim danima može vidjeti onečišćujuće tvari na senzoru.
- To možete osjetiti, rekla je za CNN .
- Kad izađete van, primijetite to. Imate problema s disanjem, boli vas grlo, ne možete uhvatiti zrak.
Zrak u njezinom susjedstvu jedan je od najzagađenijih u zemlji, a razine dušikovog dioksida (NO2) - proizvod dizelskih motora - često dostižu opasne razine.
Prošle godine, ona i susjed podnijeli su kaznenu prijavu protiv gradonačelnika i župana, zbog zdravstvenih tegoba uzrokovanih onečišćenjem zraka. Jallow je izgubila sud, ali nastavlja s kampanjom.
U četvrtak - odluka
U četvrtak, Vrhovni sud Njemačke odlučit će hoće li se dizelski automobili djelomično zabraniti u njemačkim gradovima, uključujući Stuttgart i Düsseldorf. Niži sudovi presudili su u korist zabrane prošle godine, ali dvije države u kojima se nalaze gradovi žale se na te odluke.
Jallow željno čeka presudu, što bi moglo imati dalekosežne posljedice i za druge njemačke gradove.
Nije prvi put da se u sudnici razgovara o dizelu. Budući da je njemački proizvođač automobila Volkswagen prvi put bio izložen u proljeće 2012 u Sjedinjenim Državama, stotine tisuća tužbi pokrenute su protiv tvrtke od strane ljutih vlasnika VW diesel automobila i investitora širom svijeta.
No, izvan laboratorija, ovi automobili - koji se prodaju kao "čisti dizel" - izbacili su do 40 puta više dušikovih oksida (poznati kao NOx, skupina plinova koji uključuju NO2) od onog maksimalnog dopuštenog američkim zakonom i više od 19 puta koliko je dopušteno u Europskoj uniji.
Volkswagen je izjavio kako je 11 milijuna automobila širom svijeta opremljeno softverom dizajniranim za da prikazuju lažne podatke. Tvrtka se suočila s oko 30 milijardi dolara troškova vezanih uz skandal.
Dok su dva zaposlenika VW-a bili osuđeni na zatvorsku kaznu u SAD-u u proteklih godinu dana, do danas nije bilo kaznenih progona u Njemačkoj, zemlji u kojoj je 'dieselgate' i nastao.
Profiti rastu, automobili se odlično i dalje prodaju, a prošli mjesec kompanija je obznanila da im je u siječnju prodaja bila najbolja otkako postoje.
- Postoji stara poslovica, da se zločin ne plaća, kaže je Michael D. Hausfeld, osnivač i predsjednik globalnog odvjetničkog ureda Hausfeld, koji je pomogao da se osigura 15 milijardi dolara odštete vlasnicima VW vozila u SAD-u.
Nekoliko drugih proizvođača automobila - uključujući Audi, Porsche (obje u vlasništvu VW-a), Daimler i Chrysler - sada su također suočeni s optužbama vlasti u SAD-u i Njemačkoj da su varale na testovima emisija. U tijeku je više istraga a s tržišta je povučeno stotine tisuća diesel automobila.
Drakonske zatvorske kazne
- Volkswagen duboko žali zbog radnji koje su dovele do problema s dizel motorima
- Volkswagen grupa će učiniti sve da spriječi kršenje bilo kojeg zakona i otkrije takve povrede što je prije moguće, ", izjavio je glasnogovornik Dirk Ameer CNN-u.
- U potpunosti smo surađivali s američkim vlastima više od dvije godine i pružili smo sveobuhvatnu transparentnost. Vlasti su dobile na uvid sve dokumente i nema pritužbe., izjavila je glasnogovornica Daimlera Ute Wüest von Vellberg.
Glasnogovornik Fiat Chrysler Automobiles uputio je CNN na izjavu od prošlog svibnja u kojem je tvrtka rekla da se ograđuju od sumnji da su bili uključeni u instalaciju uređaja uz pomoć koji bi se prikazivali lažni podaci na američkim testovima emisija štetnih plinova".
Daniel Carder nije očekivao da će skandal ikad biti otkriven. Kad je ovaj inženjer na Sveučilištu West Virginia uzeo projekt u 2012. kako bi istražio emisije dizelskih goriva, činilo se da će to biti još jedan uobičajeni posao za čovjeka koji je cijelu svoju karijeru proveo u dizelskoj industriji.
Cilj je bio saznati zašto dizelski motori istog proizvođača u Americi imaju tako niske, a u Europi tako visoke emisije štetnih plinova.
- Pokrenuli smo istraživanje s mišlju da su dieseli ... dobar izbor, rekao je Carder.
Ubrzo su otkrili da su priče o niskim emisijama američkih vozila bila opsjena.
Razlike između emisija u laboratoriju i na cesti u dva od tri Volkswagenova vozila koja su testirali bile su toliko šokantne da se najprije pitao jesu li pogriješili.
VW Passat i VW Jetta emitirali su 20 do 40 puta veću količinu NOx-a.
Tvrtke koje su 'skidale' podatke na testovima emisija nisu ništa novo za Cardera.
- Ali podaci s kojima smo se ranije susretali nisu bili na ovoj razini, rekao je.
Nakon nekoliko neuspjelih molbi Volkswagenu koje im je uputio Kalifornijski ured za čistoću zraka, da riješe problem, vijest o prijevari konačno je dospjela u javnost 18. rujna 2015.
Skandal je odjeknuo u cijelom svijetu, ali je najviše pogodio ljude u njemačkom gradu Wolfsburgu gdje se nalazi sjedište VW-a.
Antonio Potalivo, jedan od više od 60.000 ljudi koji rade u tvornici VW u Wolfsburgu, prisjetio se tuge i bijesa kad je čuo vijest.
Što s radnicima?
- Jedna od prvih misli bila je da imamo vrhunske inženjere i silno sam se razočarao kad sam shvatio da su se koristili prijevarama, rekao je CNNu prošle godine.
Ali, rekao je da su zaposlenici tvrtke - od kojih su mnogi radili u tvornici cijeli život, slijedeći svoje roditelje, djedove i bake, ostali i dalje odani tvornici koja ih hrani.
- Jedan od mojih kolega pokrenuo je kampanju solidarnosti: 'U dobrim ili lošim danima ostajemo uz VW-a - fraze koje slušate kad vaš omiljeni nogometni tim tone na ljestvici, rekao je, ali i dodao:
- Volkswagen je mnogo za nas učinio.
Prve kaznene presude donesene su dvije godine kasnije.
Na ročištu u saveznom sudu u Detroitu, Michigan u ožujku prošle godine, VW se izjasnio krivim za tri krivična djela - zbog prijevare SAD-a, ometanje pravde i uvoz robe uz pomoć lažnih izjava.
Prijevara je tvrtku koštala oko 30 milijardi dolara novčanih kazni, naknadu za prijevare vlasnicima dizelskih automobila, plan za otkup i popravke.
No, iako se cijene dionica još uvijek nisu oporavile, VW-ova prodaja automobila nakon skandala jedva da se neznatno smanjila. I to unatoč padu prodaje dizela na američkom tržištu, pa čak i u većini europskih zemalja.
- U ovom trenutku, očito nije bilo pravde, ili je to nedostatka pravde, rekao je odvjetnik Michael Hausfeld.
Milijarde odštete
Njegova tvrtka pokušava ispraviti ravnotežu. U studenom su podnijeli žalbu u iznosu od 416 milijuna dolara na sudu u Njemačkoj u ime više od 15.000 prevarenih VW kupaca - a njegov ured radi na sličnim slučajevima u nekoliko drugih europskih zemalja.
- Volkswagen je počinio najveći grijeh samo kako bi povećalo profitabilnost. Radili su to deset godina, što se ne bi toleriralo nigdje u razvijenom svijetu.
Većina takvih vozila prodana je u Europi, kontinentu koji je sudjelovao u prilično tihoj borbi protiv opasnog onečišćenja zraka.
Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, više od 200.000 smrti u Europi svake godine može se pripisati česticama kakve najviše proizvode dizelska vozila.
Prema europskoj agenciji za zaštitu okoliša dušikov dioksid je bio odgovoran za oko 78.000 smrtnih slučajeva u Europi 2014. godine. To je isti taj plin koji su VW-ovi dizelski automobili proizvodili u daleko većim količinama od zakonski dopuštenih.
- Zbog njih raste broj oboljelih od bronhitisa do astme kao i tumora pluća u nekim slučajevima.
Prema Hellmannu, djeca koja žive blizu glavnih cesta mogu biti posebno pogođena i suočena s povećanim rizikom od razvoja astme, što ih čini još osjetljivijima na učinke dušikovih oksida.
Istraživači na Tehnološkom institutu u Massachusettsu procjenjuju da će 1.200 ljudi u Europi umrijeti prije nego bi bilo normalno.
- Svaki izgubiti čak desetljeće života - samo zbog pretjerane emisije plinova kakve proizvode VW automobili prodani u Njemačkoj između 2008. i 2015. godine.
Mnogi gradovi u svijetu već zabranjuju ulazak dizelskim automobilima, uključujući i nekoliko gradova u Europi.
Ali nijedan grad u Njemačkoj još to nije učinio, a nije bilo ni kaznenih presuda.
U lipnju su SAD su izdale međunarodne uhidbene naloge za pet bivših visokih djelatnika VW-a, izvijestio je Reuters, no oni su još uvijek na slobodi jer Njemačka ne izručuje svoje građane izvan Europske unije.
Osviješteni građani
Oliver Krischer, vodeći član njemačke Zelene stranke i vlasnik diesel automobila, okrivio je vladu svoje zemlje zbog nedostatka kaznenih mjera.
- Ulaganjem u regulaciju automobilske industrije vlada je otvorila široki prostor za manipulaciju automobilima i to je kolektivni neuspjeh države, rekao je za CNN prošle godine.
Uvjeren je da je problem u cijeloj industriji.
- Ovo se ne radi o nekolicini inženjera u VW-u koji su manipulirali, nego o cijeloj automobilskoj industriji - na različite načine i u različitoj mjeri, kaže Krischer.
Jedan od 8,5 milijuna vlasnika VW automobila u Europi, Krischer se osjeća također osobno pogođen:
- Mislili smo da dobivamo čisti auto, ali zapravo imamo prljavi.
Dok su tisuće vlasnika dizelskih automobila uspješno dobili odštete, pravno je mnogo teže dokazati štetnost za zdravlje.
- Gotovo je nemoguće dokazati da je netko umro zbog izloženosti visokoj razini NOx - ili zbog bilo kakvog onečišćenja zraka.
Zato je, prema Susanne Jallow, njen slučaj protiv gradonačelnika propao. Kad je njezin sin prošle godine dobio napadaj kašlja rekli su joj da je to moglo biti zbog zraka, ali i gripe ili prehlade.
-Problem je dokazati, kaže ona.
I dok se sudski predmeti povlače - i dok se zabrane sporo provode, ako se uopće provode, problem se samo pogoršava a Jallow se osjeća bespomoćno.
- Problem je što ne možemo prestati disati, piše CNN