Amazon je postao noćna mora za svaku kompaniju

REUTERS
Nakon krize 2015. Amazon se ponovno uzdigao te želi vladati svakom industrijom
Vidi originalni članak

Amazon nema nikakvog smisla. Njegova je politika poslovanja nelogična, ali konkurenciju baca na koljena. Amazon, piše Bloomberg, prodaje sapun i producira televizijske sapunice. Distribuira tehnologiju, a unajmiti će kurira da vam donese lijek protiv prehlade na Božić.

Treća je najvrednija kompanija na planeti iako je godišnji profit manji nego što ga ima primjerice tvrtka Southwest Airlines Co. koji su 426. na svijetu. CEO Jeff Bezos je najbogatija osoba na svijetu koja je bogatstvo zaradila na, kažu kritičari, uvjetima rada koji nalikuju na scene iz romana Charlesa Dickensa samo sa nadodanim robotima, a opet dovoljno je popularan da u reklami za Super Bowl glumi samoga sebe.

Amazon je rođen u cyberspaceu, ali posluje iz skladišta i drugih nekretnina čija je površina ista kao i 90 njujorških Empire State zgrada.

Investitori su s vremenom zavoljeli Amazon vjerojatno upravo zbog njegovih specifičnosti. Samo dionice Applea i Alphabeta vrijede više, a za razliku od njih Amazon ruši sva pravila poslovanja moderne korporacije. A utjecaj Amazona na ostatak poslovnog svijeta je nemjerljiv.

Toys R Us Nakon 70 godina: Propast najvećeg dućana igračaka

Bezosov biznis je 24 godine rastao i bio izrazito uspješan, no sada je ušao u novu fazu. Želi dominirati svakom industrijom, a ne samo knjigama i elektronikom. Od dostave paketa, preko automobila i hrane pa do bankarstva, Bezos želi da njegovo carstvo bude prvo u svemu.

Važno je shvatiti zašto je golema kompanija izbezumila korporativnu Ameriku. Direktori najvećih kompanija spomenuli su Amazon tisuće puta tijekom razgovora s investitorima prošle godine, tvrde transkripti – više nego ime predsjednika Trumpa. Amazon je postao naziv za štetu koju može nanijeti drugim kompanijama. Biznis je to koji kad se uvuče u novu sferu uništava sve pred sobom, posebno u trgovini.

Tako se boje Amazona da zaboravljaju da on ovaj status ‘uništitelja’ ima tek tri godine.

Još 2014. je baš sve išlo po krivu. Amazon je predstavio pametni telefon “Fire”, koji se ubrzo pokazao kao potpuni fijasko. Poslovanje je bilo katastrofalno, a blagdansko doba je bilo najlošije od 2001. godine, i direktori i šefovi su s pravom bili zabrinuti. U jednom su trenutku čak tvrdili kako su za krizu krivi student koji iznajmljuju, a ne kupuju, knjige.

Kako su i investitori gubili strpljenje Amazonu je vrijednost dionica pala za 20 posto što je kompaniju učinilo manje vrijednom od Walmarta ili Alibabe. Samo godinu dana kasnije Amazon je ‘skočio’ na šesto mjesto, a tržišna vrijednost mu se upeterostručila. Tajna povratka bila je u odličnom tajmingu svih projekata koje su do tada pripremali s dobrim trenutkom na tržištu. 

Jasno je bilo, po prvi puta, kako je nevjerojatan potencijal Amazon Web Servisa, koji je krenuo 2006. kao eksperiment kako bi se iznajmljivao kompanijama. Velika ideja koja je pomogla brojnim malim biznisima da se podignu na noge. Velike kompanije, poput Netflixa, počele su koristiti AWS.

Za trećinu Prodaja Amazona lani porasla na 178 milijardi dolara

I unutar Amazona nisu očekivali ovakav uspjeh, da unutar tvrtke postoji odjel koji zarađuje kao Starbucks. To je promijenilo i način na koji su investitori promatrali Amazon. Odjedanput je postojao dokaz kako će kompanija biti konzistentno i jako profitabilna ako natavi s tom granom posla - AWS je 2015. bio zaslužan za dvije trećine ukupnog profita, a prošle je godine bio zaslužan za 100 posto.

Amazon je za korisnike izmislio shopping day "Prime Day", lažni šoping blagdan kada se kupcima nude brojni popusti i još ih uvjerio da je to za njih privilegija. Priljev novca i psihološku prednost pred kupcima jest ono što je Amazon s relativnom lakoćom uspio postići.

Nastavak na sljedećoj stranici...

Jednom kada plate godišnji trošak kupci mogu kupiti što god žele uz benefit brze i besplatne dostave. Već druge godine Prime Day je zaradio 60 posto više negoli prve godine. Godina 2015. bila je važna za ono što Bezos naziva stupovima kompanije. Amazon je prešao 100 milijardi u prodaji, otprilike polovica sveg a prodanog došlo je direktno iz kompanije.

Druga polovica dolazi iz nezavisnih dućana koje otvore svoje cyber dućane na Amazonovoj patformi. Od njih Amazon uzima dio zarade. To “iznajmljivanje” prostora donijelo je zaradu od 32 milijarde prošle godine, otprilike polovicu godišnjih prihoda Targeta.

Revolucija Bez brige: Amazon Go neće ubiti radna mjesta

Te blagdanske sezone Amazon je zabilježio svoj prvi kvartal u kojem su zaradili više od jedne milijarde dolara, a to je uspjeh kojeg će ponoviti još pet puta. Teoretičar menadžmenta Jim Collins izmislio je termin “flywheel” kako bi opisao krug zbivanja koji uspješne kompanije čini još uspješnijima.

Trebalo je dvadeset godina da se to aktivira za Amazon. Bezos sada uživa u objašnjavanju kako sretni kupci daju Amazonu municiju da dodaju proizvode i smanje cijene, što pak ‘priziva’ više kupaca  i trgovaca, te novac koji zarađuju na partnerima.

Niti jedna druga kompanija veličine Amazona ne raste tako brzo. Njezinih 180 milijardi godišnje ne može se mjeriti s Walmartovih 500 milijardi, ali Amazon konstatno raste. U tri godine se ‘poduplao’ po jačini i veličini. Sve što je Amazon činio prije 2015. čini se nevjerojatno neambicioznim u usporedbi s današnjom situacijom. U New Yorku pokrenuli su dostavu (unutar sat-dva) nekih bazičnih proizvoda. Danas taj “Prime Now” djeluje u više od 30 američkih gradova i dostavljaju sve od elektronike do dostave iz restorana. Amazon sada ima preko 150 skladišta.

Počeli su iznajmljivati vlastite avione, imaju dozvolu za prekooceansko prevoženje tereta, a predani su  projektu razvoja e-commercea u Indiji, u koji su uložili milijarde dolara. Njihov holivudski studio “pobrao” je Oscara, a “Echo Smart Speaker” je faktički izmislio novu kategoriju proizvoda, na kojem zavide i Apple i Google. Prošloga je ljeta Amazon platio 14 milijardi dolara kako bi kupio lanac supermarketa.

Još donedavno Amazonova kupovina lanca supermarket tumačila bi se kao lose vodstvo poslovanja bez definirane vizije. No, Amazon opet pobjeđuje. Ne samo da su napokon razvili svoj sustav dostava već su svjesni da je upravo ovo trenutak kada treba “ići dalje” – dok konkurencija dršće od straha.

Konkurenti su svjesni i da Amazon ima prostora za rast i razvoj. Većina trgovine u SAD-u događa se u klaičnim trgovinama. Kada je riječ o namještaju, igračkama i hrani ta je cifra još i veća. A kako raste i trgovina on-line Amazon može profitirati s obje strane. Njemu ide 44 centi od svakog dolara potrošenog online.

Okupljanje elite U Davos se dolazi samo na poziv i još morate platiti

Otvorili su (s partnerom) 470 Whole Foods dućana, desetke knjižara i desetke malih “kioska” koji prodaju Kindle i druge brendirane gadgete. Nije jasno i nitko ne može pretpostaviti koje će biznise sljedeće Amazon progutati. Kupio je i Ring, kompaniju koja proizvodi kućne sigurnosne kamere, a uskoro ulaze i u bankarstvo. Sve je jači njihov interes za otvaranjem “klasičnih” dućana u kojem će prodavati sve od igle do jabuke.

Amazon planira dio korisnika preoteti i FedEx-u, a žele se ubaciti i u distribuciju lijekova te postati “middleman” za zdravstvenu industriju. Lanac apoteka i dobavljača Walgreens Boots Alliance Inc. planira preuzimanje distributera AmerisourceBergen Corp. upravo kako bi prestigli Amazon na tom polju.

Amazon nije neranjiv, i dalje se nosi s istim problemima, poput dostave van SAD-a. Svatko tko danas kupuje dionicu Amazona plaća unaprijed za sljedećih 180 godina profita, a ne treba zanemariti, piše Bloomberg, niti animozitet koji se u New Yorku, Washingtonu i Briselu gaji prema Amazonu, te potencijalne promjene direktiva.

Rijetko je koja kompanija koja ostaje ovako dominantna ovoliko dugo, postoji stvarna šansa da će se ugušiti u vlastitim ambicijama. No Bezosova je moć, čini se, na vrhuncu i teško je zamisliti da neće dobiti nešto što želi.

Posjeti Express