Broje aute na parkingu i zarađuju milijune
Haasova poslovna škola na Sveučilištu Berkeley objavila je vijest o najnovijem trendu među burzovnim mešetarima. Kako uoči kvartalnih izvještaja više ne bi morali odgonetati stanje u tvrtkama čijim dionicama žele trgovati, oni sve češće plaćaju za podatke iz satelitskih promatranja.
Profesor Panos Patatoukas s Haasa nešto je o tome načuo i ranije, ali je to očito smatrao egzotičnom pojavom s nejasnim prednostima. Sve dok mu jedan od studenata nije došao s pričom kako je osnivač Walmarta u svoje vrijeme angažirao radnike koji su brojali automobile po parkiralištima prodajnih centara. Kako bi vidio kako prodajni centri doista posluju. Patatoukas se zamislio i krenuo istraživati.
Nazvao je tvrtku koja danas pruža isto, ali preko satelita, znači i brže i više i točnije i s direktorom tvrtke dogovorio znanstvenu suradnju. Od Fisherovog centra za poslovnu analitiku dobio je novac i uspio kupiti 4,8 milijuna satelitskih snimaka parkirališta ispred 67.000 prodajnih centara diljem SAD-a, koji su u vlasništvu velikih tvrtki. Jedna od njih bila je i Walmart. Ispalo je da, koliko god ovakva satelitska promatrajuća usluga bila skupa, ona mešetarima donosi veliku korist.
"Informacijska prednost ovakve vrste donosi 4 do 5 posto veći profit u tri dana oko doba kvartalnih izvještaja, što je značajno puno ako se uzme u obzir o kako kratkom razdoblju je riječ", kazao je Patatoukas za članak na stranici fakulteta.
Danas postoje dvije velike tvrtke koje pružaju ovakve satelitske usluge; to su RS Metrics i Orbital Insight. I nije riječ samo o prodajnim centrima, nego i o poljima primjerice kukuruza, uopće bilo čega pri čemu ulogu igra brojnost nečega na velikoj površini. Usjevi i parkirani automobili pritom su najpogodniji za primjenu ovakvog, satelitskog načina "ispitivanja poslovanja" tvrtke.
Oni podaci koje je naveo Patatoukas, zapravo se odnose na 4,8 milijuna satelitskih snimaka koji se na području SAD-a naprave isključivo pri promatranju parkirališta prodajnih centara, i to – svakodnevno. Zapravo je riječ o podacima koji se odnose na razdoblje od 2011. do 2017. godine, te o 75.992 prodajnih centara, pa je lako zamisliti da bi danas razmjeri promatranja satelitima iz orbite oko Zemlje danas mogli biti i veći.
A što ustanovili ljudi s Haasove poslovne škole analizirajući podatke? Otkrili su da stručnjaci za tržište, koji objavljuju službene prognoze o tome kakvi će biti kvartalni izvještaji tvrtki, zapravo uopće ne koriste satelitske snimke. Istraživali su dalje i otkrili da je posljednjih godina povećano trgovanje vlasničkim udjelima onih tvrtki čiji podaci s parkirališta izgledaju loše uoči kvartalnih izvještaja.
Očito mešetari ciljano idu za tim da koriste razliku između stvarnog stanja, koje oni zahvaljujući satelitima znaju, i onog koje analitičari tržišta procjenjuju bez satelita. Jedno plus drugo, na Haasu su zaključili da informacije zapravo uopće nisu dovele do realnijeg određivanja cijena na burzama.
Cijene se još uvijek, unatoč velikim informacijskim sustavima, određuju uvelike proizvoljno, ne prikazuju realnu sliku poslovanja tvrtki, a u najboljoj poziciji za zaraditi su oni koji plaćaju satelitske snimke. No, takvo stanje čini se da ipak neće potrajati zbog, kako se navodi u analizi s Haasa, sve pristupačnijih tehnologija.
Prvo što se osnivaju nove tvrtke za satelitsko promatranje, poput tvrtke "Planet", koja je doslovno bacila svoje tehnološko oko na najveći Walmart u SAD-u, onaj u New Yorku. Planet je start-up i okupio je slične kompanije koje su se udružile u razvoj kamera visoke rezolucije, a usto i radarskih senzora koji bi bili kadri promatrati površinu planeta i kada je oblačno vrijeme.