'Mutni' Talijani žele osvojiti Hrvatsku - helikopterima
Brzorastuća talijanska tvrtka EliFriulia, jedan od najznačajnijih helikopterskih operatera u Italiji koji pruža i usluge spašavanja, od nedavno snažnija zbog partnerstva sa svojim novim suvlasnikom španjolskom kompanijom Eliance Aviation, priprema se istu uslugu nuditi i u Hrvatskoj, piše Poslovni dnevnik.
Fokusirani su na inovativni projekt u području hitne helikopterske medicinske službe (Helicopter Emergency Medical Service) naziva Hrescue, nastavlja Poslovni u istom tekstu. Talijani tako žele preko Hrvatske razvijati proizvod kojeg će moći plasirati i na druga tržišta ovog dijela svijeta.
Ista kompanija našla se u središtu barem dva skandala u matičnoj državi. 2015. godine, baš negdje u vrijeme kada su osvojili natječaj za pružanje hitne helikopterske medicinske pomoći u Hrvatskoj, talijanske vlasti su ih sumnjičile za velike prijevare u pružanju identične usluge na Siciliji. Prema pisanju talijanskih medija, EliFriulia i još tri tvrtke, su od 2011. do 2013. godine slali helikoptere na intervencije da bi ih vratili na pola puta i tako izbjegli plaćanje penala. Ključni razlog za osvajanje tog ugovora bila je činjenica da su ponuđači napisali da će aktivirati dva helikoptera koji su već bili pod ugovorom u drugim talijanskim regijama.
Prošle godine je započelo i suđenje, ali je prema objavama talijanskog Business Insidera, obustavljeno na prvom saslušanju zato što jedan od otpuženika nije bio dostupan tamošnjem pravosuđu.
Možda je to jedno poglavnje EliFriulijinog života i završeno, ali ovih dana će se završiti i istraga o kartelizaciji tržišta helikopterske hitne pomoći. Sedam kompanija, među njima i EliFriulia, prijavljivalo se na natječaje i nikad ne bi bilo više od jednog ponuđača. Na neki natječaj bi se javila samo jedna kompanija, na neki natječaj bi se udružili u konzorcij, ali uvijek bi ponude iznosile koliko je i procijenjena vrijednost natječaja.
Proljetos je talijanski Business Insider opisao kako je još u ožujku 2017. godine pokrenuta istraga zbog kartelizacije, ali se u godinu dana istrage ništa nije promijenilo. Država, regije i javna tijela i dalje plaćaju 15.000 eura za jedan sat leta kanadera i 5.000 eura za sat leta helikoptera, što se uvećava za logističke naknade i troškove održavanja, piše BI. Usporedbe radi, prema dostupnim podacima, sat let hrvatskih kanadera iznosi oko 7.000 eura.
Daleko najveći problem kartelizacije je to što ne postoji konkurencija na bilo kojoj razini među ponuđačima. BI to prikazuje na primjeru natječaja za gašenje požara u Toskani procijenjen na 18 i pol milijuna eura. Da je postojala prava konkurencija među kompanijama bi neke nudile znatno niže cijene, neke nešto veće, ali je bio samo jedan ponuđač. Konzorcij, gdje je jedna od kompanija i EliFriulia, ponudio je 34.000 eura nižu cijenu od procijenjene.
Kada Edi Furlan, inače šef podružnice EliFriulijeve podružnice Eli Adriatika, kaže za srpski portal TangoSix da žele nastaviti s promocijom svojih letjelica i usluga po Srbiji, kada Furlan za Poslovni dnevnik kaže da u Hrvatskoj vide veliki prostor za rast, moramo se zapitati vidi li Eli Adriatika prostor i za preslikavanje rada talijanske matice?