Nema više zatrpavanja: Počeli naplaćivati slanje e-mailova
Dan Egan je stručni savjetnik za financije. Svaki dan dobiva na stotine mailova s molbama da ih savjetuje kako da upravljaju svojim novcem. Budući da je njegov email svaki dan bio zatrpan mailovima koje je morao čitati i izdvajati korisne od beskorisnih, zanimljive od sasvim dosadnih, reklame od stvarnih ljudi u problemima, odlučio je riješiti taj problem.
Zapitao se, bi li ljudi promijenili odnos prema slanju mailova, kad bi za svaki inicijalni mail na njegovu adresu, morali platiti 20 dolara? I onda je tu ideju proveo u djelo. Ovo je njegov priča, a objavio ju je BBC.
„Dopustite mi da počnem s osobnim iskustvom: to je moj posao – svaki dan razmišljam kako pomoći ljudima da racionalnije raspolažu svojim novcem, vremenom i srećom. Često me ljudi mole za savjet u vezi karijere ili isplativosti neke investicije. Iako je ovo definitivno dobar posao, može biti zamoran zbog količine, a nerijetko i zato jer se ljudi često vraćaju s istim problemom, što ubija moj entuzijazam da im odgovorim.
Prije nekoliko godina saznao sam da Marc Andreessen, vrlo uspješni investitor, odgovara na mailove nakon uplate 100 dolara. U svijetu investicijskog kapitala, gdje veze čine razliku, 100 dolara je doista jeftina ulaznica do tog čovjeka. Zainteresirao sam se za njegovu ideju i to me uvjerilo da bismo svi trebali tako postupati.
Na mojoj web stranici objavio sa link na stranicu Earn, preko koja omogućuje ljudima da zarađuju Bitcoine kad izvrše zadatak. Ukoliko me netko želi kontaktirati, tražim ga da to učini preko Earna. Tamo ga čeka upit da uplati 20 dolara u humanitarne svrhe. Ako pristanu na uplatu, s računa će im se skinuti 20 dolara samo pod uvjetom ako im ja odgovorim na mail. Ako me njihov mail ne zaintrigira i odbijem odgovoriti, informacija odmah ide prema Earnu i on im neće naplatiti trošak.
U svakom slučaju, osoba ima jasan odgovor u relativno brzom vremenu.
U dvije godine otkako se služim ovim servisom, uspostavio sam pet odličnih poslovnih veza, pa sam nakon te uplate, naravno nastavio s ljudima komunicirati besplatno, jer samo prvi mail košta 20 dolara. Dakle, ovu uslugu nisam koristio kako generator za zaradu, nego samo da selektiram ozbiljne od neozbiljnih, dobre od loših i da uštedim svoje vrijeme, pažnju i energiju. A novac je išao u humanitarne svrhe.
Prvo, zauzima naše najdragocjenije resurse: vrijeme i pažnju. Jednom kada očistim ulaznu poštu, spremni smo za podulju pauzu, iako zapravo nismo ni počeli raditi.
„Drugo, još podlije, je to da takva gomila beskorisnih emailova zamrači one dobre i korisne. Ali moram ih sve pročitati da bih znao koji su beskorisni a koji su dobri. Evo jedne tipične poruke koju nerijetko dobivam“, piše Dan Egan i koja glasi: "Vidim da dijelimo neke slične interese i mislim da bi bilo sjajno da se povežemo. Trebamo ostati u kontaktu, pa da vidimo možemo li možda nekad nešto početi raditi zajedno…"
Naravno da treba komunicirati s ljudima, no važno je da pošiljatelj također cijeni vaše vrijeme onoliko koliko ga cijenite i vi sami.
Egan ide i dalje:“Zamislite da primjerice, možete naplatiti nekome onoliko koliko mislite da je vrijedna vaša pažnja. Što bi se dogodilo kad bi za svaku reklamu koja vam se pojavi na mailu dobili po jedan dolar. Naravno da ne možemo zarađivati i živjeti od tog da gledamo i čitamo reklame, ali bi bio odlično da pošiljatelju oglasa možete naplatiti za svaku bijednu i lošu oglašivačku kampanju ili za oglas koji ste primili i uopće vas ne zanima jer je loše targetirana. Tad bi jako razmišljali bi li se isplatilo dati 10 dolara samo zato da pročitate njihov oglas. A novac bi vam bio lijepa utjeha.“
Postoji još mogućnosti. Primjerice Bitbounce je "rješenje za borbu protiv spama" – zahtijevao bi od pošiljatelja da plati izvjesnu svotu za svaki mail, ukoliko nije u vašoj kontakt-listi. Ukoliko ne plati, njegova poruka odmah ide u spam. Zahtjev Bitbouncea da se koristi kriptovaluta bit će prepreka mnogima da šalju mailove, što je solidan početak.
U idealnom slučaju, svatko od nas mogao bi personalizirati troškove pošiljateljima. Osobe za kojima je manja potražnja, postavile bi manju cijenu, a oni za kojima je veća potražnja, postavili bi višu cijenu. Pa onda taj model možemo i razraditi - postaviti cijenu za obitelj, prijatelje i organizacije koje volimo na nulu, dok povećamo cijenu za spam.
„Zam da to nije idealan način, neki me čak i kritiziraju da sam sebičan. Također ima onih kojima se i to čini mnogo, ali siguran sam da će kreativni ljudi koji žele doista do mene, pronaći alternativne putove da to učine i bez plaćanja. Meni je ovakav način poslovanja donio mnogo više slobodnog vremena kojeg kvalitetno provodim baveći se onima koji doista zahtijevaju kvalitetniji odgovor. Dobra volja i promišljenost čine zatvoreni krug.“