Umjetna inteligencija povećava produktivnost, a smanjuje i administraciju

Petar Glebov/PIXSELL
Umjetna inteligencija kod malih i srednjih poduzeća povećava produktivnost i efikasnost zaposlenika. O njezinim prednostima i izazovima pisala je Vedrana Pribičević iz Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta
Vidi originalni članak

Umjetna inteligencija već je značajno počela transformirati poslovni svijet, a posebno je izražen njen utjecaj na mala i srednja poduzeća. Prema zadnjim dostupnim podacima Eurostata, 8% svih poduzeća u Europskoj uniji koristi umjetnu inteligenciju, dok je taj postotak u Hrvatskoj nešto viši – devet posto. Više od pedeset posto poduzeća koja koriste umjetnu inteligenciju kupila su gotova programska rješenja i sustave od tvrtki koje su specijalizirane za njihovu izradu.

Umjetna inteligencija je tako našla široku poslovnu primjenu: od rudarenja i analiziranja teksta, prepoznavanja glasovnih naredbi i kompjuterskog vida, pa sve do strojnog učenja i robotizacije. U digitalnom dobu korištenje UI postaje sve više neophodnost nego luksuz, nudeći malim i srednjim tvrtkama mogućnost povećanja produktivnosti, poboljšanja procesa odlučivanja i pružanja personaliziranih korisničkih iskustava.

Povećava produktivnost i efikasnost

Prvi, i možda najizraženiji utjecaj umjetne inteligencije na mala i srednja poduzeća je povećanje produktivnosti i efikasnosti. Naime, upravo ta poduzeća su najviše ograničena resursima pa im je troškovna efikasnost često top prioritet i značajan izvor kompetitivnih prednosti. Umjetna inteligencija omogućuje automatizaciju rutinskih i monotonih zadataka, čime se oslobađa vrijeme zaposlenika za poslove koji zahtijevaju ljudsku kreativnost i intuiciju.

Ovdje prvu liniju komunikacije s korisnicima mogu preuzeti chatbotovi i softver koji upravlja automatskim odgovorima na email upite, a računi i fakture se mogu obrađivati strojno. Time se smanjuje količina administracije i u konačnici potreba za zapošljavanjem kadrova koji bi radili nezanimljive, repetitivne poslove. Na ovaj način bi se oslobođeni resursi mogli usmjeriti ka inovacijama proizvodnog procesa ili proizvoda.

Drugi ključni utjecaj umjetne inteligencije jest na poboljšanje procesa odlučivanja. Sposobnost da analizira velike količine podataka i identificira uzorke koji bi ljudima mogli promaknuti, omogućuje tvrtkama donošenje informiranih i strateških odluka odnosno implementaciju podacima upogonjenog managementa (engl.data driven management). Ovo je posebno korisno u područjima kao što su upravljanje zalihama, gdje prediktivna analitika može pomoći u predviđanju potražnje i optimizaciji nabave.

Eskalacijom sukoba na istoku Europe i posljedičnim geostrateškim preslagivanjem, ovakvi alati postaju neophodni u planiranju nabave sirovina i poluproizvoda iz alternativnih izvora kako bi se osigurao nesmetani pritok inputa u proces proizvodnje. Dostupni AI alati također dozvoljavaju analitiku i vizualizaciju podataka u realnom vremenu kroz unificirano korisničko sučelje koje je posve programabilno za potrebe pojedinačne tvrtke, te dozvoljava visoku razinu personalizacije.

Nove radnike može uvesti u posao

Treći ključni utjecaj umjetne inteligencije je na poboljšanje korisničkog iskustva kroz personalizaciju proizvoda i usluga koje poduzeće nudi. Algoritmi strojnog učenja mogu analizirati ponašanje kupaca i njihove preferencije te na temelju toga nuditi personalizirane preporuke. Ovo može rezultirati povećanom zadovoljstvom kupaca i lojalnosti, što je od ključne važnosti za održivost malih i srednjih poduzeća. Također je moguće lansirati i visokopersonalizirane marketinške kampanje koje targetiraju samo određen segment kupaca, pa se na taj način i optimizira količina sredstava koje tvrtka koristi za promociju, a sve sa svrhom povećanja prodaje i akvizicije novih te zadržavanja starih kupaca.

Mala i srednja poduzeća koristi od umjetne inteligencije imat će i u segment akvizicije talenata, posebice zato što mnoga mala poduzeća jednostavno nemaju resursa za uspostavljanje odjela ljudskih resursa koji bi se specijalizirao za akviziciju i probir potencijalnih radnika. Umjetna inteligencija može pregledati stotine životopisa ali i pretražiti društvene i poslovne mreže te internet u potrazi za zaposlenicima koji bi bili odgovarajući fit za tvrtku. Jednom kada se kandidat odabere, umjetna inteligencija može odraditi i zadatak uvođenja u posao – tzv. onboarding – uz personalizirani trening i resurse koji su potrebni novom zaposleniku.

Izazovi za male i srednje poduzetnike

Ipak, unatoč brojnim prednostima, implementacija umjetne inteligencije donosi i određene izazove za malo i srednje poduzetništvo. To uključuje tehničke izazove poput nedostatka stručnosti za implementaciju i upravljanje, troškove povezane s nabavom i održavanjem te tehnologije, te pravne i etičke izazove kao što su zaštita podataka i potencijalno zamjenjivanje ljudskih radnika s AI. Posebno je važno da se tvrtke prilagode promjenjivom pravnom okviru koji regulira korištenje umjetne inteligencije. Zakoni o zaštiti podataka, poput Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) u Europskoj uniji, postavljaju stroge zahtjeve za obradu osobnih podataka. Tvrtke stoga moraju osigurati da njihove operacije s umjetnom inteligencijom poštuju ove zakone kako bi izbjegli ozbiljne kazne.

Osim toga, etičke dileme vezane uz zamjenu ljudskih radnika s AI tehnologijom ne smiju se zanemariti. Iako ona može povećati efikasnost i produktivnost, male i srednje tvrtke moraju voditi računa o potencijalnom utjecaju na zaposlenike i društvo u cjelini. Kako bi se prevladali ti izazovi, male i srednje tvrtke mogu sklopiti partnerstva s IT tvrtkama koje se specijaliziraju za umjetnu inteligenciju. Ove tvrtke mogu pružiti tehničku stručnost i podršku potrebnu za uspješnu implementaciju, te trening i edukacija zaposlenika o umjetnoj inteligenciji mogu im pomoći da bolje razumiju i iskoriste ove tehnologije.

Zaključno, unatoč izazovima, umjetna inteligencija predstavlja veliku priliku za malo i srednje poduzetništvo. Ona ima potencijal transformirati način na koji oni posluju, čineći ih konkurentnijima i sposobnijima za uspjeh u digitalnom dobu. No, da bi se to postiglo, male i srednje tvrtke moraju biti spremne adaptirati se, učiti i ulagati u ovu revolucionarnu tehnologiju.

Više o temi umjetne inteligencije i kako ona u praksi utječe na poslovanje poslušajte na biznis konferenciji "180 dana s eurom - hrvatsko gospodarstvo u eurozoni", koja će se održati 6. lipnja u Hilton Garden Inn Hotelu u Zagrebu

Osigurajte svoje mjesto na konferenciji - prijavite se ovdje, broj mjesta je ograničen. 

Vedrana Pribičević predavačica je na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta (ZŠEM). Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje ZŠEM-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.

Posjeti Express