Ekonomix
198 prikaza

Umjetna inteligencija povećava produktivnost, a smanjuje i administraciju

Petar Glebov/PIXSELL
Umjetna inteligencija kod malih i srednjih poduzeća povećava produktivnost i efikasnost zaposlenika. O njezinim prednostima i izazovima pisala je Vedrana Pribičević iz Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta

Umjetna inteligencija već je značajno počela transformirati poslovni svijet, a posebno je izražen njen utjecaj na mala i srednja poduzeća. Prema zadnjim dostupnim podacima Eurostata, 8% svih poduzeća u Europskoj uniji koristi umjetnu inteligenciju, dok je taj postotak u Hrvatskoj nešto viši – devet posto. Više od pedeset posto poduzeća koja koriste umjetnu inteligenciju kupila su gotova programska rješenja i sustave od tvrtki koje su specijalizirane za njihovu izradu.

Umjetna inteligencija je tako našla široku poslovnu primjenu: od rudarenja i analiziranja teksta, prepoznavanja glasovnih naredbi i kompjuterskog vida, pa sve do strojnog učenja i robotizacije. U digitalnom dobu korištenje UI postaje sve više neophodnost nego luksuz, nudeći malim i srednjim tvrtkama mogućnost povećanja produktivnosti, poboljšanja procesa odlučivanja i pružanja personaliziranih korisničkih iskustava.

Povećava produktivnost i efikasnost

Prvi, i možda najizraženiji utjecaj umjetne inteligencije na mala i srednja poduzeća je povećanje produktivnosti i efikasnosti. Naime, upravo ta poduzeća su najviše ograničena resursima pa im je troškovna efikasnost često top prioritet i značajan izvor kompetitivnih prednosti. Umjetna inteligencija omogućuje automatizaciju rutinskih i monotonih zadataka, čime se oslobađa vrijeme zaposlenika za poslove koji zahtijevaju ljudsku kreativnost i intuiciju.

Ovdje prvu liniju komunikacije s korisnicima mogu preuzeti chatbotovi i softver koji upravlja automatskim odgovorima na email upite, a računi i fakture se mogu obrađivati strojno. Time se smanjuje količina administracije i u konačnici potreba za zapošljavanjem kadrova koji bi radili nezanimljive, repetitivne poslove. Na ovaj način bi se oslobođeni resursi mogli usmjeriti ka inovacijama proizvodnog procesa ili proizvoda.

 | Author: Shutterstock Shutterstock

Drugi ključni utjecaj umjetne inteligencije jest na poboljšanje procesa odlučivanja. Sposobnost da analizira velike količine podataka i identificira uzorke koji bi ljudima mogli promaknuti, omogućuje tvrtkama donošenje informiranih i strateških odluka odnosno implementaciju podacima upogonjenog managementa (engl.data driven management). Ovo je posebno korisno u područjima kao što su upravljanje zalihama, gdje prediktivna analitika može pomoći u predviđanju potražnje i optimizaciji nabave.

Eskalacijom sukoba na istoku Europe i posljedičnim geostrateškim preslagivanjem, ovakvi alati postaju neophodni u planiranju nabave sirovina i poluproizvoda iz alternativnih izvora kako bi se osigurao nesmetani pritok inputa u proces proizvodnje. Dostupni AI alati također dozvoljavaju analitiku i vizualizaciju podataka u realnom vremenu kroz unificirano korisničko sučelje koje je posve programabilno za potrebe pojedinačne tvrtke, te dozvoljava visoku razinu personalizacije.

Nove radnike može uvesti u posao

Treći ključni utjecaj umjetne inteligencije je na poboljšanje korisničkog iskustva kroz personalizaciju proizvoda i usluga koje poduzeće nudi. Algoritmi strojnog učenja mogu analizirati ponašanje kupaca i njihove preferencije te na temelju toga nuditi personalizirane preporuke. Ovo može rezultirati povećanom zadovoljstvom kupaca i lojalnosti, što je od ključne važnosti za održivost malih i srednjih poduzeća. Također je moguće lansirati i visokopersonalizirane marketinške kampanje koje targetiraju samo određen segment kupaca, pa se na taj način i optimizira količina sredstava koje tvrtka koristi za promociju, a sve sa svrhom povećanja prodaje i akvizicije novih te zadržavanja starih kupaca.

 | Author: Shutterstock Shutterstock

Mala i srednja poduzeća koristi od umjetne inteligencije imat će i u segment akvizicije talenata, posebice zato što mnoga mala poduzeća jednostavno nemaju resursa za uspostavljanje odjela ljudskih resursa koji bi se specijalizirao za akviziciju i probir potencijalnih radnika. Umjetna inteligencija može pregledati stotine životopisa ali i pretražiti društvene i poslovne mreže te internet u potrazi za zaposlenicima koji bi bili odgovarajući fit za tvrtku. Jednom kada se kandidat odabere, umjetna inteligencija može odraditi i zadatak uvođenja u posao – tzv. onboarding – uz personalizirani trening i resurse koji su potrebni novom zaposleniku.

Izazovi za male i srednje poduzetnike

Ipak, unatoč brojnim prednostima, implementacija umjetne inteligencije donosi i određene izazove za malo i srednje poduzetništvo. To uključuje tehničke izazove poput nedostatka stručnosti za implementaciju i upravljanje, troškove povezane s nabavom i održavanjem te tehnologije, te pravne i etičke izazove kao što su zaštita podataka i potencijalno zamjenjivanje ljudskih radnika s AI. Posebno je važno da se tvrtke prilagode promjenjivom pravnom okviru koji regulira korištenje umjetne inteligencije. Zakoni o zaštiti podataka, poput Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) u Europskoj uniji, postavljaju stroge zahtjeve za obradu osobnih podataka. Tvrtke stoga moraju osigurati da njihove operacije s umjetnom inteligencijom poštuju ove zakone kako bi izbjegli ozbiljne kazne.

Osim toga, etičke dileme vezane uz zamjenu ljudskih radnika s AI tehnologijom ne smiju se zanemariti. Iako ona može povećati efikasnost i produktivnost, male i srednje tvrtke moraju voditi računa o potencijalnom utjecaju na zaposlenike i društvo u cjelini. Kako bi se prevladali ti izazovi, male i srednje tvrtke mogu sklopiti partnerstva s IT tvrtkama koje se specijaliziraju za umjetnu inteligenciju. Ove tvrtke mogu pružiti tehničku stručnost i podršku potrebnu za uspješnu implementaciju, te trening i edukacija zaposlenika o umjetnoj inteligenciji mogu im pomoći da bolje razumiju i iskoriste ove tehnologije.

 | Author: Shutterstock Shutterstock

Zaključno, unatoč izazovima, umjetna inteligencija predstavlja veliku priliku za malo i srednje poduzetništvo. Ona ima potencijal transformirati način na koji oni posluju, čineći ih konkurentnijima i sposobnijima za uspjeh u digitalnom dobu. No, da bi se to postiglo, male i srednje tvrtke moraju biti spremne adaptirati se, učiti i ulagati u ovu revolucionarnu tehnologiju.

Više o temi umjetne inteligencije i kako ona u praksi utječe na poslovanje poslušajte na biznis konferenciji "180 dana s eurom - hrvatsko gospodarstvo u eurozoni", koja će se održati 6. lipnja u Hilton Garden Inn Hotelu u Zagrebu

Osigurajte svoje mjesto na konferenciji - prijavite se ovdje, broj mjesta je ograničen. 

Vedrana Pribičević predavačica je na Zagrebačkoj školi ekonomije i menadžmenta (ZŠEM). Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje ZŠEM-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.

 | Author: Kvaka24 Kvaka24

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.