Da nije fotografkinja, radila bi u cirkusu - njezin se svijet sastoji od performansa i iluzija
Premda se na prvi pogled čini prirodnim da manekenke s vremenom žele zamijeniti uloge i stati iza fotografskog aparata, takvih slučajeva zapravo nema previše. Ellen von Unwerth, slavna njemačka fotografkinja koja se odlučila za novu karijeru nakon sedmogodišnjeg staža top modela, jedan je od rijetkih takvih primjera. Koliko joj je njezino manekensko iskustvo doista pomoglo u fotografskom radu vjerojatno nikada nećemo moći precizno izmjeriti, no von Unwerth je svjetsku slavu stekla svojim izrazito prepoznatljivim stilom u modnoj i portretnoj fotografiji. Njezin rad obilježavaju provokativne i senzualne fotografije kojima istražuje teme ženstvenosti na rubovima erotike.
Od početka svoje karijere pokušavala se odmaknuti od naslijeđenih estetskih kodova, dosljedno prikazujući žene snažnima, samouvjerenima i ponosnima na svoju seksualnost. Izbjegavajući objektivizaciju ženskog tijela svojstvenu pojedinim muškim fotografima, ženama je pokušavala - i uspijevala - vratiti kontrolu nad vlastitim narativima. “Moj feministički pristup bio je: Ti si žena, volim tvoju osobnost, ponosna si na to tko si i to pokazuješ na mojim fotografijama, prihvaćaš svoju seksualnost i svoju snagu. Tako sam uvijek vidjela žene”, rekla je jednom prilikom. “Želim da me se pamti kao nekoga tko osnažuje žene, čini ih lijepima i većima od života.”
Zanemarimo li feminističke aspekte njezine životne filozofije i razmotrimo li njezin rad isključivo prema profesionalnim i tehničkim parametrima, umjetnost Ellen von Unwerth zadovoljava svaki postavljeni kriterij izvrsnosti: estetiku, inovativnost, zaokruženost, autentičnost, prepoznatljivost. A svakako zadovoljava i neuhvatljive kriterije tržišne održivosti u svijetu globalnog glamura. Poznata je po tome što vješto hvata ‘ukradene trenutke’ i ‘rubove života’, prizore koji djeluju spontano, zaigrano i životno, miljama udaljene od tradicionalnog ukočenog poziranja. Za razliku od statične savršenosti koju preferiraju neki fotografi poput Davida LaChapellea ili Marija Testina, ona potiče pokret, osobnost i iskrenost. Na njezinim setovima vlada atmosfera povjerenja i zabave, često uz glasnu glazbu, čime von Unwerth svoje modele pokušava opustiti i time razotkriti njihovu osobnost.
"Snimanje treba biti zabavno"
“Može biti prilično zastrašujuće stajati ispred objektiva”, kaže. “Kao bivši model, znam kako je to, pa činim sve da se osjećaju ugodno. Obično dođem i sjednem s njima dok se još šminkaju, pričam i zbijam šale. Uvijek puštamo energičnu, funky disko glazbu kako bi modeli zajedno sa svima nama pjevali i plesali između snimanja.” Radovi von Unwerth također se izdvajaju estetikom zrnate teksture, koju smatra emotivnijom i dubljom od digitalne čistoće. Ona ne traži tehničku savršenost, već energiju i priču, fotografiju koja djeluje autentično. “Ja sam stara škola, ne gledam fotografije dok snimam. Samo se zabavljam fotografirajući. Kad počneš previše razmišljati o slici, kad previše angažiraš um, nekako gubiš zamah i svima dosadiš. Snimanje treba biti zabavno.” Možda je upravo u tome ključ njezina uspjeha.
Bila je asistentica klauna i bacača noževa
Usput je u Muenchenu uspjela završiti srednju školu, a nakon toga je završila - u cirkusu. “Vidjela sam cirkus. Imali su klauna koji je svirao na violini, izgledao mi je jako romantično.” Sama je prišla direktoru Circusa Roncalli i pitala ga može li se pridružiti, a on joj je rekao da izgleda kao ‘cirkuska djevojka’ i da može početi već sutra. Neko je vrijeme provela radeći kao asistentica klauna i bacača noževa, a kasnije je to iskustvo opisivala kao vrlo zabavno vrijeme koje je formiralo njezinu kasniju umjetničku estetiku. “Započela sam svoju karijeru kao asistentica u cirkusu, i mislim da je to iskustvo oblikovalo moj ukus za burlesku, za glamur, show, za nešto neočekivano. Cirkus i burleska stvaraju svemir koji te tjera da sanjaš.” Sljedeća velika karijerna prekretnica dogodila joj se u dobi od 18 godina kad se u Muenchenu spremala upisati fakultet.
Nakon sedam godina uspješne manekenske karijere u Parizu, von Unwerth se našla na novoj prekretnici. Njezin tadašnji dečko, koji je bio fotograf i imao vlastitu tamnu komoru u njihovu stanu, poklonio joj je fotoaparat i naučio ju kako razvijati fotografije. Danju je počela fotografirati svoje kolege i kolegice, a noći bi provodila u tamnoj komori. “Razvijala sam svoje slike i bilo je tako zabavno. Kada sam počela fotografirati svoje prijatelje poticala sam ih na pokret, izražavanje, život ispred kamere. Nisam znala da imam taj talent, stvarno moram zahvaliti svom dečku što mi je dao fotoaparat. Otkrila sam novu strast. Bilo je to nevjerojatno”, rekla je.
"Manekenke se uvijek smatraju glupima"
Njezine prve objavljene fotografije bile su snimke iz Kenije koje je napravila dok je još bila model, a koje su izašle u časopisu Jill. Svi su bili iznenađeni kvalitetom fotografija jer manekenke u to vrijeme nisu imale najbolju reputaciju. “Vratila sam se u Pariz i pokazala fotografije svojim prijateljima koji su imali časopis. Rekli su mi: ‘Ellen, jesi li to ti napravila?’ Kad sam potvrdila, nisu mogli vjerovati jer, znate, manekenke se uvijek smatraju glupima, pa kad nešto učine to je stvarno iznenađujuće. Nitko nije mogao vjerovati, no tako je sve krenulo.”
Prvi doista veliki uspjeh postigla je kultnom kampanjom za Guess Jeans s Claudijom Schiffer. Dotad nepoznatu njemačku manekenku von Unwerth je otkrila 1989. godine, odmah primijetivši da izgleda ‘baš poput Brigitte Bardot’. Pojačala je taj dojam, stvarajući prepoznatljivu mješavinu prirodne situacije i glamura koja je privukla pažnju javnosti. Snimila je niz fotografija Schiffer u epohalnim štiklama i uskim trapericama, uhvativši njezine naizgled spontane, nezaštićene trenutke. Te su fotografije - crno-bijele, erotične i retro ugođaja - postigle ogroman uspjeh i postale ključne za brendiranje Guessa, ali su isto tako i katapultirale karijere dviju žena. Kampanja je označila prekretnicu u modnoj fotografiji: donijela je svjež, zaigran, seksualno nabijen, ali ženstven pristup koji se razlikovao od tada prevladavajuće hladne elegancije, čime je von Unwerth stekla međunarodno priznanje i postala jedno od najtraženijih imena u modnoj industriji. Claudia Schiffer - koju von Unwerth smatra ‘članicom svoje obitelji’ - nalazi se na mnogim Elleninim fotografijama, uključujući ikoničnu scenu u njezinoj maloj kupaonici u Parizu, kojom je autorica htjela pokazati da za snimanje sjajnih fotografija nisu potrebne ‘palače s pet zvjezdica’ kao kulise.
U međuvremenu, von Unwerth je snimila brojne slavne ličnosti, uključujući Madonnu, Davida Bowieja, Lady Gagu, Naomi Campbell, Beyonce, Britney Spears, Rihannu, Kate Moss, Kim Kardashian, Lennyja Kravitza i Hugha Granta. Smatra da je snimanje glumaca i glazbenika veći izazov od modela jer treba ‘izvući’ i njihovu osobnost i ljepotu. Njezini su radovi objavljeni - između ostaloga - u časopisima Vogue, Vanity Fair, Interview, The Face, Playboy, a objavila je i nekoliko knjiga fotografija.
-
'VRATA EUROPE'Kako je nastala Ukrajina: Teško je tu povući ravnu crtu, ako je uopće moguće
-
BESTBOOKTroje ljudi zapošljava se u tvornici protiv svoje volje. Ona ih uvlači u svoj svijet
-
INTERVJU: VLADO SIMCICH VAVA'Monogamija kao moralni koncept je u suštini solidna ideja, ali vrlo često neodrživa'
-
BESTBOOKDrame u životima Gryttenovih likova događaju se tiho, unutar njih samih
-
BESTBOOK'U Albaniji su upravo pisci dežurni krivci. A svi su Albanci pisci'